Gå til innhold

Til dere gravide røykere, og dere kritikere!

Anbefalte innlegg

Jeg synes at de som er gravide bør stumpe røyken, for sin egen, og aller mest for barnets del. Men så er det jo desverre slik at røyken er så avhengighets-skapende, at det er ikke like lett for alle å bare slutte. Man kan ha tydd til røyken i mange situasjoner, og disse situasjonene forsvinner ikke selv om man blir gravid. Er det en vanesak for en person å røyke når en er stressa eller deprimert, vil jo kroppen og hjernen fortsatt ha et "behov" for å ta en røyk i de situasjonene, selv om personen er blitt gravid.

Og som vi alle vet, kan et svangerskap ofte innebære depresjoner og stress, mange nye ting som skjer, og da tyr man gjerne til røyken om det er det man har pleid og gjort før. Det er så mange forskjellige synspunkter på akkurat dette, og det vil det vel alltid være. Men en ting skal de gravide røykerne ha, at de er tøffe som tørr stå fram om at de røyker i svangerskapet, til tross for all hard og j**** kritikk de kan få for det. De prøver iværtfall ikke å lure andre med at de har slutta bare for å ikke få "høre det".

Men stå på alle dere gravide røykere, stump røyken så fort dere føler dere kan klare det! :) Og til dere som kritiserer de tilfellene som røyker, vær heller glade det ikke er dere som står oppi situasjonen. Vær heller stolte for at det ikke er dere som røyker, og prøv å overfør noen positive ord og motivasjon til de som faktisk sliter med å klare å slutte!

Jeg røyka i litt over 4 år, 20 stk om dagen, og jeg klarte det på dagen, og er skikkelig stolt av meg selv ;D Har nå vært røykfri i over 4 mnd'er =]

Nok moralpreken for denne gang! Lykke til, til dere allesammen !! ; ))

Fortsetter under...

Kjære Julie87

Gratulerer med at du klarte å stumpe røyken, og at dette tydeligvis var "no piece of cake" for deg. Men hvis du føler at ditt kritiske og moralsk-rettede innlegg virker motiverende på oss andre som sliter, må du tro om igjen!

Nok engang: Gratulerer med 4 røykfrie mnd`r! Håper du klarer deg resten også!!!

Anonym: Tror kanskje du har missforstått dette innlegget litt, jeg kritiserer ikke gravide røykere, jeg sier bare meninga mi om at ikke røykere rakker ned på røyende. Som sagt i innlegget så sier jeg at røykerne heller bør få høre positivt istedet for negativt, for at det da kan gjøre det enklere å stå fram som en gravid røykende, for det har blitt nevnt mange ganger i debatten at enkelte skjemmes og tørr nesten ikke innrømme at de røyker i svangerskapet, og det synes jeg er _feil_ !

Så om dette innlegget virket støtende på deg tror jeg du skal lese det om igjenn, og ta det for det som står. :)

Og det var ikke ment som motivasjon i grunn på noen måte, det var bare ren bruk av ytringsfriheten min ;p Jeg ga debatten min mening og mitt syn på saken.

Takk for gratulasjonen. Antar den var litt sarkastisk ment fra din side, men det er bare motivasjon videre for meg:) så atter en gang: takk ;)

Det var faktisk ikke ment som sarkasme! Synes det er misunnelsesverdig at du klarte det, jeg!

Skulle ønske jeg også kunne skrive at jeg har vært røykfri i 4 mnd`r! Men det er nettopp fordi jeg ikke kan skrive det, at jeg synes innlegget ditt ble noe belærende... Og jeg lurer litt på hva du mener vi andre kunne tjene på at du ytrer din mening på den måten du gjør??? Trodde dette var et forum hvor man kanskje kunne støtte hverandre og kanskje prate litt rundt dette. og ikke minst motivere hverandre!

Skjønner??

Fordi om du ikke har klart å slutte å røyke så trenger jo ikke du å ta det innpå deg, at jeg skriver at _jeg_ har klart å slutte, det var ikke ment til "rakke ned" på de som ikke enda har klart det. Men mange ser på det som motivasjon å høre at folk som har røyka like lenge som dem f.eks har klart å slutta også, så er jeg som sagt stollt over at jeg har klart å slutte, noe som jeg har all rett og grunn til å være synes jeg!

Greit nok, det er et forum, men forumet kalles "røykedebatten", det er da her man skriver sine meninger, både positive og negative, om røyking i svangerskap og røyking generelt. Om du tar deg nær av det folk skriver så bør du kansje ikke være på debatten, men sette opp et eget forum som ikke innebærer kritikere og deres kritikk. Skjønner at du vil prate med andre som er i samme situasjon her inne, men det er faktisk flere i forskjellige situasjoner på et og samme forum, og da blir det skrevet mye forskjellig. Og jeg rakker ikke ned på røykere en eneste gang i innlegget mitt, så jeg skjønner ikke hva som kan ha svekket evt. motivasjon til noen.

Men du om det. Mitt innlegg var værtfall ikke ment kritisk på noen som helst måte, å det er ganske så åpenlyst i det jeg skriver..

Men send inn forslag til BIM-redaksjonen om å sette opp et "oppmuntringsforum" til røykere, der kritikere ikke skal ytre meninger, for det har vi debatten til=)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...