Gå til innhold

Har det noe å si hvilken vei babyen ligger med ryggen når fødselen starter? Hodet ned altså...


ryddemani

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stort sett så skrur babyen hodet riktig vei på vei nedover i fødselskanalen. Hvis de kommer "feil vei" så kan resultatet bli ansiktsfødsel - noe som igjen kan medføre litt komplikasjoner. Så det beste er om de kommer med ryggen bakover, slik at de blir mest mulig strømlinjeformede og motstanden på vei ut blir minst mulig.

 

De kan likevel foreta litt egne løsninger på dette... Lillejenta mi kom med bakhodet først, dvs riktig vei med ryggen, men istedet for å komme med "krona" først, dvs bakdelen av hodetoppen, så skøyt hun heller nesa utover og kom med panna først. Hvilket medførte ca 3 cm større hodeomkrets, 1 1/2 time fullstendig stuck halvveis i utgangen med bare panna i friluft, og vakuum til slutt... men jeg fikk henne da ut til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da si at det ideelle er dersom ungen ligger med ryggen bakover inn mot mors rygg og med beina ut fremover mot mors mage????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vi se... prøver å se for meg modellen jm viste idag... hun har nemlig et sånn bekken og ei bittelita dokke som hun drar fram og tilbake inni det bekkent for å vise :) Veldig enkelt og effektivt faktisk! Men jeg tror altså at hvis du ligger på ryggen så kan du se for deg at ungen også ligger på ryggen. Dvs magen opp. Og hodet nedi bekkenet selvsagt... pjuh det var vanskelig å forklare... ga det noe mening?

 

Og faktisk så ble jeg nå fullstendig usikker på hvilken vei hun viste... dæng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten sikker på at det er best at barnet kjem ut med ansiktet ned, hvis mor ligg på ryggen. Då vil babyen ha magen sin mot mor sin rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg begynnr å lure på det jeg og... beklager at jeg roter sånn, jenter! Er jo bare noen timer siden jeg fikk vist dette av jm... Nei, tror jeg prøver å legge meg rett og slett. Har hodepine, ryggsmerter og bekkenvondt - lillemor driver og trøkker hodet nedi der i tillegg til bekkenløsninga... men hvilken vei det hodet skal ligge greier jeg f#¤%& meg ikke å huske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg husker også at JM foklarte at det var best dersom ungen kom ut med magen mot mammas rygg. MEN, de vrir jo på seg på tur ned fødselskanalen, og jeg husker ikke hva som var det beste utgangspunktet for at de skulle komme ut den veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...