Gå til innhold

Hvorfor er det utenlandske leger på sykehusene?!?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den forbanna legen snakka så gebrokkent norsk eller hva det var han prøvde på at vi skjønte ikke en dritt av det han sa annet enn noe er normalt, men Martin var visst ikke innen de grensene... Og når jeg spør hva det betyr ser han dumt på meg... Er bare mer nervøs nå enn før vi dro dit for faen. Unnskyld alt bannskap men dette gjorde meg skikkelig sint. Teite mannen!!!!!

Helsestasjon og barnelege på mandag heldigvis. får håpe de er litt mer hjelpsom.

Skrevet

frustrerende med leger som ikke kan godt nok norsk! Ikke skjønner de deg og du skjønner ikke hav de sier...kan jo skje store misforståelser jo. Snakket med en lege for snart ett år siden - skjønte nesten ikke noe han - og han klarte neten ikke fylle ut det han skulle på dataen med navn, alder, og diagnose - åååå hadde så lyst til å rive tastaturet ut av henden på ham å skrive for ham!

Skrevet

Skjønner godt hva du mener.

Jeg jobber på sykehus selv. Skriver journalnotatet og epikriser etter diktat fra legene. Er en del utenlandske leger som jobber der. En haug med dansker, noen tyskere og en god del pakistanske.

Det er et sant hælvete å skrive etter deres diktat når de snakker så dårlig norsk at man kan få mark. Og det verste er at når de ikke er helt sikker på hvordan en diagnose uttales så mumler de bare noe i en stor fart. Danskene er faktisk en av de verste, kommer litt an på hvor fort de prater, de prater som regel så fort at man får ikke med seg 1/4 del av det de sa. Synes faktisk at det er viktig at de kan snakke/skrive såpass bra norsk at de kan gjøre seg forstått.

Skrevet

Jeg trodde det var krav om et viss norsk-kunnskap, både muntlig og skriftlig, for å få jobb i norsk helsevesen??? Men dette kravet er kanskje at de må kunne telle til 10 og si JA og NEI..??

Blir provosert av slikt jeg. Slike leger skal kommunisere med mennesker om ganske så alvorlige emner.

Skrevet

det er utenlandske leger på sykehusene fordi det ikke er nok norske, så enkelt er det. hvis ikke disse hadde fått jobbe her hadde køene vært vanvittig mye lenger enn hva de allerede er. men jeg er helt enig i at det bør være et minimum å kreve at de skjønner og kan gjøre seg forstådt på nosk. det er jo en selvfølge. så problemet er vel ikke at det er utlendinger som er leger, men at kravene for å få jobbe er for små når det kommer til språkkunnskaper. jeg er ikke norsk selv, men har vært veldig besvisst helt siden jeg kom hit at jeg er nødt å forstå og at normenn forstår meg for at det skal fungere i et yrke innen helse.

Skrevet

Jeg var en gang hos en fransk lege som hadde bodd noen år i danmark.....det var lett å skjønne kan dere tro. Jeg gikk til han pga mye svimmelhet, og ble diagnosert med urinveisinfeksjon, uten urinprøve og uten å ha noen av symtomene. Det synes jeg var bra gjort. Gikk aldri til han igjen, det er helt sikkert.

Skrevet

Skjønner godt det er frustrerende!! Kunne kanskje ringt og bedt en sykepleier til å forklare hva gutten feiler?? Legen må jo ha skrevet noe i journalen, skulle man tro.

Ellers er vel grunnen til at det er så mange utenlandske leger rett og slett stor legemangel i Norge. Det er skriftlige norsk-tester for å få norsk autorisasjon, men ikke muntlig.

Dansk syns nå jeg personlig man burde forstå - når man søker på stilling som lege er det faktisk et krav om å kunne enten norsk, svensk eller dansk! Så jeg syns ikke man kan klage på at legen prater dansk...

Jeg har også jobbet som helsesektretær og skrevet etter diktat så vet hvordan det er:-)

Skrevet

Det er faktisk ikke så stor legemangel her lenger. Problemet er at det aldri passer for leger med ferie og da trenger man vikarer - utenlandske.

Det er flere og flere kvinnelige leger - deriblandt meg. Liker man ikke alm.praksis må man jobbe på sykehus. Her er det umulig å jobbe redusert stilling ergo må man jobbe 100% og da kommer vaktene i tillegg. Det sier seg selv at dette ikke er noen dans på roser med små barn.

Man blir utbrent - det blir ledige vikariater når sykmeldingene kommer.

