Gå til innhold

utenfor livmor???


Nette2

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg hadde lettere blødninger fredag morgen og etterhver VELDIG sterke smerter. Legene på Ullevål hvor jeg havnet fredag kveld, mente det var en cyste i eggstokken som sprakk. Hadde tatt positiv test onsdag.

 

Hos fastlegen min hvor jeg dro først mente de jeg ikke var gravid og påsto jeg hadde mensen???!

 

Fikk veldig sterke smerter og dro til Osloakutten hvor de konstaterte at jeg var gravid og henviste meg til Ullevål. Der konstaterte de også graviditet, med risiko for at den var utenfor livmor.

 

Var tilbake der igår og HCG hadde nesten ikke steget, skal tilbake imorgen igjen..... ekkelt å ikke vite, har mange spørsmål...

 

Noen som vil dele sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, var gravid utenfor livmor i fjor høst, foster lå i venstre eggleder som sprakk, denne måtte fjernes ved kikhullskirurgi....

småblødninger på forhånd og store smerter i magen da eggleder sprakk...

 

brokk i operasjonssår gjorde at vi ventet med å prøve igjen...

 

 

...men er gravid igjen nå (på første forsøk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gratulerer med graviditeten:-))))

 

Stemmer det at du da kun kan bli gravid annenhver måned når du mangler en eggleder??? Hvor lenge var du syk etter operasjonen, er det smertefullt og vet du hvor lenge etter et slikt inngrep legene anbefaler at man venter før man begynner igjen? Var det slik at din HCG heller ikke steg hos deg?

 

Det må ha vært svært dramatisk når egglederen sprakk?

 

Takk igjen, blir optimistisk med tanke på at du er gravid igjen:-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg hadde svangerskap utenfor livmor første gangen jeg var gravid. Etter det hadde jeg en spontanabort før jeg ble gravid igjen med sønnen min som nå er 2 år. Den eneste indikasjonen på ex.u. jeg hadde var at HCG nivået ikke steg som det skulle (pluss at de selvsagt ikke så noe foster på u.l.) HCG nivået lå rundt 4-5-600 og gikk litt opp og ned hvis jeg ikke husker feil. Etter hvert fikk jeg smerter ved høyre ribbein og ble innlagt en natt på medisinsk avd. fordi de trodde jeg hadde nyrestein. Jeg ble utskrevet dagen etter uten å være noe klokere. En uke etter det igjen ble jeg endelig henvist til gyn. igjen, da var det en mnd. siden jeg hadde blødd og vært hos lege første gang! Da hadde det gått så lang tid at de bestemte seg for å gå inn med en kikkehullsundersøkelse/ operasjon (laparaskopi?) Når jeg først ble innlagt var de litt redde for at det plutselig skulle sprekke, så da passet de godt på meg. De fant ut at jeg hadde masse væske i bukhulen og det var derfor jeg hadde hatt smerter v/ ribbeina. Når jeg våknet fra narkosen hadde de lagt inn dren for å få bort væsken. Det verste med hele innleggelsen var da de skulle fjerne drenet. Sorry, men det er det vondeste jeg noen gang har opplevd (tok keisersnitt med sønnen min). Følte de røsket ut innvollene mine. Uff, jeg mener ikke å skremme, men jeg tror ikke det er vanlig å legge inn dren ved kikkehullsoperasjon.

Siden det var første graviditet var det selvsagt tøft psykisk, særlig når de sier at det er økt risiko for at det skal skje igjen. Det positive er jo at jeg nå får tidlig u.l. ved senere graviditeter for å utelukke dette. Jeg har alltid, siden jeg var liten, hatt angst for at jeg ikke skulle kunne få barn, ble redd jeg nå var ødelagt. Det var helt fantastisk å være ordentlig gravid på 3. forsøk!!

 

Jeg håper alt ordner seg for deg, og at du raskt får bekreftelse/ avkreftelse på dette. Det er jo en mulighet for at du kan ha kommet kortere i svangerskapet enn det du tror og at de derfor ikke kan se noe på u.l. Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like stor sjanse med en eggleder, egget "vandrer" som legen sa det!!

 

Selve operasjon var jo dramatisk, siden jeg mistet mye blod, men etterpå gikk det rimelig ok, litt smerter i operasjonssår, og jeg gikk litt krokete en stund..

I teorien kan du vente til du har hatt et par menstruasjoner og dermed "gi på" igjen, såret er jo grodd på 4-6 uker. Men alt etter form både fysisk og psykisk vil jeg tro...

målte ikke noe HCG så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tusen takk for utfyllende og bra svar, jeg er glad du sier det som det er, vil heller vite hvordan det er enn en sminket sannhet.

