Gå til innhold

Tror dere at magefølelsen sier oss når noe er galt med fosteret/ det er friskt,eller er det bare tilfeldighet at det av og til stemmer med virkeligheten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gravid to ganger. Den første gangen mistet vi dessverre i uke 12. Jeg hadde da i 3-4 uker hatt en veldig klar følelse av at noe var galt. Jeg hadde graviditetssymptomene,men likevel var det noe som ikke stemte. Når jeg da var til utskrapning sa legen at embryoet hadde vært så lite at det sannsynligvis hadde vært dødt siden uke 7-8.

Mitt andre svangerskap har til nå ikke vært poblemfritt det heller. Vi har hatt våre utfordringer, hvor tålmodighet og troen har blitt satt på prøve. Men jeg har hele tiden hatt den følelsen av at jeg ikke føler på noen måte at det er noe galt med fosteret denne gang, og at jeg føler meg så gravid. det har holdt min optimisme oppe i tunge stunder, hvor jeg helst har ønsket å grave meg ned.

 

har denne berømte magefølelsen stemt for noen andre?

Kanskje det bare er tilfeldig også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er bevist det.. att magefølelsen kan fortelle att noe er galt. Det var en artikkel om det på hovedsiden her inne for en stund tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min tredje graviditet. Andre gang mistet jeg i uke 8. Jeg følte ikke at noe var galt, men var hele tiden veldig redd for å miste. Jeg tenkte ikke noe særlig på det da jeg var gravid første gang (før mot slutten) men tenkte at det kanskje var fordi jeg ikke visste hva jeg kunnemiste første gangen. Denne gangen forventa jeg at jeg skulle være enda mer bekymra fordi jeg har opplevd å miste før, men jeg har ikke vært bekymra i det hele tatt!! Noe som er helt ulogisk for meg.. men.. denne gangen har det jo gått bra så langt i alle fall (er snart hallveis) og jeg tror nå jeg var bekymra sist fordi noe var galt. Så min mening er: Magefølelsen forteller oss MASSE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min fjerde graviditet. Mistet første i uke 8, da "følte" jeg ingenting, merket ikke at noe var galt, men tror også det var fordi det var første gangen og visste ikke helt hva det gikk i.

Andre gangen gikk kjempebra, fikk datteren min, hadde ingen bekymringer hele svangerskapet for å miste... Visste på en måte at det kom til å gå bra.

Så ble jeg gravid igjen i februar i år, da merket jeg at noe var galt. Følte liksom at det ikke stemte helt, og når jeg i tillegg fikk smerter i ryggen var jeg ikke i tvil. Var jo bare 6 uker på vei, så hadde bare visst det en uke, men de siste dagene i den uken skjønte jeg at noe var galt.

Og så er det denne gangen, er i min 24. uke og har bare hatt gode følelser hittil!! :)

Så satser på at det går fint denne gangen også!

Tror nok magefølelsen har litt å si noen ganger, men sikkert ikke alltid...

Dette ble visst langlesing.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på akkurat dette har den stemt. Jeg er gravid for fjerde gang. Første gang tenkte jeg ikke så overvettigs mye over dette å miste og tok de små blødningene jeg hadde med ro. Andre gang var jeg veldig nervøs når jeg begynte å blø ganske mye i uke 7, men var innerst inne optimistisk. Tredje gang var jeg hektisk nervøs hele tiden, hadde mye høy puls, sov dårlig og var urolig i hele kroppen, håpet jo i det lengste at alt ville gå bra, men det gjorde det ikke, jeg mistet og det var ekstremt vondt, men ikke et sjokk. Denne gangen har jeg hatt samme indre roen i meg som de to første gangene selv om jeg på overflaten har vært mye nervøs pga masse blødninger denne gangen. Spurte lege om dette og han (og dette er en mannlig lege, de er jo ikke kjent for å like "overnaturlige" og alternative ting) sa faktiask at de la mye vekt på kvinnenes magefølelse på dette området fordi den så utrolig ofte viste seg å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, magefølelsen stemte for meg, i alle fall. Under første svangerskap visste jeg at det var noe galt, selv om ul og alt var fullstendig normalt. Ikke hadde jeg hatt blødninger og jeg var i fin form gjennom hele svangerskapet. Gutten min viste seg å ha en kromosomfeil og han er multifunksjonshemmet. Det andre svangerskapet var bekymringsløst fordi jeg visste at alt var bra denne gangen, og sannelig meg kom det ei frisk jente. :) Det tredje svangerskapet var også preget av at dette ikke kom til å gå bra, og jeg mistet i uke 11. Nå er jeg gravid for fjerde gang og alt føles fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor tilhenger av magefølelsen! Jeg prøver å lytte til meg selv ofte. Føler jeg at noe er galt så er det oftest det også..

 

Har mistet 3 spirer, og alle 3 gangene har jeg følt meg utilpass! Har på en måte skjønt at noe er galt..

 

Alle de gangene har jeg følt at jeg er gravid. Men det gjorde jeg ikke denne gangen. Større sjokk tror jeg ingen har fått... Men det var det som fikk meg til å tro at DENNE gangen er det min tur. For det føltes helt annerledes=)

 

Nå er jeg i uke 28, og jeg velger å tro at jenta mi har det fint der inne. Og at jeg faktisk skal bli mamma igjen=)

 

Deilig følelse faktisk=)

 

Men klart, engstelig er jeg nok uansett. Det er bare jeg som er paranoid.. hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror magefølelsen hos oss stemmer veldig ofte.

Jeg har i mitt forrige svangerskap og dette følt at alt er bra og at barnet vil se dagens lys - ikke vært i tvil. Når andre snakker om SA o.l har jeg tenkt at det skjer ikke her.

En veninne av meg hadde en SA i uke 11 ifjor- hun følte det hele tiden at noen ikke stemte - ikke følte hun seg gravid og hadde en følelse av at det var noe galt. Nå 1 år etter har hun født en datter og følte det ikke sånn da hun gikk med henne.

Så ja jeg tror magefølelsen stemmer hos mange - ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei på deg..hvis du føler noe er galt så har du rett på hjelp..husk det..

 

men jeg har ikke mistet eller no,men har hatt følelser som har stemt,men positive..hehe..jeg følte jeg bar på 2stk helt fra starten av svanger og fikk bekreftet det i uke 11..det var morro..i uke 11 så blødde jeg..men jeg visste alså at det ikke var no galt..jeg følte meg trygg fakktisk..å det var rett..=) så tror denne følelsen går på negativt og pos..skjekk opp i noe om du er redd=)

 

lykke til alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel bare si at det går an å ha dårlig magefølelse uten at noe er galt også... Jeg var sikker på at jeg hadde MA i uke 7. Men dro på UL og fikk se en liten prikk og høre et bankende hjerte. Videre var følelsen fortsatt ikke god. Jeg var overbevist om at neste UL i uke 12 kom til å vise et dødt foster, men det var sprell levende. Ble skikkelig overrasket!

 

Men jeg hadde fortsatt dårlig magefølelse. Grudde meg til jordmorbesøk i uke 16, for var sikker på at hun skulle finne ut at livmoren var unormalt liten og ikke klare å finne hjertelyden. Jeg kjente ikke livmoren selv på det tidspunktet.

 

Men hos jordmor var livmoren i akkurat passe størrelse, og hjertelyden fant hun med det samme. Så selv om magefølelsen min sier meg en ting, så sier hodet noe annet. Nå tror jeg at det kommer til å gå bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
På 8.12.2006 den 10.09, Töddel skrev:

Ja, magefølelsen stemte for meg, i alle fall. Under første svangerskap visste jeg at det var noe galt, selv om ul og alt var fullstendig normalt. Ikke hadde jeg hatt blødninger og jeg var i fin form gjennom hele svangerskapet. Gutten min viste seg å ha en kromosomfeil og han er multifunksjonshemmet. Det andre svangerskapet var bekymringsløst fordi jeg visste at alt var bra denne gangen, og sannelig meg kom det ei frisk jente. :) Det tredje svangerskapet var også preget av at dette ikke kom til å gå bra, og jeg mistet i uke 11. Nå er jeg gravid for fjerde gang og alt føles fint.

Vet dette er en gammel post, men veldig spesielt å lese siden det samme skjedde meg. Var på mange ultralyder, til og med i uke 12, og alt var helt normalt. Allikevel trodde jeg liksom aldri på det.. hadde en veldig dårlig følelse hele tiden og fikk et barn med kromosomfeil. 

Anonymkode: 07356...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...