Man blir gravid - man trenger noen til å ta ekstravakter. Dette betyr påkjenning på de ikke-gravide.

Man får barn - ergo: ett års vikariat ledig.

Resultatet er ledige stillinger og mange vikariater.

Når det gjelder alm.praksis er problemene litt annerledes. Her er det geografi, kollegiale forhold, hyppigheten av legevakt, kommunale oppgaver og typen pasienter som er avgjørende for hvor fristende det er for leger å søke de ulike jobbene.

Løsningen på sykehus kan være å opprette mulighet for å kunne jobbe redusert. Ansette flere på hver avdelig (dette er det ikke penger til ergo må de som er jobbe mye!)

Færre pasienter (lar seg nok ikke gjøre siden alt skal vere så effektivt. Helst skal man ha to pasienter samtidig og ikke ta seg tid til å snakke med noen av dem)

Jeg er overlykkelig for at jeg kan være hjemme et år nå!!

...må nok ha flere barn...

MEN: enig - det er UTROLIG irriterende med kolleger som ikke snakker godt norsk - blir jo mer å gjøre på oss som må hjelpe dem også...

Skrevet

igrunn enig at dette er fustrerende. Men jeg har sett den eksamnen de må bestå for å bli godkjent. Norsk eksamen. Og den er faktisk sinnsykt vanskelig. Tror mange nordmenn hadde hatt problemer for å si det sånn. Skulle tro nivået var ganske bra..men det stemmer ikke alltid nei

Skrevet

Var med mannen min på en etterkontroll på sykehuset, og legen hans der (hjertespesialist) snakker veldig utydelig og raskt. På denne kontrollen nevnte han at det var noen få prosents sjanse for hjertetransplantasjon. Da jeg kom hjem fra jobb dagen etter satt mannen min og trodde han skulle dø. Han hadde nemlig vært på nett og lest om overlevelsesraten ved hjertetransplantasjon (ikke så lystig lesning når du er midt i 20-årene og ønsker å leve lenge enda). Han hadde nemlig hørt 40 prosent i stedet for "få prosent". Uff. Og med tanke på at de fleste pasientene til denne legen nok er gamle (kanskje med dårlig hørsel i tillegg) er det ikke noe særlig.

Han er hyggelig, det er ikke det. Men det er dumt når man må spørre om igjen og om igjen, og allikevel ikke er sikker på hva han sa, eller når han og fastlegen snakker helt om hverandre.

Skrevet

Jeg jobber med mange utenlandske leger, og det er ofte HÅPLØST! Helt, helt håpløst.

Skrevet

Sist faren min var hos lege, måtte pappa selv si noe inn på diktafonen fordi legen snakka og forstod så lite norsk!!

Skrevet

Huff, forstår din frustrasjon fullt og helt.

Vi var selv på legevakten når lillegutt var 8 uker, ogfor det første var legen ekstremt frekk. Truet oss bl.a. Diagnosen han stilte på gullet som hadde feber osv. var at vi måtte kjøpe nye flasker?!?!?

Hjelper ikke koke dem sa han. Han var skikkelig frekk og spurte om vi ikke hadde råd til å kjøpe nye flasker når vi stilte spm tegn ved diagnosen hans.

Han truet meg med å kjøre stolen fort oppi ansiktet mitt, og skrike helt uhemmet til meg. Vi skjønte ingenting. DA ble jeg mildt sagt forbanna og..

Vi skjønte ikke det spytt av han sa og han klikke når jeg spurte om han kunne gjenta seg.

For det første så hadde gutten min et virus, og barnelegen på sykehuset trodde ikke på hva denne legen hadde sagt, ang. flaskediagnosen.

Vi klaget selvsagt dette inn for fylkeslegen, og vi var visst ikke de eneste.. Så han jobber ikke lenger på legevakten.

Pjuhhh, ble laaaangt dette, men skjønner din frustrasjon fullt og helt.

Et minimumskrav burde vært å snakke norsk. Hjelper ikke stille diagnose når pasienten ikke forstår om han sier penicilin eller penis..

Arghhhh..

Medfølelsesklem fra

Skrevet

hehehe...måtte bare le av den siste her. Penicilin eller penis : )

Skjønner godt hva du mener HI. Jobber selv på sykehus og har vært så frustrert til tider fordi jeg jobber med leger som ikke gjør seg forstått eller forstår det jeg sier.

Skrevet

hahahahhaha penis og penicilin. den var artig :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...