 

Jeg er veldig glad for å høre at det har lyktes deg å få barn senere!!!!! Fjernet de egglederen din? Eller måtte du passe på å ikke bli gravid på den siden senere?

 

Tusen takk for lykkeønskninger, setter veldig pris på det, håper jeg får mer svar imorgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fjernet ikke egglederen, graviditeten satt ytterst på eggstokken hvis jeg ikke husker feil. Tror jeg var heldig med det, det er ingen som har sagt noe om at det har noe å si hvilken eggleder som brukes...

 

Jeg er nå gravid igjen, da (siden jeg er her), men bare 7 uker på vei. Skal til legen på torsdag og regner med å få u.l. ganske raskt.

 

Jeg hadde forresten ingen graviditetstegn ved ex.u. Begynte å blø da jeg trodde jeg var 6-7 uker. Nå vet jeg bedre hvordan det skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kvalm nå osv og merket ingenting sist?

 

Hva slags blødninger hadde du da?

 

Idag er jeg veldig pigg, ingen smerter i det hele tatt, er som sagt spent på hva som skjer imorgen...

 

Lykke til hos legen da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

takk for svar igjen. Høres ut som om du hadde en tøff operasjon, stakkars! Du skriver at operasjonssåret er grodd etter 4-6 uker, kan jeg spørre hvor lenge du var borte fra jobb/ skole etc etter operasjonen? Har en rimelig tøff jobb og jeg bør begynne å "planlegge" litt om jeg skal være lenge borte.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært litt kvalm om ettermiddagen de siste dagene, men det tydeligste tegnet begge gangene er ømme pupper/ brystvorter. Det hadde jeg ikke. Ellers var jeg forresten oppblåst ved ex.u. også.

 

Jeg hadde først vanlige mensblødninger, så ekstremt kraftige blødninger med klumper. Jeg var jo sikker på at jeg hadde hatt en SA, men så forsvant jo ikke HCG hormonet...

 

Stå på! Spent på tilbakemelding i morgen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk igjen, kjenner meg igjen i det med oppblåst ja..... virker som om din blødning fortonet seg annerledes enn min, jeg har jo nesten ikke noe. Har jo seff et håp om at ting skal være normalt, men med tanke på at HCG ikke steg på 2 dager så er jo det litt rart.

 

Jeg hører fra meg imorgen, tusen takk for tilbakemeldinger da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde ex.u. (med IVF- frysforsøk) fikk jeg sparsomme blødninger på dag 13, og hadde fin hcg på dag 14 (ca 300), da tiltok blødningen.

På dag 15 hadde ikke hcg steget noe, men de neste dagene steg den litt. Jeg hadde ikke så sterke smerter, men mensliknende blødninger i mange uker tilsammen, ca 7 uker.

De ville gi meg en dose cellegift (Methotrexate), men like før jeg skulle få den hadde hcg snudd (den var da på 1000 tallet) slik at jeg behøvde ikke å få Methotrexate, siden jeg ikke ønsket det. Men de fulgte meg meget nøye hele veien, og jeg måtte være i ro fordi de var redd det skulle sprekke.

Hvis man skal få Methotrexate må man vente 3 mnd før man kan bli gravid igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann... Håper virkelig at du ikke er gravid utenfor livmoren :) hvor langt er du på vei? min lege var redd for at jeg var gravid utenfor livmoren og sendte meg til ul, det var jeg ikke. da var jeg 7 uker å de kunne se at den lille lå fint INNI livmoren. Har du tatt ul? Lykke lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

Takk for svar og lykkeønsninger! Jeg har tatt 2 ul, en fredag og en igår, skal igjen imorgen. De så ingenting, hverken inni eller utenfor, muligens er den for liten? Er veldig spent for morgendagen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:)

 

jeg var borte fra jobb 6 uker tror jeg det var... ba om ekstra sykemelding..

ingen takker deg for å tyne deg på jobb... ta godt vare på deg selv!

lykke til videre!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gravid utenfor livmoren i fjor, og den døde og løste seg opp/kom ut selv i uke 7. Det er altså ikke alltid like mye dramatikk. Men jeg hadde mye smerter i siden + menssmerter og brun utflod, og det er klart jeg var redd og lei meg for at jeg mistet...

 

Når det er sagt :Denne gangen hadde jeg masse menssmerter uten at det var noe galt. Har også en venninde som tok UL en gang i uka til uke 11 før de så et foster. Selv om de kanskje feilberegnet noe (tror jeg!), var det uansett ganske sent før de så noe.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...