Gå til innhold

hvordan lager dere mme mest lettvint, fersk og hygienisk?

Anbefalte innlegg

jeg lager for ca 1 dag i gangen 8el døgn kanskje). koker vann i vannkoker, lar det avkjøles litt og blander i melkepulveret. stryker over måleskjeen med fingeren (nyvasket), er det uhygienisk?

så setter jeg den ferdige blandingen i kjøleskapet. før satta jeg den i døra men så fikk jeg høre at det ikke var så lurt, da den har høyere temperatur enn inni kjøleskap-hylla...

hva m når dere skal ut?

har brukt å fylt på fra ferdigblandinga, eller "ferdig-nan", sånn på små bokser fra butikken.

har ennå ikke prøvd d jeg ser mange gjør her, med at de tar med termos med kokt vann, pulver i boks osv. er d noen som kan forklare meg hvordan de gjør dette? blir d ikke mye styr å måtte ha med flaske, termos, pulverboks, flaske m kaldt vann osv? (og d kalde vannet må vel også være kokt, regner jeg med??!)

ellers er jeg glad for andre tips også;)

Fortsetter under...

Hvis du går inn på www.flaskeposten.net så finner du mange kjekke løsninger.

Jeg gjør slik:

Koker vann i vannkokeren, har dette vannet i en mugge med tett lokk som jeg setter i kjøleskapet.

Når snuppa skal ha mat tar jeg vann i flaska setter den i mikroen, så har jeg kjøpt Avent sin doserings boks så heller jeg i pukveret så gir jeg henne mat. Men lager ferdig 2 måltider på kvelden som jeg skal ha til natta og setter de i kjøleskapet, har også 1 teskje malt i disse måltidene. Har hørt en ikke bør lage mat for hele dagen pga bakterier, maten skal være så fersk som mulig, men det er helt opp til deg.

Når jeg skal ut tar jeg Litt kaldt kokt vann i termosen og fyller resten med kokende vann. Da blir tempraturen på vannet akkurat passe til 2 (3) måltider, bruker doseringsboksen også den er så kjekk. Dette ble den letteste løsningen for meg

Håper du ble litt klokere.

hei Adnil og julie;)

takk for svar!:)

spørs om vi må gå til anskaffelse av denne boksen;) er den dyr?

forøvrig vet jeg dette med å lage så fersk som mulig, men våre erfaringer er at d går helt fint. kjenner mange som har gjort d, og mamma gjorde d også på meg, uten bakterier. men for å være helt sikker, var d jo en smart løsning du hadde:). kanskje jeg kopierer deg!;)

Hei

Jeg tar med melk jeg har blandet i en liten kjølebag med fryseelement i. Da holder den seg ordentlig kald. og så har jeg med en liten termos og et dlmål til å varme flaska i. Jeg har alltid med meg en liten boks + flaske tilfelle jeg blir lenger ute enn planlagt. Det er alltid mulig å varme et sted.

Men aldri ta med deg lunkent vann til å ha pulver i. Vet det høres veldig enkelt ut, men lunkent vann er nesten like ikke som å ta med lunken melk! Det er mye bedre å ta med kald melk/vann og varme det!!! Det tar litt lenger tid, men bakterier elsker alt som er lunkent!!!

Håper dette hjelper, og du må selvfølgelig gjøre det som er best for deg!

Hei!

Jeg lager også opp mme for et døgn som jeg har i kjøleskapet. Varmer opp flasken i vannbad når snuppa skal ha mat.

Når jeg skal ut lager jeg en flaske som jeg har i en flaskevarmer (bruker Avent flasker og Avent flaskevarmer), etter 3-4 timer i varmeren er melken kjølt ned slik at den kan drikkes. Lager en flaske med ny mat (har med termos med varmt vann og en liten boks med pulver) som jeg putter i flaskevarmeren og tre timer senere er den riktig temperert. Har kjøpt termos på IKEA som tar en halv liter vann (husker ikke prisen men den var ikke dyr) og jeg fant en liten plastboks på Meny som passer bra å bruke. Har alt i stelleveska og synes ikke det tar så mye plass. Har selvsagt også med rene flasker til å lager ny mme i. Synes dette fungerer veldig bra for meg. Håper at du ble litt klokere. :-)

Lykke til da!

jeg blander opp for ett døgn noen ganger, andre ganger har jeg kokt vann målt opp på flaskene i kjøleskapet-hiver de i micro og tar pulver i.

