Gå til innhold

BLOMMAN!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper du (evt andre) kan hjelpe meg litt... sitter her og griner litt (er veldig trøtt også, da, og da griner jeg lettere..). Tulla vil ikke ha annet enn mm. Hun er nå snart 8,5 måned, og vi begynte med grøt rundt 6 måneder. Etter bortimot 2 måneder uten særlig resultat, forsøkte vi grønnsaksmos og potetmos m/grønnsaker fra nestle. Dette gikk ned, og jeg ble kjempeglad. Max 1/4 lite glass av gangen, men likevel - det gikk inn - og ned! Tidligere ville hun ikke åpne munnen en gang, vred seg vekk, hylte etc.

Har prøvd å lage mat selv, har prøvd ulike grøt-typer, ulik konsistens, banan (det brakk hun seg av), brød, ulike tidspunkt på døgnet, - hun vil ikke ha noe!

Etter ca 2 uker med grønnsaksmos ville hun i dag ikke en gang ha det. Hylte, og var super sur. Og her sitter jeg - hva gjør jeg!! Er lei, sur på henne - nå MÅ hun da snart spise! Siden hun ikke vil ta flaske heller, er jeg ganske så bundet... Når pappaen passer på, får han alltid i henne noe, men ikke mer enn 70 ml melk.. og det er jo litt lite (jeg vil derfor ikke være borte lenge, max et måltid...

Er litt bekymret - bør hun ikke få i seg jern nå?? HS sa det ikke var noen fare, men jeg stoler ikke helt på henne...

Er ganske fortvila, og lot henne bare ligge på gulvet og hyle fordi hun ikke fikk melk (etter å ha prøvd eplemos og grøt) i sted, mens jeg gråt... Vet at ting blir bedre om et par timer, når jeg ikke er så sliten, men likevel...

Har du tips/råd å komme med, evt beroligende ord??? Vet at du også fullammer fortsatt...?

Iben

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter, ser blomman var her i sted..

Skrevet

Er ikke blomman, men...

Dette med jern kan gå helt fint. Så ikke bekymre deg for det nå (og la hs sjekke i blant hvis det er et nervøst punkt). Ikke få sammenbrudd nå, men det de som fullammer til 1år pga allergier!

Har du tittet i gullet sin munn for å se om hun får tenner eller noe? Vondt i halsen? Får hun spise selv? Kan spise med hendene, det går fint, klaske i skålen og slikke hendene sine. Prøvd brødbiter dyppet i mm? Har du forsøkt med tutekopp, vanlig kopp, drikke vann fra sånn pop-top vannflaske? Sugerør? Juiceboks er moro hos oss. Solbærsaft liker mange barn.

Skrevet

Lillesnupp her er straks 9 mnd, og det er først nå vi faktisk er ordentlig oppe i 4 måltider, og hun spiser ihvertfall en halv porsjon hver gang. Det har tatt lang tid med tilvenning til mat, og vi har ikke stresset. Var litt bekymret med en gang, siden ingen av de andre barna har vært så trege, men så ble vi beroliget med at noen bruker lenger tid enn andre.

Hun tar ikke flaske, og det er greit siden vi ikke har behov for det. Har prøvd å gi vann på alle mulige måter, men drikker veldig lite. Ammer til hvert måltid, så stresser heller ikke med det.

Så skjønner du blir sliten, men slapp heller litt av med det. Hun vil jo etterhvert spise mat. Sett ehnne ved bordet sammen med dere når dere spiser, hun blir nok interessert av det.

Lykke til!

Skrevet

her er jeg....

hender husarbeid og barn opptar meg... hehe Måtte amme lillegutt i søvn flere ganger før jeg omsider fikk "gjort kål på" en kleshaug....

Dette går helt fint skal du se. Det med jern er ingen superkrise. Gutten min er snart 9 mnd han og og det enste som går ned der er er max to små ts med eplemos pr dag utenom puppemelk.

Jeg tror nok dette har med modenhet og gjøre (var en tråd her inne for litt siden - en amrikansk lege som skrev om modning av tunge og spiseteknikk osv) Utfra egen erfaring (mor til tre jeg) og andres historier er jeg ikke tvil om at det er noe i det.

Nr to var og likedan - mens nr en var klar lenge før på det omr.

