Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg forteller dem hvordan vi ønsker å ha det med barnet vårt. Nå er jeg så sliten av å si ifra. For eksempel: Vi ØNSKER å roe oss ned når lille gutt (8mnd) skal legge seg, da demper vi ned litt lys, prater mindre og roer oss ned, dette er han vant med og vi ser at han trives best med det. Det dem gjør, klirrer med glassene, roper min mor på far, lyset er på og skravler høyt og ler høyt! Gjør ALT motsatt.

De forstår ikke at det er vi som får konsekvenser når vi "forstyrret" guttungen. Han er ikke vant med stimulering når han skal legge seg for natta. Dessuten prøver vi å lære han at får ikke lov til å klype og lugge, men da han gjorde det på min far sa jeg at det kan han ikke gjøre....JO da sier min far!!! Hva skal det bety? Jeg tror ikke de har skjønt at nå er det vi som bestemmer, og de skal bare være besteforeldre. Hvis de fortsetter å kjøre sitt løp, så kommer jeg til å gi dem som hatten passer. Jeg syns ikke dette er noe morsomt. Men min far ga meg en følelse at han skal "rette opp" sine feil som han gjorde med oss, og jeg skal si at han var bestemt og streng på sin måte med meg. Hvordan skal jeg ta overtaket på foreldrene mine????

Hjertelig takk for at du orket å lese innlegget mitt, og det gjorde godt inni meg å skrive ned frustrasjonen min her!

Skrevet

Mine foreldre sier at nå er det min tur til å stå for oppdragelsen og at det er besteforeldrenes jobb å skjemme bort barna. Nå skal de slippe å tenke oppragelse, bare kose med barna og gjøre det de har lyst til. Barna skal vite at med bestemor og bestefar er det lov å gjøre ting som dt ikke er lov å gjøre hjemme hos mor og far. Samtidig har de også noen faste regler som feks at oppførsel og respekt er på plass.

Jeg har sagt meg enig med de om dette, men når de (mormor og morfar) er hjemme hos oss, er det jeg som bestemmer.Da sier jeg klart ifra om det må være litt stille, om det er lov/ikke lov med godteri etc... Jeg anbefaler deg å ta en god prat med de begge to der dere blir enige om hvordan det skal være, og du kan forklare klart og tydlig hvilke rutine dere vil ha med babisen ved leggetid og hvorfor.

Lykke til!

Skrevet

Forstår frustrasjonen din, men desverre er det nok sånn at besteforeldre er besteforeldre... De er priviligerte og har "lov" å gjøre ting annerledes enn mamma og pappa. Jeg synes det er flott når besteforeldre er oppslukt av barnebarna sine(svigers er nemlig ikke så opptatt, og det er mer irriterende enn at min mor lar jenta mi få lov til ting som vi ikke tillater...)... Tror nok ungene lærer hva som er lov hvor etter hvert, og at familiemedlemmer er forskjellige i oppførsel. Jenta mi er også 8mnd, og lugger og klyper, men jeg gjør ikke noe nummer av det, bare fjerner henne fra situasjonen hvis hun blir for voldsom. Hun må jo få utforske verden litt før "alt" blir forbudt og det "hagler" NEI over henne.. Din far vil nok ikke la gutten din holde på til han mister alt håret han heller:-) Så lenge de ikke lar han gjøre ting som er direkte skadelig synes jeg de skal få være som de er. Når det gjelder legging kan dere jo si godnatt til besteforeldre, og så roe ned på badet under kveldsstellet og sitte litt på soverommet og roe ned før han legger seg?

Synes hvertfall ikke du skal gi de så hatten passer... Vær glad du har foreldre som bryr seg om gutten din:-)

Skrevet

heisann frukt,

takk for svar;-)

Jeg er så glad for at besteforeldrene til gutten min er glad i han, men det er ikke lett å takle forskjellige ting når de gjør det motsatte, selv om de har fått beskjed hvordan vi ønsker å gjøre mot gutten vår. Jeg føler at siden det er vi som lager reglene, så får alle følge den for at gutten vår skal føle seg tryggere. Jeg mener også at det er gammel regel at besteforeldre skal skjemme bort barnebarna og vi skal være de strenge. Men jeg ser selvsagt igjennom fingrene så klart, besteforeldrene skal jo være snille og gode......., jeg er ikke akkurat ei nasi nina heller. hehe!

Skrevet

Hei på deg også Platy78

Og takk for svar!:-)

jeg er også glad for at de er oppslukt av barnabarna, men de har ikke rett til å ta styringen. Da kan de like gjerne overta alt....( Noe som ikke skjer selvfølgelig) Jeg lager ikke noe stort nummer ut av lugging og klyping, eller av alt egentlig:-) men jeg forteller han at det må han ikke gjøre, han forstår det. Jeg lar han utforske alt rundt seg, smake og ta på ting, for det er det han lærer av og det er normalt. Jeg har ikke interesse av å si nei til nesten alt som må utforskes, da sliter jeg meg ut. Jo, jeg må gi dem som hatten passer en dag hvis de ikke vil høre på hvordan vårt mønster og rytme skal være. jeg ønsker deg lykke til med ditt barn, skjønner at du er snill og god:-)

Klem til dere to jenter!

Skrevet

Hvor ofte er dere med dine foreldre? Er de ofte på besøk når dere skal legge gutten? Ville nok ofret en del for "husfredens skyld" i forhold til besteforeldre... Er vel tross alt det beste at de har et godt forhold til gutten deres, enn at det skal bli som med mine svigerforeldre... Tror de er litt sånn redd for å blande seg av natur, og det det litt for mye av det gode... Ringer sjelden og spør hvordan det går, kommer innom enda sjeldnere, og når de først kommer så er jenta mi redd de... Ikke leker de med henne eller snakker særlig med henne heller... De synes det er kjekt så lenge hun sitter fint på fanget, men det er jo ikke unger i den alderen særlig interessert i...

Skrevet

Hvis dere skal roe ned for natta til gutten er det jo håpløst for dere å ha besøk eller være borte når han skal legge seg. Greit å dempe lyset, men sier du til hjestene dine "nå må dere være slitte for -.....skal roe seg"?????

Skrevet

det er vanskelig å skrive til hverandre på nettet, fordi man får aldri vite alt på engang, og det er vanskelig, og dessuten kjenner vi ikke hverandre i det hele tatt, men siden du spør anonyme babe, så sier vi ikke hysj til gjestene våres. Vi har bakgrunns støy før han skal legge seg. Det er ikke noe problem:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...