Når eg skal ut, koker eg vann, kjøler dette ned til 37-40grader-heller det på en termos. Når han er sulten heller eg vann fra termos og har pulver oppi(ferdig oppmålt i avent-holder).

Ser over at noen mener det er like ille og ha lunkentb vann på termos med som om å ha oppvarmet melk med.......... Er ikke poenget at bakteriene kommer ved varm melk, har ikke hørt at de kommer til oppvarmet vann??

Den avent-doseringsholderen koster 79kr på Reflex. Vell verdt pengene:)

Annonse

Det er ikke bakterier i varm melk i seg selv, heller ikke varmt vann. Men hva med skjeer/flasker/termos du bruker??? Koker du termosen før du har på vann der??? En bakterie vil det alltid være over alt. og når noe er lunkent formerer de seg i en utrolig fart!

Så jeg anbefaler å ikke bruke denne løsningen!!!

Men dere gjør som dere vil. Er sikkert ikke like viktig etterhvert, men til de aller minste ville jeg ike gjort det:)

Skjønner at du er skeptisk til denne termos løsningen men det er jo kokt vann som er i beholderen.

Jeg vasker alltid termosen etter at jeg har brukt den og når jeg skal sette på oppvaskmaskinen så vasker jeg den i den. Like bra det som å vaske flaskene.

Da slipper du å tenke på oppvarming av melka for da er vannet i termosen akkurat passe. Men vi finner vel løsninger som passer best til en selv. Ingen løsninger er bedre enn andre.

Veldig enkel oppskrift bruker jeg

1. varmer vann i te kokeren

2. fyller rett mengde på antall flasker til et døgn (kokt vann kan stå i 24 timer) og har i malt

3. avkjøles før de settes i kjøleskap

måltid

1. flasken ut av kjøleskap

2. inn i micro eller vannbad til passe temp

3. pulver fra aventdispenser, rist, rist ferdig!!!!!

Stort sett alle steder man ferdes i dag finnes det en micro eller tilgang til varmt vann og da er det ikke noe problem! dropp termos og varmt og kaldt vann men invister i en avent dispenser, fåes på meny, genialt.

Mini har fått flaske fra hun var 14 dager gammel er nå 4 mnd så begynner og bli rutinert flaskebruker.

Samme som jeg gjør det Stine+lille spetakkel 10/8.06 :) syns dette er lettest! men jeg bruker av og til å la vannet stå på tekokeren, vil det da dannes bakterier i vannet hvis det ikke blir avkjølt? Tar litt sviskesaft i noen av flaskene, så de setter jeg selvfølgelig i kjøleskap (skal oppevares i kjøleskap den).

Nei ikke når det har fått oppkok og står på en ren beholder, da skal det mye til før det blir betydelig, ikke sant det er deilig og ha en enkel måte og tilberede på når man ikke har puppen tilgjengelig????(nesten like enkelt) hehe. Ja men fikk ett tips når det gjelder sviskesaft. Åpnet glass er bare holdbart i 4 til 5 dager. Hvis du tar og heller sviskesaften over på isbitposer og fryser de har du sviskejusen mye lengre.... så er de ferdig posjonert også, en isbit er ca 15ml. Perfekt for min lille hun elsker sviskesaft.

Hei!

Tenkte jeg skulle komme med min måte, jeg også. Til vanlig koker jeg opp vann og lager til mme og har på flasker som jeg avkjøler i kaldt vannbad før jeg setter i kjøleskapet. Det er VIKTIG å avkjøle all mat/melk etc raskt etter oppvarming dersom man har tenkt å bruke det senere (feks rester etter middag eller melk som her) pga at bakteriene formerer seg utrolig mye fortere i lunken mat enn ellers!!!!

Dette vet jeg pga studier i mat og ernæring.

Når jeg skal ut, tar jeg med meg kokt vann på flasker, ca halv mengde av det som jeg vanligvis lager til (feks ca 80-90 ml hvis jeg pleier å lage 180 ml til et måltid). Har med kokt vann på termos og pulver i en liten boks og en ren skje (ikke alltid jeg får tak i når jeg er på tur, liksom). Vannet på flaska rekker da å avkjøles innen jeg skal bruke det og da er det bare å fylle på varmt vann fra termosen, ha i pulver, røre rundt og det er klart til bruk - passe varmt! Dette har funket meget bra med mine to flaskebarn. Har reist til USA flere ganger, og jeg gjør det hver gang jeg skal ut på bytur eller tur i skogen eller kjøretur eller hvor som helst.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...