Gå til innhold

Til dere som gav opp amming eller måtte gi den opp tidlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var det som avgjorde valget? Her har ammingen hanglet i 3 mnd, og lurer nå på om jeg må legge det på hylla for godt. Har veldig lite lyst...Hadde jo gledet meg så masse til å få det til og amme lenge!

Skrevet

Vil bare si deg at amminga hangla hos meg i 4,5 mnd!! Nå er han 5 mnd og ei uke og ENDELI er det kos:) Vel verdt strevet nå som vi endelig kan kose oss!

Uansett hva du bestemmer deg for; LYKKE TIL:)

Skrevet

Huff, jeg er sååå usikker! Hadde jo vært så deilig med litt energi også! Blir jo så lei meg når det ikke funker.vestlanske meierier, sover babyen din rundt om natta? min skal ha mat hver tredje time. Litt kjedelig å styre med tillegg om natta og.... Noen flere som har noen gode innspill?

Skrevet

etter noen fryktelig dårlige råd fra helsestasjonen fikk lillegutt brystvegring. Barnelegen mente nemlig at han begynte å bli rund og god når han var syv uker så jeg skulle kun gi 5 minutter ved hvert bryst og rape i mellom. Jeg stolte på henne og resultatet var at etter en uke hørtes det ut som om jeg skulle drepe marius hver gang han skulle ha mat. Kunne bruke en time på å få han til å ta puppen. helsesøster skjønte jo fort at det ikke gikk for noen av oss, så jeg begynte å pumpe meg. Pumpet som en helt i fem uker, men til slutt var melken borte. Prøvde med jevne mellomrom å få han til å ta puppen igjen, men det var helt håpløst.

Så her var det jo igrunnen Marius som bestemte. Men, det var ordentlig trist syntes jeg. Jeg har i hvertfall lært til nestemann at jeg skal stole på meg selv og ikke vektfokuserte barneleger!!!

Skrevet

1. Han ville ikke ha pupp. De fleste måltid var hyl og skrik og protester. På kvelden ville han aldri ha! Sovnet sulten etter mye gråt og jeg tok ham opp og foret ham sovende. Det var kjempeslitsomt og frustrerende.

2. Jeg gikk over til fullpumping, men han reagerte på "alt" jeg spiste. Et snev av kolikk den første tiden. Men fortsatt magetrøbbel etter dette.

Etter 3.5mnd tok jeg en "prøveuke" med mme, for å se om han ble mindre plaget av magevondt. Han ble en ny unge. Da orket jeg ikke mer, og sluttet med amming/pumping.

Ikke for en hver pris, var min konklusjon.

Skrevet

Elin og tøffingene:

Pumpet du deg den uka der du bare gav mme? Ble det mye ekstra slit på natta?

Skrevet

Ja, jeg pumpet meg den uka jeg bare ga mme. Dette var etter en periode på ca 4 uker med fullpumping.

Jeg pumpet kun på dagtid. Siste gang rett før jeg la meg og deretter i 6-7 tiden på morgenen.

Pumpet ca hver 2-3 time på dagtid. Det to vel ca 15min hver gang med min elektriske pumpe "Medela mini electric".

Skrevet

heihei Janne!

Jeg fullamma lillegull til han var ca 6uker, og det ble helt slutt da han var 3,5mnd.

Det gikk helt greit med ammingen i begynnelsen, og jeg syntes at det var veldig enkelt. men da gullet var 6uker så tror jeg at jeg hadde hatt 14 døgn med økedøgn og amma nærmest hele kveldene..så hos oss var det igrunnen grining og amming de fleste kveldene frem til han var 3.5 mnd.

merka at grininga avtok jo mere mme han fikk, så da han var 3,5mnd var vi midt i fellesferien, og den hadde vi lyst å nyte fullt ut. Både meg og mannen var helt utslitte!

Etter jeg begyte med mme så angra jeg kun på at jeg ikke begynte før. Følte jeg kasta bort hele den deilige spebarnstia med dette ammestyret mitt!

skjer det samme neste gang også, så skal jeg love deg at jeg slutter mye tidligere enn det jeg gjorde denne gangen!

P.S jeg VET det er kjempetøft å slutte, men etter ei uke så har du glemt at du ei gang ammet:)

Håper du finner den ordninga som passer beste for dere begge!

kos og klem fra

Skrevet

Tror du det? Kanskje han sover lengre på natten og da, for det er slitsomt å gi han så mye mat på natten. Lurer litt på å trappe ned gradvis, slik at det bare "går seg til" liksom:)

Skrevet

Jeg fikk en veldig glupsk guttunge, hadde bare ordentlig med melk i den ene puppen, så det ble mme og pupp i 5,5 mnd. Da ble han forkjølet og nektet puppen, pumpet litt, men det var ikke stort å hente, så da ble det bare mme. Så her gikk det gradvis. Syns det er synd jeg ikke fikk fullammet lenge, men sånn er det bare ;) Noe mm er bedre enn ingen mme! Lykke til!

Skrevet

hadde aldri nok i puppen så etter å ha gitt pupp og mme om hverandre i 3mnd,pakket jeg bort puppen

Skrevet

Jeg hadde heller ikke nok. Så jeg styrte med amming + pumping + mme.

På slutten pumpet jeg bare + ga mme. Gullet hadde jo funnet ut at det giikk mye fortere med flaske enn pupp.

Men etter hvert som jeg stressa så ble det bare mindre og mindre melk. Og jeg ble mer og mer sliten.

Bestemte meg da hun var 2, 5 mnd at nok var nok. Men da var det lite igjen også.

Skrevet

gutten min la ikke på seg og fikk ikke mat. Ble en periode med amming-pumping stress og styr!! Gav meg helt rundt 2 mnd. ikke verd alt styret!!!!!!!!!!! De har det like bra med mme som mm!!

Skrevet

Jeg fikk aldri noe melk. Han begynte å bli gul i huden, raste ned i vekt og jeg fikk beskjed av jordmor og lege på barsel om å fore han opp. Da jeg kom hjem fra sykehuset prøvde jeg jevnt og trutt å pumpe, men alt jeg klarte å skvise ut var 30 ml tilsammen fra begge bryst. Det var ikke verdt strevet!

Skrevet

Gutten min fikk mm og mme fra tredje dag. Først fordi mm ikke kom i gang skikkelig, så fordi jeg ikke hadde nok. Han ble illsint hver gang jeg la ham til brystet og det tok evigheter å roe ham ned. Måtte til med flaske. Fikk mindre og mindre melk, og for en liten uke siden kuttet jeg ut helt. (Har fortsatt melk, men håper den forsvinner fort). Orket ikke mer gråt. Han reagerte og på alt jeg spiste. Pumpet meg en stund jeg og, og fikk ut 30 ml på 45 minutter. Vi ble stresset alle, og sønnen vår på 3 hadde det ikke godt. Lillegutt ville til slutt ikke ha pupp i det hele tatt, så da var det jo greit.

Uansett er det jo hva som er best for deg og dine som er viktig. Barna vokser like godt på mme.

Skrevet

Kansje det er noen god råd å få av Ammehjelpen....?

Ville prøvd litt til jeg før jeg ga opp. Så sant der er mulig så fortjener disse små morsmelk. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg spurt ekspertisen om råd. Hvis du virkelig vil fortsette å amme, så klarer du det. Det er jeg overbevist om !

Vet om mange som har gitt opp altfor lett etter min mening. Men vi har alle våre grenser for hva vi fikser og tåler. Om man må spe på med mme så må man ikke slutte helt å amme alikevel. Men jo mer man ammer desto større blir produksjonen. Jo flere flasker, desto mindre melk. Sånn er det bare. Tror det er ganske vanlig at ungene henger mere i puppen om kvelden, men sånn er det å ha barn. En selv kommer i annen rekke. Det er krevende.

Skrevet

Nei, han vil ha mat iallfall hver tredje time, trøster meg med at det er en periode:) Nå har vi begynt litt med grøt så håper det snur snart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...