Hvis du er bekymret for det med jern kan du gå til fastlegen og få tatt blodprøve - men som regel ikke nødvendig om ikke babyen har symptomer tilsier anemi (slapp - ndsatt allmentillstand- blek)

Hs min er enig med meg i introduksjonen av fast føde slik vi gjør - vi tar det i hans tempo. Prøver litt nå og da - en sjelden gang lykkes vi og jippi så tror jeg vi er igang... drakk 30 ml hipp maisvelling i forrige uke - da trodde jeg at ååå det kan han få hver kveld så kanskje han sover mer på natta - trodde jeg hehe - neida det var den ene gangen.

Men det kommer nok. Eneste jeg blir litt lei nå er sovebolker på halvannen til to timer på natta.... Tre timer - og det skulle hjulpet betarktelig.

Om du vil kan du sende en mail fra ammehjelpen(ammspm) og be dem oversende mailen til Blomman. Da kan jeg maile deg telefonnr mitt - så kan du ringe meg.

Prøv å hvil deg mens snuppa sover om du kan det - jeg bevilger meg å legge meg litt nedpå igjen om morgenen etter at eldstemann har dratt på skolen. En liten kosetund med bebis og mellomstemann.

Dette går bra vet du

Nå roper lillegutt etter en liten sovebikk

klemmer

:-)

Skrevet

Takk for tips, Expat, glemte å nevne deg (vet jo at du også kan mye om dette).

Hun er forkjøla og får tenner for tiden, men dette har pågått over mange uker, så det er ikke eneste forklaringen.. men kan selvfølgelig være derfor hun ikke vil ha grønnsaksmos. Hun har prøvd å spise selv, får leke med skjeen etc. Men hun slikker ikke hendene sine når det er mat på... Brødbiter i mm: takk for tipset, skal prøve det! Tutekopp og vanlig kopp har hun prøvd. Sugerør: kanskje vi skal prøve det?

Iben

Skrevet

Takk for tips fra deg, også, Luca, - du er jo også erfaren på området! :o)

Ja, hun spiser nok til slutt, men blir litt utålmodig når det er å lite framskritt... Hun drikker litt vann, men ikke mye, og mest fra glass. Leker mest når tutekoppen kommer fram

Iben

Skrevet

Takk for svar (jeg har også litt huslige sysler å ta meg av...).

Godt å høre fra både deg og Expat at det nok ikke er noe problem med jern ennå. Og selvfølgelig veldig godt å høre at det er andre det også går så tregt med! De fleste (føles som "alle") andre ligger jo ganske mange hakk foran meg/tulla med mattilvenning, selv om de også synes det går tregt.. 1/2 porsjon grøt etter en måned, - det går "sååå sakte" klager de, - ha ha - ingen ting mot oss!

Kjenner meg igjen i håpet om at "nå" har det løsnet, fordi tulla har spist mer enn vanlig grønnsaksmos f.eks. Men neida...! En dag spiser hun ordentlig, jeg vet jo det, men kan det ikke bli snart, da?!

Kanskje vi skal prøve velling også? Det er dessverre ikke så lett å få tak i her i Norge, men kanskje en Sverige-tur gjør susen? Hvor mye gluten-holdig velling kan hun få til å begynne med, vet du det? Regner med at velling er "sterkere"/ mer konsentrert enn grøt. Kanskje bør hun derfor begynne med gluten-fri velling?

Takk for tilbudet om tlf-kontakt. Skal se hvordan det går noen dager, og hvordan jeg føler meg. Kanskje sender jeg en mail til ammehjelpen/deg i begynnelsen av neste uke??

Skal prøve å tenke positivt, uansett godt å høre at min tulle ikke er den eneste som er så sær!!

Iben

:o)

Skrevet

Har du forsøkt Hipp middagsglass, den med nudler og skinke?

Har også ei jente som var/er ganske småspist. Denne middagen gikk ned på høykant, mens Nestle var ikke aktuelt en gang. Kanskje verdt å prøve

Håper du lykkes snart!

Skrevet

du trenger nok ikke å bekymre deg for introduksjon av gluten - med farten våre babyer har på maten går det i allefall ikke for fort - hehe (ikke vondt ment den lattern seff :-) )men skulle hun forleske seg helt i en velling med gluten så start med små porsjoner - føl deg fram. kjøpte maisvelling fra Hipp på Coop Mega ( ja ikke akkurat billig - 43(!) kr for en pakke - trro det var enslags mme påe måte med mais dette her.

Er godt for meg å høre og at ikke lillegutt er alene - føles litt som "alle" starter med grøt v 4 mnd....

klemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...