Crazy mama Skrevet 21. desember 2006 #1 Del Skrevet 21. desember 2006 Jeg har en jente som har umoden hofte, det hadde også min førstefødte. Begge har/hadde umoden høyrehofte, ingenting galt med venstre side. Det jeg begynte å tenke på er at kan dette ha bli påført under lengdemålingen etter fødselen? Det sies jo at barn kan bli født med hoftefeil pga hard fødsel, der babyen har måttet bli dratt i o.l. Og babyer som feks har ligget i seteleie skal ikke måles etter fødselen pga større fare for hoftefeil. At sårbare/uferdige hoftebabyer kan dermed påføres hoftefeil?? Det som gjør at jeg lurer på dette er at jeg så film fra den første kontrollen av jenta mi. Da så jeg at jordmor ganske så hardhendt og rutinemessig stelte henne, og strakk høyrebenet hennes ganske så hardt og strakt ut for måling. Og da tenkte jeg med en gang "SE DER JA!!" Og det er jo ikke første gang at jeg hører andre her omkring si at det er høyrehoften som er umoden. Det er den foten de på føden strekker ut pga målebrettet dems. Tilfeldig eller hva? Kanskje bare tull av meg å lure på dette, men det er jo tydeligvis en hofte-grunn til at noen babyer ikke skal måles... Hva tror dere andre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7532234-hoftefeil-som-f%C3%B8lge-av-utstrekk-ved-m%C3%A5ling-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niva Skrevet 22. desember 2006 #2 Del Skrevet 22. desember 2006 Jeg trodde at hoftefeil er medfødt, noe som er arvelig. Jeg er selv født med hoftefeil, og det er begge mine døttre også. Men jeg vet at under en setefødsel kan hoftene gli ut av ledd. Delte rom med ei på sykhuset, da min eldste datter lå i strekk, og henne jeg delte rom med hadde ei jente som var født i sete hvor begge hoftene skle ut av ledd under fødsel. Da jeg var på ultralyd av hoftene av min yngste datter sa legen at de målte vinkelen på lårkula i forhold til skåle. Var vinkelen under 60 sa hun at de hadde hoftefeil. Jeg vet ikke helt hvorfor man ikke skal strekke ut beina til hoftebarn, men jeg tror at det er fordi da mister lårkula kontakt med skåla Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7532234-hoftefeil-som-f%C3%B8lge-av-utstrekk-ved-m%C3%A5ling-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-7540058 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazy mama Skrevet 23. desember 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 23. desember 2006 Ja, det er riktig at det ofte er arvelig, men ikke alltid. I vår og samboers familie vet vi ikke om noen hofteproblemer fra før. Nei, det er ikke godt å vite hva som skyldes det ene eller det andre. Men jeg vet at en ikke skal strekke ut bena til hoftebarn, og derfor fikk jeg en slik tanke om mine jenters hofteproblematikk. Kanskje er grunnen for at en ikke skal strekke ut bena, at skålene bare er av brusk så lenge barna er under 3-4 mnd gamle. Brusk er vel ikke hardt og stivnet. Derfor vil sårbare hofter kanskje bli strukket ut av posisjon, eller at skålen blir grunnere av denne strekken. Ikke vet jeg, dette er bare løse tanker.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7532234-hoftefeil-som-f%C3%B8lge-av-utstrekk-ved-m%C3%A5ling-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-7543952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå