Gjest Skrevet 9. desember 2006 #1 Del Skrevet 9. desember 2006 HVORFOR må ALLE blad skrive om amming??? Det er faktisk mange av oss her ute som ikke ammer!!! Jeg blir så irritert, står bare om alle fordelene ved å amme, skulle tro at det er livsfarlig å gi babyen sin flaske! Fikk Foreldre & Barn og Bam i posten idag, står det noe om flaskemelk og erstatning? NEI !!! Ååååå !!! Morsmelk ditt og morsmelk datt..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zummi Skrevet 9. desember 2006 #2 Del Skrevet 9. desember 2006 Det finnes de som ikke ammer ev egen vilje og de som ikke får lov til å amme fordi morsmelka ville ha inneholdt medisiner som ville vært skadelig for babyen. Folk må bare prøve seg på å gi oss noen kommentarer på hvorfor melka kommer pr boks og ikke pupp. I den Sandvik-boka som vi fikk på barsel så står det også side opp og side ned om amming og morsmelk og faktisk at "barn som får MME er sterkt representert når det gjelder barn med alvorlige komplikasjoner i første leveår". Meg midt oppi rompa sier jeg. Folk har overlevd og også vært særdeles sunne etter oppvekst på MME. Fordeler med MME er jo at begge foreldre kan dele på matstellet, at babyen sover lengre mellom måltidene, babyen kan begynne med grøt fra 4 måneders alder, lettere å følge med på hvor mye babyen spiser til hvert måltid mm Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7404147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
shevil og Alver Skrevet 9. desember 2006 #3 Del Skrevet 9. desember 2006 Det jo også ganske sårt for oss som fryktelig gjerne ville amme, men fikk det ikke til, og hele tiden bli minnet på hvor fint det er å amme. Har liksom hele tiden dårlig samvittighet fordi jeg liksom ikke prøvde hardt nok. Men jeg har hele tiden gjort så godt jeg kan og er stolt av at jeg fremdeles ammer 1 gang i døgnet (min lille kosestund), selv om det nok begynner å gå mot slutten med det også. Gutten min er nå 4 mnd. Jeg er jo selv flasket opp på mme og har aldri vært alvorlig syk. Er nemlig veldig sunn og frisk iføleg min lege ihvertfall :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7404377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølle&Frøet Skrevet 10. desember 2006 #4 Del Skrevet 10. desember 2006 Min lille gutt har fått flaske helt siden han var født. Da jeg kom hjem fra sykehuset var jeg helt blank på området.... Hvilket merke var var best? Det fins ingen tester, og jeg vet ikke hva jeg skal se etter. Malt, hva var det, og hva er det godt for? Hvor mye malt? Hvordan oppbevare melken? Hvordan skulle man gjøre det enklest mulig på tur? Hvor lenge kunne melken stå før den var gammel? Alt jeg har lært, har enten komt av erfaring, eller fra andre "flaske-mødre". Tror ikke jeg er den eneste med de spørsmålene..... Hadde vært mye enklere hvis det ikke var "forbudt" å skrive om mme i bøker eller blader for småbarnsforeldre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7415318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 13. desember 2006 #5 Del Skrevet 13. desember 2006 det er jo bra at det fokuseres på at amming er bra for barnet, og at man oppfordrer til det. men det er veldig sårt og trist, når man har gjort alt man kan, men slik som meg feks, kroppen min VIL ikke produsere nok melk til babyen, så jeg må gi mme, masse mme.. har heldigvis litt melk, så han "koseammer" somregel før hvert måltid, noen ganger imellom også. men får jo dårlig samvittighet og blir leio meg hver gang jeg leser disse artikklene.. det er jo IKKE MIN FEIL at jeg ikke kunne gjøre det beste for babyen min.. jeg gjorde alt jeg kunne og litt til ifølge de jeg har snakket med.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7453250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antarctica Skrevet 18. desember 2006 #6 Del Skrevet 18. desember 2006 Vil bare si at det ikke hviler noen helteglorie verken på dere som påstår dere ble "presset" og som ikke vil amme, eller på dem som ammer tross alt. Det er faktisk slik at JA: det er tungt å gå gravid, det er vondt å føde barn, det er kronglete å lære å amme. Og alt dette er likelig fordelt over befolkningen, du kan ikke vente at det "skal gå lett" eller "vil bli vanskelig". Noen sliter med svangerskapet, noen har jævlige fødsler, noen klarer ikke å amme. Noen sliter i alle tre fasene. Kanskje særlig de som er dårlig forberedt? Som ser på jordmor/helsesøster som en fiende? Som ikke har god kontakt med sin egen mor eller andre voksne kvinner i familien, der det kunne ha vært hjelp å hente? Hva er løsningen, tro. Gi alle kvinner full sykmelding hele svangerskapet. Gi alle fødende narkose og keisersnitt. Gi alle babyer morsmelkerstatning allerede på fødeavdelinga. Ta blindtarmen på de nyfødte, i fall den kan bli betent når de blir større, omskjær forhuden på småguttene så den ikke blir trang, operer ørene på samtlige så de ikke blir utstående, og la Folkeregisteret bestemme et greitt navn på barnet så det ikke blir mobba på skolen. Har vi da unngått alle plager og ulemper? Eller har vi bare påført alle en hel masse ulemper lenge før problemet oppsto? Husk nemlig: også vi som til slutt "lykkes" med amming eller hva det er, vi hafdde heller ikke melk å snakke om mens vi lå på sykehuset. Vi hadde noen knuslete små dråper med morsmelk, og barna våre gulpa dem opp igjen med det samme de var fortært. Men vi stolte på at det ville endre seg. Våre unger gikk også ned i vekt hele den første uka, ja kanskje lenger enn det, men vi stolte på at jordmor hadde peiling når hun sa det ville endre seg. Vi har også overlevd brystbetennelsene og alt tullet, men det dere kaller "press" opplevde jeg som hjelp til å amme. Fordi jeg selv ble flasket opp på tillegg, men ville det annerledes for mitt barn. Ja, jeg levde opp, ja jeg er frisk, ja, det finnes muligheter for de ungene som ikke får morsmelk. Men det er 2.klasses muligheter, og skal nyttes bare i nød. Sorry, nå får ulvene bare hive seg over meg og fortelle hvor synd det er på dem. Norske kvinner, som har et helt års fri med lønn, som har papirbleier man hiver i søpla etter bruk, som har en mann eller kjæreste som gjør sin del, men som likevel syns ungene fortjener Nan rett fra kartongen fordi det er "så slitsomt å amme". Pokker, det er slitsomt å LEVE. Stikk fingern i jorda. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7499457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2006 #7 Del Skrevet 18. desember 2006 Svar til Pashla. Hvorfor gidder du å gå inn på flaskemat diskusjons sidene å henge deg opp i dette når du selv har lyktes? Fint for deg men andre som gir flaske må få lov til å gjøre det. Tull att morsmelk er best. Jeg fikk morsmelk og har alt av allergier og var masse syk når jeg var liten. Hjalp ikke meg en pøkk. Jeg gir min unge flaske og mme og trives med det. Hun blir en fin fin unge og jeg er en bedre mor siden det fungerer bedre for meg også med flaske enn amminga. Jeg lar meg ikke provosere av slike ting som Pashla kommer med og håper at dere andre der ute heller ikke gjør det. Høres ut som om hun ser mørkt på alt her i livet og tror man skal pine seg gjennom hva som helst. Du må se litt lysere på livet så går det deg godt. Ammepress det er det så lenge noen føler det slik, andre skal ikke komme å si noe annet da. Ellers får du prøve å ha en god jul Pashla midt i all sytingen:-) du får bare amme til blodspruten står men det gidder ihvertfall ikke jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7502046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. desember 2006 #8 Del Skrevet 19. desember 2006 Skal man tvinge melk i puppene da eller? Skulle gjerne gjort det jeg, men det gikk nå den gang ikke... Og jeg er en like bra mamma for det, om ikke bedre ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7509457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
