Gå til innhold

UL i uke 12? Legen sa noe jeg ikke har hørt før...


Novembergutt<3

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var på privat klinikk og betalte 1200 for ul i uke 7. Der fikk jeg beskjed om at det lønte seg og komme tilbake mellom uke 12 og 14 - fordi i denne perioden kunne man lettere se om det var noe galt med fosteret.. Etter uke 14 ville dette gå tilbake, og det var da vanskeligere å se. Tror det var noe med at i uke 12 er alle fostere like. Allikevel; Gravide har jo UL på sykehuset i ca uke 17. Jeg lurer veldig på om jeg skal bruke penger på dette i uke 12 - for jeg har ul på sykehuset 4 uker etter.. Hmm - synes det var litt teit sagt av han - for han gir jo oss ikke mye valg egentlig. Selvfølgelig vil vi se om alt er bra med mirakelet vårt... Er det noen som har tenkt til å ta ul i uke 12, eller som har hørt liknender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg har hørt om dette, men da uke 11-12 som de mest ideelle ukene. Jeg tenkte å få tatt en privat ul på denne tiden (om jeg kommer meg så langt) denne gangen for å se om alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har ikke hørt noen leger har sagt det, men har lest at man rundt uke 12 kan se nakkefolden (og nesebeinet) på fosteret, og en uthevet nakkefold kan tyde på at det er noe galt med fosteret. Behøver ikke være det, men kan være et tegn. Personlig synes jeg at det er bedre å få vite om det er noe galt så tidlig som mulig, men er usikker på om det hadde hjulpet meg hvis jeg stod overfor et valg. Men, for de fleste går det jo bra, så synes ikke du skal bekymre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den nakkefolden de mener da, tror jeg, hvor de skjekker for downs. Den er vist synlig på UL rundt uke 13. Men jeg syntes ikke du skal bruke pengene dine på det. Ærlig talt hørtes det ut som doktoren ville bare tjene litt eksta.

 

Og 1200 kr, det hørtes da fanden så dyrt ut. I Arendal kan man få innvendig UL for 50kr og utvendig for 100kr. Kan du ikke skjekke litt rundt om du kan få det billigere hvis du er veldig engstelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er som min jordmor også sier: Det har blitt skikkelig butikk med UL! 1200 er utrolig dyrt - men jeg vet ikke andre steder i Oslo hvor de tar privat ul, men kan jo selfølgelig sjekke litt rundt. 50/100 kr var jo en mye hyggeligere pris:-) Noen som har tips til rimeligere steder i hovedstaden?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til en på solli i oslo.

Martin andresen, han er spesialist i kvinne sykdommer og svangerskap, der tar han ul inni og utenfor for under 500 kr. han er veldig flink, om noen vil ha nr får dere bare si ifra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra:)

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med han.

Gikk til han når jeg mistet sist og når jeg hadde svangerskap på utsiden.

Nå er det litt mere koselig å gå dit:)

Har flere venninner som bruker han også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...