Gå til innhold

UL og kjønn


Merethe ♂ ♀ ♂ ♀

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er flere her inne som har lurt på om de kan se kjønnet på tidlig UL. Det vet jeg ikke, men jeg tror ikke legen uansett har lov til å fortelle deg hvilket kjønn det er før den vanlige UL'en i uke 18-19. Dette for å forhindre "utvelging" av kjønn.

 

Så vi må nok smøre oss med tålmodighet og teste ut kjerringrådene i mellomtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

leger har lov å si hvilke kjønn du venter så lenge at du har bedt om det, men det er ikke alle typer ul maskiner som ser det tydelig før etter uke 12. mange leger velger da å vente med å fortelle deg hvilke kjønn du venter. det er først i uke 9 at fosteret begynner å utvikle kjønne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke lov. Bioteknologiloven § 4-5:

 

"Opplysning om fosterets kjønn før 12. svangerskapsuke som fremkommer ved fosterdiagnostikk eller annen undersøkelse av fosteret, skal bare gis dersom kvinnen er bærer av alvorlig kjønnsbundet sykdom."

 

Dette er gjeldende rett. I henhold til lovforarbeidene er dette for å hindre at kvinnen tar selvbestemt abort før utgangen av 12 svangerskapsuke dersom fosteret ikke har ønsket kjønn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...