84 mamma Skrevet 19. desember 2006 #9 Del Skrevet 19. desember 2006 Pashla, du er heldig som får til og kan amma ditt barn. MEN ikkje kom her og "heng ut" alle oss som av ulike grunnar gir flaske. Dersom du ikkje gir flaske sjølv veit du ingenting om det nederlaget det føles å måtte gi opp amminga. Ja me veit at mm er det beste, men ikkje for ein kvar pris. Alle vil det beste for sine barn, og for oss som gir flaske er det det beste! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7511223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til tre gutter Skrevet 20. desember 2006 #10 Del Skrevet 20. desember 2006 eg blir så irritert når eg leser detter... eg mista melka mi etter 2.5 måned.. det var ikke noke eg ville det bare blei( men eg fikk det helle ikke så godt til så eg syns det var helt greit å gi erstatning...... self er det bedre med morsmelk men man trenger ikke se ned på dem som ikke ammer... det er mangen som er voks opp på nan og dem er like friske og sunne som dem som ammer... slutt og heng ut dem som ikke ammer... unødvendig og lage kvalme... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7517230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry 82 Skrevet 20. desember 2006 #11 Del Skrevet 20. desember 2006 Så du mener at å slutte å amme og begynne å gi flaske er den lette utveien!!??!! du aner ikke hva du snakker om... det letteste er jo å amme, men det går ikke alltid! jeg har omtrent opplevd alle ammeproblemene som fins, jeg har fått hjelp av både helsesøster og ammehjelp, jeg har aldri kallet det noe ammepress eller opplevd de som noen fiender. All takk til de som ville hjelpe meg, men det gikk faktisk ikke! Ammehjelpen som sa tilslutt at dette går ikke, gi flaske isteden. Så de påstandene dine holder ikke vann. og den ovenpå-og-ned holdningen din syns jeg er veldig upassende. Har du virkelig sånne meninger om oss "flaskemødre", kan du holde det for deg selv, og ikke skrive det inne på flaskedebatten. Hvorfor er du i det hele tatt her inne? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7522576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry 82 Skrevet 20. desember 2006 #12 Del Skrevet 20. desember 2006 Og for å kommentere noen andre innlegg lenger oppe på siden så synes også jeg at det skulla vært skrevet mer om mormelkerstatning og flaske, kunne gitt opplæring på barsel. Det er jo livsviktig for barnas helse at vi gjør det riktig med tanke på oppbevaring og rengjøring! Vi får presse på, skrive brev til gravid og foreldre barn Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7522606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2006 #13 Del Skrevet 22. desember 2006 Bra inlegg pashla. Kan da ikke drive opplæring av dette på barselavd. Det er da ingen som har melk med en gang. Må nå iallfall prøve da.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7539094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Marie82* Skrevet 22. desember 2006 #14 Del Skrevet 22. desember 2006 Trenger ikke å være mangel på melk som er problemet, så ikke dra alle over én kam! Uansett grunn så burde de på barsel ha kunnskap om flaskemating slik at de kan lære opp de som skal gi på flaske. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7539141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antarctica Skrevet 27. desember 2006 #15 Del Skrevet 27. desember 2006 Svar til Anonym: 1 "Hvorfor gidder du å gå inn på flaskemat diskusjons sidene å henge deg opp i dette når du selv har lyktes?" Jeg er inne på denne debatten fordi den er åpen for alle, og fordi det står "flaskemelk-debatten" ikke "mislykket amming-debatten" Jeg har en liten flaskevegrer hjemme, og siden jeg snart skal ut i jobb trenger jeg å vite noe om flaskemelk også. Fornøyd med svaret - eller bør man egentlig synes litt synd på seg selv for å få være på denne debatten...? 2 "Tull att morsmelk er best. Jeg fikk morsmelk og har alt av allergier og var masse syk når jeg var liten. Hjalp ikke meg en pøkk." Svar: Det vet du ingenting om - du kunne ha vært MYE verre om situasjonen hadde vært en annen. Min unge har også allergi, MEN jeg er rolig i min overbevisning om at den allergien kunne jeg ikke ha unngått uansett - jeg gjorde alt jeg rådde over, og gudskjelov er det bare én ting han reagerer på , ikke 15! "Jeg lar meg ikke provosere av slike ting som Pashla kommer med og håper at dere andre der ute heller ikke gjør det. Høres ut som om hun ser mørkt på alt her i livet og tror man skal