Gå til innhold

dere som ikke lar barna gråte/skrike

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for å få dem til å sove?

Lar dere dem bestemme selv? Være våkne til de ikke orker mer?

Lurer både på kveldstid og dagtid egentlig for vesla mi vil helst ikke sove i det heletatt, hun vil ha med seg ALT som skjer...

(alle anbefaler meg å la henne hyle men de er ikke her og må høre p i 3 timer i strekk!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er hun??

Sitter selv i skrivende stund på et mørkt rom med en liten kar som ikke vil sove... Han er tre mnd å finner ikke søvnen selv.. Men han får ikke komme opp.. strykes over panna og snur og vender litt på han..

Skrevet

tassen min pleier å være rolig når han legges, sovner med engang eller så må jeg vugge litt i vogna.. eller hvis han plutselig ikke er trøtt alikevell så ligger han å babler og koser seg før han sovner.. han sier i fra rett før det sånn at jeg kan pakke dyna rundt han og ta i smokken.. da har han sovna før jeg får sagt natta...

men hvis han begynner å skrike så tar jeg han opp. legger han igjen når hanhar blitt rolig osv.. hvis han absolutt ikke vil sove så får han bare være mer oppe.. evt sove på sofaen...

Skrevet

Hun er 9 uker i dag og jeg har blitt anbefalt å la henne gråte men ta henne opp når hun skriker, det har hun skjønt så nå bare skriker hun uansett. Er helt GRUSOMT!

Skrevet

Du er heldig:)

Hun sover ikke hele dagen uten at hun "tvinges" og vil heller ikke sove om kvelden, for da er hun jo overtrøtt!

Dersom jeg lar henne være mer oppe blir hun sutrete etterhvert og enda mer overtrøtt dessverre...

Skrevet

Martin har en fin rytme, har hatt det siden han var født. Får være våken til han er trøtt (mellom 18 og 20), steller, synger og spiser.

Skrevet

En baby på 9 uker bør vel absolutt ikke legges ned for å skrike, hun er ikke gammel nok til å skjønne det.

Skrevet

uff det er ikke lett. men det går nok over.. hva med å ta ho opp med engang hun begynenr å gråte da?

Jeg har aldri latt tassen min gråte så masse jeg da.. trøste med engang.. men det har du sikkert prøvd.. unger er da forskjellige.. min har liksom ikke så høy lyd i seg heller..

Skrevet

Min første jente ammet jeg i seng, vi samsov også så det ble veldig riktig for oss. Hun var ikke alltid lett å legge for det, var veldig avhengig av nærhet og merket når jeg listet meg ut osv.

Olivia er helt annen type, hun sovner av seg selv rett og slett, skravler litt og så slokner hun. noen kvelder trenger hun litt ekstra kos og da får hun det t hun sovner.

Så det jeg mener er at man skal gi det barnet behøver der og da, ikke vær redd for å gi dårlige vaner for barna forandrer seg hele tiden uansett. Hvordan legger du henne om hun ikke skal skrike da? bæring, dulling, amming...? Anbefaler deg å følge magefølelsen jeg, de er bare små en liten stund og tiden går fort. Jo eldre de blir jo enklere er det og forklare og finne ut hva som passer best. Ikke bekymre deg, følg hjertet, magefølelsen og stol på deg selv. du vet best m din baby...

Skrevet

De første 5-6 ukene så sov jo gutten min nesten kun i fanget/armene mine. Så ble han større, og klarte å sove litt alene. Da var det en periode jeg kunne legge ham i vogna når han viste første tegn på trøtthet og så sovnet han av seg selv. Nå må jeg bysse, bysse og bysse... Men jeg ser jo tegnene på at han begynner å bli trøtt, "gidder ikke" bysse før det, ellers kan jeg jo bysse i timesvis. Nå bysser jeg 10-15 minutter.

Når han skal sove for natten går det derimot veldig glatt, da bare legger jeg ham i senga, og så sovner han eller ligger litt og prater med seg selv. Hender han skriker i blant. Da tar jeg ham opp, men ikke ut av det mørke soverommet. Han skriker som regel bare fordi han ønsker litt ekstra pupp før han skal legge seg. Gir ham det og legger ham igjen...

Synes ikke så små barn skal ligge og gråte, jeg. Kanskje du kan kjøpe deg en slags bæreinnretning?

Lykke til! :o)

Skrevet

På kveldstid gråter han sjelden, er så trøtt at han sovner av seg selv etter ca 5-15 min. Legger ham fast ca kl 19, etter kveldsritualene.

På dagtid har vi ikke rutine, legger ham når han er trøtt. Hvis han er overtrøtt på dagtid, lar jeg ham gjerne sove et ti-minutt på puppen. Han er også redd for å gå glipp av noe for tiden, men så lenge han er i godt humør, er det greit for meg at han ikke sover.

Er 6 mnd ca.

Skrevet

Lukas er heller ikke glad i å legge seg på kvelden. Må legge meg sammen med han! Ammer han noen ganger i søvn, men er ikke bestandig det går. Da ligger jeg bare der, han småklager, gir han sutta når han spytter den ut! Han sovner til slutt. Merker at han sovner bedre når han har fått sovet litt på dagen. Han elsker og ligge ute i vogna si. I dag er første gang han sovnet i vugga si på dagtid :-) Klarer ikke la han skrike, syns så synd i han da!

Skrevet

Hvis han ikke sovner på kvelden, sitter jeg hos ham, synger litt og stryker ham. Hvis ikke dette hjelper, tar jeg ham opp igjen for pupp og kos (men går helst ikke ut av soverommet).

Jeg er den anonyme over :-)

Skrevet

Mitt knøtt ville heller ikke sove noe særlig de første 3 mnd...Så endte med at han sov oppå meg etter amming og byssing (liggende på mage med føttene krøka oppunder seg), eneste som funka (erfarte det at babyer slettes ikke blir så trøtte tilslutt at de bare sovner...ble overtrøtt og kunne være våken i 9 timer i strekk). La jeg han ifra meg våkna han etter 2 min og hylte som besatt - helt utopisk å skulle stryke han over panna, synge etc - nytta ikke i det hele tatt...hylte bare verre... Men det gikk heldigvis over... Etterhvert gikk det gradvis over (ved 3 mnd og utover) til at han sov bedre i sin egen seng etter amming på natta, fant i roen i vogna på tur og kunne sove i senga til relativt faste tider på dagen. Nå er gutten 6 mnd og er nokså avhengig av å få pupp før soving, men klarer å finne roen selv hvis han legges våken, men nyspist. Ikke så mange gode råd her egentlig, men vi gjorde bare det som måtte til for å få småtten til å sove, selvom det innebar mange timer i sofaen og senga for meg, med sovende baby oppå (og ser ikke ut til at han har fått varige mèn ;). Måtte det med en mamma som ikke klarer å høre på at han gråter lenger enn maks 2 min....

Skrevet

Hvordan tvinger du et barn til å sove?

Når legger du henne om kvelden da?

Skrevet

Jeg lar henne ikke gråte mer enn max ti min nå, men vet at hun ikke slutter, har opplevd det i bil en gang vi ikke hadde mulighet til å stoppe for etter en halvtime med gråt...

Hun begynner forøvrig å gråte med en gang hun legges i vugga, og det er rett på hyling, ikke sutring først.

Skrevet

Barnet mitt er nå 7 uker og han hater antageligvis sin egen seng. Det går greit på dagtid og noen ganger på kvelden før nattmåltidet, men så slår han seg helt vrang. Da får han sove i senga med meg. Jeg sover såpass rolig at jeg anser faren for ¨å ligge ham i hjel som ikke -eksisterende:) Synes det er mye bedre at vi begge får sove.

