Gå til innhold

Dårlig humør av å snakke med sjefen idag.. (Nattevakter?)


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortalte sjefen i dag at jeg er gravid i dag og ønsker veldig sterkt å slippe nattevaktene fordi jeg blir så utrolig dårlig. Legger frem argumentet med at jeg sliter med å holde meg våken, er svimmel og trener en uke og komme meg på.. Men da sier hun bare at jeg ikke har noen rettighet når jeg ikke har kommet lenger i svangerskapet til og slippe nattevakter.. Så sier jeg at det er en undersøkelse som viser at gravide ikke bør gå nattevakter, og at NSF lederen fraråder gravide å gå natt.. Viser til undersøkelsen og artikkelen som står i nye Gravid.

 

Men neida, hun sier fortsatt at det ikke er noen rettigheter som sier at jeg skal slippe... Jeg vet jo at det IKKE er det, men er det forsvarlig å sette morfinpreparater når man er svimmel og ekstremt trøtt?? Holdt jo på å skrive avviksmelding på meg selv for pokker!!

 

Som et siste argument sier jeg det fastlegen har sagt til meg, og det var at hvis hun ikke ville tilrettelegge for meg så ble jeg sykmeldt fra alle nattevakter i flere måneder fremover.. DA fikk pipen en annen lyd.. Nesten.. Hun skulle SE på det til onsdag og gi meg beskjed da, men vi skulle alltids kunne ordne det på en eller annen slags måte... Jeg ble så lei meg, jg orker ikke å gå natta.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff da så urettferdig hun virket da?

Godt du var så flink å sto på ditt og ikke bare nikket og godtok.

Og som du selv sier - hvor forsvarlig er det?

Nei stå på krava - det har vært masse snakk om dette i det siste, bl.a i Gravid som du nevner selv. Er ikke uten grunn det.

Håper det ordner seg for deg - i verste fall får du gjøre som du sa - sykemelde deg fra alle nattevakter :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en møkkasjef!

Ikke gi deg da, hun kan ikke behandle deg sånn.

Hadde sykemeldt meg jeg. Legen må da kunne skrive på sykemld at du skal sykemldes fra akkurat nattevaktene?

 

En kollega av meg er sykemeldt hver morgen, for hun er så dårlig på morgenen...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vanligvis så er hun kjempealright.. Men hun hadde første arbeidsdag etter 5 ukers ferie i dag.... Men alikevel, det får da jaggumeg være grenser..

 

Legen min har sagt at han kommer til å sykmelde meg fra alt som er av nattevakter dersom ikke det ønsket om og slippe de blir innfridd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du krav på, du skal IKKE jobbe nattvakter når du er gravid. Er du medlem av LO? Om ikke så anbefaler jeg deg å melde deg inn der og ta kontakt med dem for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Jeg er jo helt ny i jobben også... Bare jobbet der i 6 mnder.. Så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.. Men skal nå høre med hu hva hu kommer opp med av glupe ting... Er medlem av fagforbundet og Norsk Sykepleier Forbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper at det ordner seg!! De må jo være glade for at du ønsker å jobbe i det hele tatt da- og at du tar konsekvensen av at du ikke fungerer på natt lenger. Det er jo rett og slett uansvarlig å la deg fortsette, du har jo veldig stort ansvar som sykepleier! Du går kanskje alene natt også? Hmmm... håper at sjefen får summa seg og heller blir takknemlig for at du sier ifra... Tror ikke at det har noe å si hvor langt du har kommet i graviditeten ang. tilrettelegging! Sjekk med fagforbundet/NSF du!!!! Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sammen med 2 andre på nattevakt, men da har vi 2 medisinske tun, et elektiv ortopedi, og mitt tun som er ortopedisk traume.. Så vi er tre stk som har ett tun hver oss og deler ett tun.. Så nei, det er ikke forsvarlig.. Og hun burde vært takknemmelig for at jg sa i fra. Hvis det ikke ordner seg så ordner jeg sykmelding for nattevaktene.. Sånn er det bare.. Har litt lavt BT, så det er ikke mye som skal til før jeg blir svimmel..

 

Takk for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også mye nattevakter. Da jeg ble gravid fikk jeg en erklæring av legen min om at jeg skulle fritas for nattevakter. Det er ikke en sykemelding, men nettene blir gjort om til dagvakter eller kveldsvakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det er rett som arbeidsgiveren din sier.Du har faktisk ikke krav på fri fra nettene. Jeg er selv gravid med tvillinger i uke 12 og jobber som ansvarshavende sykepleier på natten. Merker at det er tyngre å jobbe ja, men jeg tror nå jeg skal jobbe frem mot jul uansett. Da vil jeg bli 100% sykemeldt pga. faren for tidligfødsel med tvillinger.Er selv ekstremt trøtt, siden ungene tar all energi fra meg, men jeg er flink til å legge meg nedpå om dagene når jeg har fri. Og du jobber vel ikke mer enn 3 netter i strekk? , Husk at det er tyngre for kroppen og jobbe dagen serlig hvis det er en tung avdeling du jobber på. Når det gjelder undersøkelser om det er farlig å jobbe natten som gravid er det 50/50 får og imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du leser i de nye gravid så står det faktisk helt motsatt av de du sier.. Det er riktig som du skriver at jeg ikke har KRAV på fri! (Jeg har ikke sagt at jeg skal ha fri fra nattevaktene, men jeg ønsker å fritas for de, hvis ikke skriver legen min ett skriv på at jeg ikke KAN ha nattevakter nettopp pga sikkerhet.) Men hva med pasientene oppe i dette her da??? Multitraume pasienter fler av de, siden jeg jobber på en ortopedisk traumepost så er det ikke akkurat uvanlig at vi har disse problemstillingene.. Jeg legger meg nedpå de dagene jeg har fri og sover og sover og sover..

 

Men hva med pasientene mine.. ?? Jeg har 9 traumepasienter alene om nettene, som ofte trenger Ketorax, Morfin og andre morfinpreparater. Er det da forsvarlig at jeg som sliter med å holde øynene oppe skal sjekke Ketorax sprøytene 10 ganger for å være sikker på at jeg gir rett dose? OG at jeg skal være livredd hele natten fordi jeg er så sinnsykt trøtt og svimmel for at jeg skal gjøre noe galt??

Når jeg kommer hjem fra nattevakter sover jeg til klokka er 18-19 på kvelden, og det tar meg en uke og komme meg på beina igjen.. Det må da være pasientenes sikkerhet som står i fokus her også!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei...skal gå en nattevakt i helgen (kanskje). En nattevakt (fastvakt på en pasient hvor man stort sett sitter i ro) må vel gå bra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...