pine seg gjennom hva som helst. Du må se litt lysere på livet så går det deg godt." Jo det lar du deg jo provosere sinnssykt av!! Jeg sier i starten helt tydelig at det ikke er noen helteglorie verken på ammemødre ller flaskemødre, og jeg fleiper når jeg sier at alt er slitsomt - men det er jo fordi man må utholde det! Vi har det himmelvidt lettere enn våre mødre, som vaska bleiene for hånd, kokte opp mme-pulver, ikke hadde permisjon, ikke fikk ammeopplæring etc. Alt er mye lettere nå!! Men noen småting er likevel brysomme ved det å føde og å være mamma, men det er jo ikke meningen vi skal gå gjennom det med lakkskoa på heller! Det er nemlig da jeg blir oppgitt over mine venninner i barselgruppa som syns det er så slitsomt - og så vet jeg at de med vilje slutta med amming da ungen var 3 mnd fordi "det holdt han ikke mett hele natta" Han skal ikke være mett hele natta når han får bryst, for da sulter han jo! Men si det til unge norske mødre som trur permisjonen er "ferie". Den er også en jobb, "passe-ungen-jobb" og dersom man ikke vil amme eller prøve å amme så kunne jo pappa hatt den jobben...men se, ddet vil de ikke diskutere... de har det altfor godt, men likevel syns de synd på seg sjøl. Og ja, de kan faktisk velge om de vil amme eller gi flaske, det verste som kan skje er at noen maser på dem...barna dør jo ikke av det! "Ammepress det er det så lenge noen føler det slik, andre skal ikke komme å si noe annet da." Der skal jeg gi deg rett. Ja, det er ammepress. Og noen barn i Norge og i andre land kan være glade for det... "Ellers får du prøve å ha en god jul Pashla midt i all sytingen:-) du får bare amme til blodspruten står men det gidder ihvertfall ikke jeg." Vil bare si at det ikke hviler noen helteglorie verken på dere som påstår dere ble "presset" og som ikke vil amme, eller på dem som ammer tross alt. Jeg siterer meg selv til slutt fordi jeg leste deg som om du ble provosert - og som at du tror jeg syns vi ammende mødre er bedre enn andre. Det syns jeg ikke. Jeg mener bare å formidle at vi lyktes, men det var på tross av vanskene. De samme vanskene som andre møtte. Vi kom ikke lett til det, vi slet også. Og det betyr ikke at jeg er bedre enn noen annen, men kanskje iherdigere og staere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7565636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
helle4 Skrevet 28. desember 2006 #16 Del Skrevet 28. desember 2006 Hehe , snakk om og overdrive ting! Må le av deg! Det jeg tenker er greia med hele ammeopplegget, er JA det er press ang amming, allerede før ungen kommer. Norge er og blir et amme land! Hvorfor? Ja det kan man lure på, så lenge ungen får mat , er det vel opp til hver enkelt om det er fra pupp el flaske! Det finnes ikke noe beviser på at mme er dårligere en pupp! Og min mening er at helsestajoner og jordmødre bør veilede og ikke befale, jeg har da opplevd forskjellige svar fra de, og hvem av de har rett? Er ikke rart folk blir nervøse når de ikke klarer eller ikke vil amme, og føler seg som dårlige mødre. Skjønner jeg godt, det er jo akkurat sånne som deg Pashla, som blander seg i hva andre gjør som er roten til mye nervøse mødre. Jeg for min del har aldri brydd meg om dette! På sykehuset når jeg fikk sønnen min, som kom med keisersnitt , PLANLAGT keisersnitt, ga jeg beskjed om jeg ikke skulle amme, de prøvde seg litt men forsto fort at jeg ikke var personen de kunne overtale, da fikk jeg to tabeletter som stoppet melken og jeg, far og lillegutt koser oss med flaske! Jeg valgte riktig for min del, og angrer ikke et sekund på mine valg. Jeg fikk veldig god tone med et par av jordmødrene der, og de to sa at mme ikke er noe dårligere pupp, så lenge du gir mye kjærlighet og omsorg til barnet så er det det viktigste, stille opp for dem og være der alltid! Jeg er så enig så enig! MEn det var selvfølgelig jordmødre som hadde andre meninger og som sikkert pratet fælt om meg på lunsj rommet;-) Så folkens, drit i folk som blander seg! Man finner alltids noen som er uenige i valg man gjør uansett. Gjør det som føles riktig for deg , det er det beste for barnet ditt, jeg tror at barnet vil merke hvis ikke mamma eller pappa er tilfreds ! Da vil barnet bli urolig også, tror jeg! For meg er kjærlighet viktig ikke hvordan barnet får mat, det vil ikke barnet huske når han/hun vokser opp alikevell, gudselov for det;-) ( ikke noe særlig å huske at du har sutta på puppen til mammaen din kanskje) Så jeg vet ikke hva som er beste jeg? Pupp eller flakse, tror det er like bra begge deler :-) Men en mor som er fornøyd med seg selv og sikker på seg selv, det tror jeg er viktig. GODT NYTTÅR alle man! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7569214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølle&Frøet Skrevet 29. desember 2006 #17 Del Skrevet 29. desember 2006 Min store drøm var å kunne amme! Jeg prøvde å pumpe for å få opp melka. Har prøvd nesespray og akkepunktur. Men det var snakk om dråper... Siden jeg er glad i min lille gutt, og ikke vil at han skal svelte i hel, så får han mme. Er det da feil av meg og ønske info og råd om dette? Hilsen stolt mor som gir gutten sin melk!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7583438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arb.ledig husmor Skrevet 1. januar 2007 #18 Del Skrevet 1. januar 2007 Hei! Jeg har også et flaskebarn, og reagerte på dette som du skriver om mm og mme når du leste F&B. Jeg fødte 4 uker for tidli, og datteren min ble mata m bankmel fra kopp for ho klarte ikkje å suge skikkelig. Eg prøvde å pumpe, og amme som bare det, for det sa alle på sykehuset at eg måtte. Flaske va noe eg omtrent ikkje visste ka va før vi va på kontroll på sykehuset når ho va 1 uke...da fikk vi mat fra flaske, og ho tok den lett... Og i tillegg slet eg m migrene i begynnelsen pga at ho skrek mye, så da kunne eg ikkje amme pga medisiner... Og som flere skriver lengre nede, at de ble både syk av mm, og fikk allergier stemmer med meg også... Jeg hadde en rekke med lungebetennelser når jeg va lita, og fikk kun MM!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7611291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Antarctica Skrevet 4. januar 2007 #19 Del Skrevet 4. januar 2007 NB: de som er raskest til å sammenblande "amming" med "morsrolle" er ofte de som plages. Ikke jeg, Amming er ernæring, ikke noen grunn til å føle seg som en "dårlig mor" - det er ikke uttrykk jeg bruker som du kan lese av mine innlegg... En god mor er en god mor uavhengig av maten hun gir barnet. Har hun morsmelk bør barnet få det, siden det faktisk er det beste (jo, det er nok det, men det er allikevel ingen grunn til å sammenblande melkemengde med morsrolle...) Heller ikke har jeg sagt at den ene løsningen er "letteste utvei" - jeg prøver å sette på spissen alle overproblematiseringene man får høre når det gjelder å plages med amming. Det er jo like mange som plages med flaskeernæring, kan man jo se utav disse sidene, men ingen blir hårsåre av den grunn... Og det er ikke nødvendigvis slik at der man møter på problemer skal man straks bøye av heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7647346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
helle4 Skrevet 5. januar 2007 #20 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei igjen. Ville bare nevne : Det er forsket på hva som er best av mme og morsmelk, men forskningen har ikke kommet fram til hvem som har best næring av de to. Ikke noe konkrete bevis på hva som er best. Så lurer på hvor du har det fra? Hadde vært artig å lese noen resultater som kunne bevise hva som er best? Finnes det noe sider på det bortsett fra spekulasjoner og myter, og utsagn fra hs og jordmødre? De sier jo at morsmelk er best, men hvor henter de bevis om det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7662595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. januar 2007 #21 Del Skrevet 6. januar 2007 Hei, har egentlig ikke noe her inne å gjøre for jeg er ferdig med flaskebarn, men vil komme med ett lite innlegg likevell .Har gitt flaske til begge barna mine . Første for de han var for svak til å suge, ble mye skriking og strev, med unge som bare fikk luft i magen. med nr 2 skulle