Gå til innhold

gode råd mot sykdom. nsker mange svar. er litt fortvilt her.

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en to åring som er så mye syk. forkjølelser, falsk krupp masse feber. det ene avløser det andre. han er en uke max to frisk, før det er ny runde med sykdom.

gode tips om ting han kan spise, helsekost... tar i mot alle tips og råd med stor takk. vil så gjerne at lillemann skal slippe å være så mye syk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dessverre ingen råd, men lurer bare på hvordan du klarte å legge inn innlegg uten nick eller anonym????

Skrevet

Slik har vi hatt det i oktober og så langt i november. Ca 10 dager frisk så ny runde med snørr og feber i ca 3 dager!! Nå sist var det skikkelig virus infeksjon med feber i 6 dager........

Snakket meg leger på barneavdelingen i forbindelse med feberkramper og de sa at mye sykdom i denne alderen er veldig vanlig ( gutten min blir 2 i januar)

De bygger opp immunforsvar og de tjener på hver infeksjon de klarer å bekjempe ute antibiotika.

Det er innmari slitsomt, men veldig vanlig!

Pass på at ungen er god og varm på beina.Kalde bein er det samme som sykdom. KJøp en sko som er litt stor slik at det er plass til ullsokk og fortsatt litt rom rundt foten.

Gi vitaminer i form av sana sol og tran

Sambucol har jeg hørt at mange er fornøyd med, men jeg vet ikke om det kan brukes til barn.Spør på helsekosten!

Nå er vi vel inne i de verste sykdoms månedene også så vi får håpe de bedrer seg over jul : ))

Skrevet

Jenta vår er også forkjølet, men ikke så mye at vi holder henne hjemme fra barnehagen. Om dette skyldes at vi sverger til ullundertøy (trøye/genser og truse eller langermet body) vet ikke jeg, men da holder hun seg god og varm, selvom hun er i mye aktivitet. Hun tar forøvrig tran.

Skrevet

vi hadde det slik an periode. om det er en av tingene som hjalp, eller alt sammen, vet jeg ikke. vi gir tran og blåbær hver dag (noras 100% bær syltetøy er veldig fint), er han syk, får han litt sanasol også. i tillegg har vi kuttet ned på melkeprodukter. han får biola drikke og yoghurt, og uteom det går det i rismelk. i de verste periodene tar vi ham til akupunktur for først å få kroppen til å rydde opp, så for å få opp imunforsvaret.

Skrevet

jeg vet ærlig talt hvordan jeg har fått til å ikke bruke nick. jeg holdt på å skifte nick, å så var jeg ikke fornøyd med nicket så forandret jeg igjen å så ble det slik. har ikke noe bedre forklaring jeg, for jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg har fått det til

Skrevet

Hei, skjønner godt at du er fortvilet og lei. Jeg var helt knekt i fjor høst med første halvår i barnehagen og syk hele tiden. Denne høsten har han ikke vært hjemme i det hele tatt!!!! Vet ikke om det har noen sammenheng, men han får dette hver eneste dag: Til barnetv fyller jeg ei flaske (ja....har ikke gitt helt slipp på den...) med halvt med biola og vann (bruker å bytte mellom de forskjellige biola-typene, men det er de med smak (og sukker!) ) og tran. Kjøper Nordic Naturals Arktisk Tran fordi de har god smak og jeg kan blande den ut. Har han litt dårlig mage, har jeg litt blåbærsaft fra Helios uten sukker i denne flaska. Magen er topp, kroppen blir topp (iallefall mener vi det er en sammenheng). Han får ikke melk hjemme, men har med yoghurt i barnehagen og drikker litt melk der. Ellers har vi alltid mye frukt og bær. Kjøp poser med frosne bær og ha i skåler til han som dessert, veldig sunt og deilig.

Skrevet

Føler med dere. Vi hadde det slik sist vinter. Det er en ond sirkel. Den lille er skikkelig "nede" og er derfor lett motagelig for nye sykdommer. Og det går jo noe heeele tiden i barnehagen.

Jeg har også veldig troa på Biola. En om dagen. Og selvsagt tran og vitamintilskudd.

Men jeg anbefaler deg å gå til homeopat for å komme ut av den onde sirkelen. Homeopaten kan hjelpe ungen til å komme seg litt ovenpå og få bygget opp immunforsvaret.

Vi prøvde dette utpå nyåret i fjor, etter en veldig (!!) tøff vinter. Etter to uker var hun frisk og det gikk lenge før hun ble syk igjen.

Vi bruker mindre mengder homeopatmedisiner denne vinteren også, for å sørge for et godt immunforsvar. Hun har enda ikke vært skikkelig syk i høst/vinter, enda det har til tider vært kun 25% barn tilstede på hennes avdeling i barnehagen.

Skrevet

Vi har lyktes med tran og sanasol daglig her.

Skrevet

Hei. ja her har vi vært også i fjor vinter det ene tok det andre. Da han iår fylte 2år ba jeg om henvisning til øre/nese/hals spesialist på Lovisenberg Sykehus i Oslo. Å ja vist han hadde veldig stor polypper og enda større mandler litt under 1cm åpning i halsen og da bare ved en liten forkjørelse.

Han ble operert for begge deler å nå håper vi på en rolig vinter med lett forkjørelse - og han får biola og omega3 hverdag.

Det som er ved polypper og mandler er jo at det hovner opp - og det roer seg ikke ned i hevelse før 1-2mnd etter en forkjølelse eller annen infeksjon - og da blir de lett syke igjen - og hvis de da i tillegg har stor polypper og mandler blir det stortsett syke heletiden. Polyppene påvirker jo nese og ører, men mandlene gjør at halsen bli tett og sår......stakker de søte små barna våre.

Jeg ville siden barnet er så mye sykt bedt om å komme til vurdering hos ø/n/h slik at de kan komme med sine tanker om barnet helsetillstand. Det er stor forskjell på vår sønn allerede nå bare en mnd ette operasjoenen søvnen er roligere han er ikke så tett i nesen og spiser mye mer enn han noe gang har gjordt.

Lykke til og god bedring.

Skrevet

Hei!

Vår gutt er aldri syk. Det skyldes sikkert flere faktorer, men jeg er veldig opptatt av at han spiser sunt. Han spiser masse grønnsaker hver dag - ikke bare iblant, frukt hver dag, drikker bare vann som tørstedrikke ellers litt biola, melk og juice. Han får nesten aldri kake eller godteri. Littegrann på lørdager. Har lest at for mye godteri ofte gjør at barn blir lettere syke. Også må man aldri gi godteri til barn som er syke, da går det enda lenger tid til de blir friske.

Også passer jeg på at han er mye ute og at han ikke driver med for mye. Han må ikke bli utslitt for mye, for da er man mye mer mottakelig for sykdom. Og søvn er selvfølgelig veldig viktig.

Skrevet

En sunn livsstil er ingen forsikring mot mye sykdom.

Jenta vår var syk i "hele" fjor vinter (se innlegg lenger opp) til tross for sunt kosthold, tran, sanasol, frisk luft, riktig påkledning osv osv.

Immunforsvaret blir brutt ned, og man trenger en frisk periode for å komme ovenpå (ut av den onde sirkelen) og bli motstandsdyktig.

Skrevet

Ser at flere av dere har kuttet ut melk. Har det noen sammenheng med sykdom, tror dere? Sønnen min, 2 år, har vært syk i hele høst han også. Har vært hjemme omtrent hele tiden med han siden oktober. Er i barnehagen igjen kun 2 dg om gangen før han blir syk igjen. Han drikker mye melk!!

Skrevet

hadde det også sånn, snakk med legen om det kan være han har ømfintlige luftveier som gjør at han får lettere sykdom..

Vi fikk babyhaler og flutide astmamedisin til bruk forebyggende i vinterhalvåret , morgen og kveld, og da vi begynte med det i fjor jul, var hun ikke syk på et halvt år.

vanligvis gikk hun på antibiotica hver 2-3 uke omtrent og det er ikke bra det heller.

Lykke til og god bedring til gutten din

Skrevet

takk for gode råd alle sammen. vil gjerne ha fler.

gutten min ble frisk av falsk krupp og skikkelig forkjølese nå i forrige uke. nå i dag kastet han opp, og det ser ut som han hår fått omgansgsyke.

helt fra han var liten har han fått tran og sanasol. etter tips fra en av dere nå, så får han sambucol i tillegg. han er mye ute i løpet av en dag, dette fordi han går i friluftsnarnehage. ellers så spiser han frukt og er rimelig variert i mat spisingen.

så er det noen der med mere gode råd?

tar imot alle råd jeg kan få :-)

Skrevet

Gutten vår vart itj sjuk før ette han va fylt 2 år,men da vartd my på en gang åsså!!hadd lungebetenelse 2 ganger å totalt 4 pencilinkurer på 7 mnd!Vi fikk han inn til utredning for astma,for det va hosting som han plagdes me her,men han har itj nå astma,men fikk allikavel sånn babyhaler å flutide å ventoline..men æ kutta d ut,for ongen vart turbo,sov dåli om natta osv osv..no går vi t homøpat,d syns æ hjelpe,åsså ska vi inn t øre/nese/hals snart,for han har store mandla..æ villa tatt en tur t øre/nese/hals æ,å evt homøpati,kan skje underverk!!å hvis vi må fjern mandlan hannes,så vil æ vi ska prøv me homøpati først,for da slepp vi en operasjon:)

Skrevet

Har du søkt på PFAPA (helt seriøst, det heter det), på DinBaby?

Ellers så leste jeg en brosjyre hos legen for en stund siden (senvår) "Er det noe feil med immunsystemet til barnet mitt", de sa at 8-12(!) primærsykdommer i året er vanlig, normalt. Altså forkjølelse, magesjau etc. Det er når det er komplikasjoner hver gang at man skal være på vakt. Lungebetennelser, bronkitter, øreverk, langvarige magekatarrer... Går ting over av seg selv så er det "bare" plagsomt. Vi hadde en tøff første vinter i bhg. I år er det lettere.

Antar dere har sjekket blodprosenten. Vi gir barnet vårt mye pesto på spagettien, det har mystisk nok sammenfalt med mindre sykdom. Det er det jo hvitløk i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...