Gå til innhold

svar på noen test res. fra 1. kontroll


silly er gravid :)

Anbefalte innlegg

Hei !!

Fikk svar fra legen på blodprøvene jeg tokk på den 1 kontrollen.

Toxoplasma Gond2 1g G Positiv

Toxoplasma gond2 1g M Negativ..

 

Dette skjønte jeg ikke noe av... har jeg bakterien toxoplasmose eller ikke... Noen andre som har fått svar på dette ??

Bare litt nysgjerrig..

Håper noen kan svare meg..

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Beklager, jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, men er nysgjerrig på hvorfor du tok testen? Er selv bekymret for toxoplasmose, men har lest en plass at det ikke var bra å teste seg. Har ikke pratet med lege om dette, så det er ikke sikkert det stemmer. Men lurer som sagt litt på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å søke litt etter dette på nett, men kunne ikke finne noe akkurat på prøvesvar av disse.

 

Hadde det vært noe "galt" med prøvesvarene dine, regner jeg med at legekontoret ditt ville tatt kontakt med deg.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jenter !!

Takker for svar....

Jeg fant heller ikke noe da jeg leita på nettet... Og tenkte som så at om det hadde vært noe farlig så hadde nok legen sagt i fra.. Ikke bare sendt svarene i posten. Når det gjelder toxoplasmose så var ikke det noe jeg kunne velge .. de bare tok den testen da jeg var på første kontroll.. Så vidt jeg har skjønt kan de teste om det er en gammel infeksjon eller en ny.. Det de ikke kan vite er om jeg fikk den før eller etter graviditet... Så det som står om denne prøven er rett...

 

Takker for svar.. og lykke til for dere begge...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som dyrepleier og er i uke 10 i dag. Hvorfor du har 2 forskjellige svar på tox prøven din vet jeg ikke, du kan jo ringe legen din å få det forklart. Har du en gang i tiden vært smittet eller har du ikke. Spør om det. Da jeg gikk på Veterinær sygeplejerske i Danmark, leste jeg en dansk undersøkelse som viste at ca 60% av den danske befolkningen fikk positivt svar på tox prøve. MEN: Jeg har hatt katt hele mitt liv, Opp til flere stykker, Og jeg har jobbet med dyr i over 5 år nå, og jeg fikk Negativ på min prøve. Jordmoren som informerte meg om det ble litt forbauset og syntes det var rart at jeg ikke var positiv. Men, ingen av de andre jeg jobber med som er/har vært gravide er positiv. Min sjef har jobbet som veterinær i 20 år og har 2 barn, hun er også negativ. Vi spiser jo ikke katteskit! Og vi vasker hendene etter pasienter, og bruker hansker når noe er urenslig. Jeg har aldri på mine 5 år, sett en katt med symptomer på Toxoplasmose Gondii. Hvis du hadde vært smittet nå, ville du ha hatt lette influensa lignende symptomer. Skal du til utlandet,ville jeg ikke hatt kontakt med katter oerhode. De er oftere smittet, også med en protozoo som heter Mycoplasma. Det har jeg vært smittet av. Så, stek kjøttet godt (alt kjøtt,men spesielt svin,elg,rein osv), vask grønnsaker godt, Ikke rot i hagejord uten hansker,) og utvis normal håndhygiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TakkerFor svar!!

Jeg sjekket litt på nettet og fant mitt spm på en annen side.. Den ble besvart av en lege/ jordmor som kunne fortelle at prøven viste at man har vært utsatt for smitten og var imun og også barnet.. Så jeg tar det helt med ro til neste kontroll... Får spørre legen min da.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik det er. Du har vært utsatt for smitte tidligere og har defor antistoffer av IgG type dvs immun. Hadde du hatt antistoffer av IgM, hardde du nettopp blitt smittet og det kunne ha vært farlig for barnet.

 

Du har derfor ingen ting å bekymre deg over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...