I begynnelsen var jeg oppe med ham, for jeg skjønte ikke at han bare hadde angst for å sove aleine:) Synes små babyer ikke burde ligge å skrike, så går temmelig langt for at han skal ha det bra..

(ikke fordi jeg mistenker at du ikke har prøvd alt, men spør likevel; Har du prøvd å pakke henne inn i teppe og dyne og så ha henne på fanget og vogge henne til øya glir igjen?Noen ganger er det alt som skal til for å få min til å sove, og så lenge jeg ikke legger ham i egen seng sover han da søtt fram til han blir sulten.)

Skrevet

Høres så lett ut..

Jacob har alltid lagt seg kl 19,men nå er det huttemætu helt til ja nå er kl 22.33 og fortsatt våken..har lagt meg ved siden av han i sengen for han sover i min seng og da bare babler han og krabber avgårde..må liksom krype rundt i senga etter han å legge han på ryggen..nytter ikke vettu.Han har akkurat fått sin første tann så håper det er derfor,men blir jo fortsatt vanskelig å komme seg inn i den gode gamle rytmen.Han er 7 måneder.klarer ikke la ham skrike.....

Skrevet

datteren min sovner ikke når jeg legger henne heller...har prøvd å legge henne og stryke henne på skinnet, synge for henne osv...men ingenting hjelper. hun hyler og hyler...den første duppen hun har om dagen da pleier hun stortsett å sovne mens jeg gir henne pupp. neste dupp tar hun når vi er i vognen..der sovner hun greit....når vi så legger henne for kvelden tar jeg henne med meg i sengen vår og gir henne litt pupp..da sovner hun med engang... så flytter jeg henne over i sengen sin...

hun er 6.5 mnd nå

Skrevet

Lukas sovner lettere og raskere de kveldene jeg bader han også :-)

Skrevet

Ekte Sprell; med "tvinger" mener jeg puppe i søvn og la henne sove på magen min, det er eneste som får henne til å sove på dagtid, da sover hun ca 15 min per gang. Men jeg får fryktelig såre pupper og kan jo ikke holde på sånn... Men dagtid er igrunn ikke problemet... Dersom vi tar henne med noe sted sovner hun i bilen og i vogna:)

Hun får nattstell fra ca 19-1930 og da holder vi på fra en halvtime til en time alt ettersom hvor sliten hun er...

Skrevet

NuttaMi*+ Olivia

Takk for et hyggelig innlegg...

Har vært redd for dette med å skjemme bort for mye og sånt, fått innmari mange råd og velmenende pekefingre om å skjemme bort etc, men føler mange av de som gir rådene har glemt at hun er 9 uker... Deres barn er jo mye større...

For at hun skal sovne uten gråt er det pupp for alle penga, så dulle, vugge, bære så pupp igjen dulle, vugge bære... Fra kl 1930 ca til 2230-2300... Og sutrer gjør hun jo da fordi hun er så trøtt som ei strømpe...

Men tusen takk:) Tror jeg fremfor å føle råd fra de med store barn skal forsøke meg frem litt mer selv med det JEG føler er riktig:)

Skrevet

lilleguttogfrfryd75

Jeg kjenner meg i grunn igjen i det her:)

Godt å høre det bedrer seg! Er håp for oss også mao;)

Takk!

Skrevet

Ja har prøvd å legge han i sin egen seng og , men våkner med engang,og det er umulig å få han til å sove åppi der..Han skal som regel bysses i søvn..så må jeg legge han i vår seng,men så våkner han jo etter 1-2 timer å det har han begynt med nå..før sov han helt til dagen etter..så slitsomt for han er så våken når han våkner så det er jo umulig å få han til å sove igjen.igår lå jeg i senga mi med han i 2 og 1\2 time etter han hadde sovet litt,men nytta ikke lys våken..frem til kl 23.da sovner han..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...