jeg klare dette, men mista melka etter 4 mnd. prøvde det meste,men fikk den ikke tilbake. Hadde også en to åring som trengte mammaen sin, så babyn kunne ikke ligge til brystet 24 timer i døgnet. Så det ble flaske etter hvert der også. Kunnskap finne en som regel på nettet, spør bekjente eller helsestasjonen, de var iallefall hjelpsom da mine var små. Vil bare si at når man er ferdig med alt peset med flasker og koking etc, så bryr man seg ikke lenger om alle disse kommentarene og blikkene fra alle de som tror de vet så mye bedre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7667089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bølle&Frøet Skrevet 6. januar 2007 #22 Del Skrevet 6. januar 2007 For min del må folk bare glo så mye de vil, og som sagt er det mindretall som bryr seg! Jeg vet jeg er en god mor for min lille gutt... Nå kan jeg nesten alt som trengs om mme, og at det er forskjellige måter å gjøre det på. Jeg har lært av erfaring, av venner og gjennom internett. Men i F&B tar de opp alt om barnet, og flaskemelk er en stor del for mange av oss. Sier ikke de at må skryte mme opp i skyene, men heller litt fakta om det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7669246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 6. januar 2007 #23 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg er en av mange som reagerer på dine innlegg. Man opplever det vel som ammepress og ikke ammehjelp når hjelperne ikke skjønner når grensen er nådd - når de vil at alle skal amme uansett hvilke problemer de har. Du hevder at vi som gir flaskemelk ikke har prøvd nok for å få til ammingen - at alle har lite melk i starten. Det er jo ikke riktig for noen får melken ganske fort mens andre må jobbe mer for det. I tillegg kan man ha mange andre problemer. Min sønn ville ikke gape høyt nok og dermed fikk jeg ingen stimulering. Ingen på barsel klarte å få han til å gape heller. Først den sjette dagen tok han et skikkelig tak i puppen og sugde. Skulle jeg da ikke gi han noe tillegg fordi det er et ideal i Norge at alle skal fullamme for enhver pris? Jeg prøvde fra starten etter beste evne å legge han til puppen først, deretter mate han med tillegg fra kopp og så pumpe meg for å få opp produksjonen. Fikk heldigvis god hjelp på helsestasjonen av en superdyktig ammehjelper samt på barselhotellet (etter at vi var kommet hjem) og på ammeforum her. Til tross for iherdig innsats klarte jeg ikke å fullamme. Han fikk på det meste ca 80 % mm og 2 dl mme og det ble jeg til slutt fortrolig med. Det høres ut som om du tror at alle som har flaskebarn gir opp veldig lett, men slik er det ikke. De to første månedene med barnet ble litt ødelagt synes jeg pga at jeg strevde så forferdelig for å lykkes med ammingen. Er likevel glad for at jeg gjorde det, men forstår veldig godt at ikke alle vil gå igjennom det jeg gjorde. Jeg var veldig godt forberedt på svangerskap, fødsel og amming, men dessverre opplevde jeg at virkeligheten kan være annerledes og vanskeligere enn den man leser om. Det er viktig at barnet tar brystet på riktig måte, ja det er lett å forstå, men ikke alltid like enkelt å få til i praksis. Jeg synes vi burde ha fått en del informasjon fra sykehuset om flaskemating for det var helt opplagt at vi måtte gi tillegg i starten. De ville ikke ødelagt noe mht amming selv om vi fikk litt info. Ammepresset er vel noe man først opplever når man selv faktisk ikke får det til og det er veldig sårt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7673887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 7. januar 2007 #24 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg er helt enig med deg om amming. Mye ammepress idag. Så klart, vi vet at morsmelk er bra og sånn. Sikkert mange som ville ha ammet om de hadde fått det til osv... Det samme ville jeg. Mina la nesten ikke på seg da jeg ammet henne. Jeg hadde lite melk og hun var kjempe svak til å suge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7402345-vi-er-faktisk-mange-som-ikke-ammer-her-ute/#findComment-7687189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå