Gå til innhold

Hva kan man tjene på å starte egen barnehage-familiebarnehage


Justine

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å starte egen barnehage hjemme i huset mitt, men jeg lurer på hvor lønnsomt det egentlig er..

er det noe man kan leve av?

hva ligger prisene på for driftstilskudd/støtte for barn under tre år...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får 86.000 i statstilskudd pr år for hvert barn under 3 år. Pluss et kommunalt tilskudd pluss 25.000 pr år (makspris) av foreldrene.

 

Tilskudd på 86.000 pluss kommunalt tilskudd, gjelder også egne barn under 3 år som du passer i din egen barnehage.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvilke krav stilles til huset/leiligheten for at man skal kunne starte opp barnehage i eget hjem?

Vet du hvilke utgifter man må kalkulere med..?

må man forsikre alle barna?

leie av førskolelærer?

 

hvor skal man starte..?

hos kommunen..?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stilles krav til barnesikring av trapper, komfyr, vinduer etc.

Forsvarlig lagring av giftige/etsende væsker etc.

Dobbel gruppe (8 barn) krever mye mer papirarbeid (bruksendring), enn opptil 4 barn.

 

Utgifter er i hvert fall

- Førskolelærer i ca. 20% stilling

- Arbeidsgiveravgift på egen lønn

- Vikarutgifter om du blir syk

- Trilling/firlingvogn, stoler, senger, leker etc. om du ikke har dette fra før.

 

Ang. siste pkt: Noen år gis det et etableringstillskudd, andre ganger ikke.

 

Hvorfor jeg har valgt å heller "bare" være dagpappa?

Jeg begynte i 1999, og foreldre betalte (hvitt) det det ville kostet dem å ha ett barn i barnehage. Nemlig barnehageprisen PLUSS den støtten de mottok (KS). Har alltid prøvd å gi et (minst) like godt tilbud til mine dagbarn som det å ha dem i småbarns avd. Og ment at til gjengjeld trengte ikke foreldrene komme BEDRE ut økonomisk enn om de hadde fått, og valgt, bhg. Frem til 2004 var KS pluss bhg-pris tilsammen såpass mye at jeg med tre dagbarn kunne tjene omtrent det samme som jeg ville gjort i en vanlig bhg. Og det holder for meg.

 

Men dagens maks-pris pluss dagens KS blir en såpass lav sum pr. barn, at man med tre dagbarn IKKE ville fått en vanlig lønn.

Som en midlertidig løsning har jeg tre kunder som betaler mer (7.500 hvitt eller altså 4.200 av egen lomme pluss KS.) Men det blir jo urettferdig for dem i lengden.

 

Derfor er jeg nå interessert i å enten bytte yrke,

eller jobbe som assistent i en familiebarnehage som betaler samme lønn som assistentlønn i kommunal bhg. Forutsatt at jeg fortsatt kan ha ansvar for bare tre barn.

 

Om KS hadde ligget på ca 5.000 ville jeg tatt 7.500 hvitt (ink mat og tur-penger) og fortsatt som dagpappa for tre små. Uten å føle at foreldrene betalte for mye av egen lomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det du kan gjøre er å gå inn på sidene til etablerebarnehage .no og videre inn på familiebarnehage her har du masse info.

Du må kontakte bydel/komunen å få snakke med noen som har med etablereing av barnehager du vil da få masse skjemarer du må fylle ut å sende inn og så vil de kommme på hjemme besøk . Det som kreves er at du har 5,2 kvadrat lekeplass pr barn under 3 år at det er "sikkert" som mulig alt dette vil de fortelle om på hjemmebesøke.

Utgifter du må regne med er.: førskolelærer 15% stilling ca 43000 i året pluss feriepenger, din egen lønn, arbeidsgiverskatt( på deg og førskolelærer), innkjøp av utstyr ( leker, bøker, vogn, tegneustyr, osv), utgifter til bank, osv. Du skal og må gå i 0 hver år for det er ikke lov å "tene penger på barnehager" .

Nei du trenger ikke å forsikre barna men det kan lønne seg å forsikre deg selv om ulykken er ute.

Du må lage / ansette en førskolelærer hun/han skal være sammen med dere i 1 1/2 time i uka pr barn .

Som du har fått svar på før er at du for du i år 86975 kr pr barn i statstøtte i år , komunalestøtten er forselig men i oslo ca 60000 pr barn i året pluss egenbetaling ifra foreldrene (max 2250 i 11 mnd ) pluss evt kostpenger.

lykke til om du skal starte opp jeg har akkurat fått min godgjening så ikke gi opp om du synes det blir for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei anne36. Skal du starte familiebgh? Hvor mange barn skal du ha? Skal du selv jobbe som assistent? Hvor mye regner du med å kunne ta ut i lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hurra jeg starter skal ha 4 barn under 3 år og skal selv værer eier, styrerog assisent. Regner med å ta ut 22000 imnd ( assistent lønn i privat barnehager )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Skal du ha en revisor e.l. eller ordne alt selv? vaskehjelp? Hva skal du betale førskolelæreren pr mnd?

 

Jeg skal ta førskolelærerutdannelsen. tenkte da å være både eier, styrer, assistent og førskolelærer. Økonomisk vil det da kanskje lønne seg å være ansatt som ped.leder i en bhg, men skulle så gjerne ville være sammen med egne barn de aller første årene.

 

Hører gjerne hvordan det går med deg!

 

når starter du opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer at barnehagen får PER BARN ca

 

87.000 av staten

60.000 av kommunen

25.000 av foreldrene

 

eller ca 170.000 pr barn, d.v.s. 640.000 pr år til sammen for 4 barn, og det deles på

 

førskolelærer (deg)

eier(deg)

styrer(deg)

 

vikar

arbeidsgiveravgift

utstyr

 

Så må det da lønne seg i forhold til å være ped.leder i vanlig bhg? Hvor mye tjener en ped.leder egentlig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk... Jeg skal skrive regnskapet selv (trenger ikke revisor) har nå tenkt å vaske selv men kanskje leie inn til hovedvask (en gang iåret). Som jeg skrev før er førskolelærens lønn 43500 i året som er da 15% stilling hos meg.(det blir 290000 i året for de som lurer)

Planen min er å starte 1 okt mangler bare å få politiattest.

 

Jeg skal også samarbeide med en annen barnehage så vi blir 2 voksne på 8 barn når vi er på turer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør nok ha en assistent til på deltid, vaskehjelp og revisor, og utstyr koster vel også en del.

 

Ped. leder lønn er ca 270-300 000 i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kommune eller bydel bor du i? Jeg kjenner flere som har fått til det du gjør i bydel Alna i Oslo. (Å bli eier, og assistent og være i eget hjem, men betale for førskolelærer).

 

Hvordan fikk du tak i førskolelærer? Måtte du finne én selv, eller fikk du hjelp av bydelen?

 

 

 

Lykke til! Det er nok mye jobb å være eier, men du vil nok få mer ut av det økonomisk enn dit rimelige krav på 22.000 i månedslønn i og med at du skal ha 4 barn.

 

Jeg tror faktisk du kunne ta ut såpass i lønn til deg selv, selv om du bare hadde tre barn pluss jobben med det å være eier. Med FIRE barnehagebarn ender du nok på nærmere 350.000 i årslønn som eier og assistent, selv om du betaler for førskolelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver familiebarnehage...

 

Nr1: styrer er en beskyttet tillet, derfor kan ikke vi være det selv så lenge vi ikke har utdannelse til det..

 

87.000 av staten

60.000 av kommunen : Vet ikke hvor dere får det i fra. men har aldri mottatt dette beløpet. fikk kommunal støtte i år og det var 18 000kr..

25.000 av foreldrene: 24750kr

 

( 87000x4 + 24750x4= 447000)Litt mindre enn hva noen andre har sagt...

Kan søke om kommunalt tilskudd, men ikke alle får det...

 

førskolelærer 17% stilling (deg): Må være utdannet...

eier(deg) :assisten

styrer 2% stilling(deg): må ha egen utdannelse

 

vikar: en voksen person (alder ca 30år: 120kr i timen)

arbeidsgiveravgift: 14,1 %av lønna

Feriepenger: 10, 2%

Sykeforsikring..

utstyr(reise senger, stoler, leker, gjerde, gardiner, 1/2 strøm regingen . 2 telefonregninger. 1/2 kommunale utgifter, bøker, vedlikehold, mat, gaver, tidsskrifter, kurs, osv kan man skrive av...

 

Skriver av ca 150 000kr hver eneste år..

styrer + førskolelærer... og det koster ca 60 000kr i året...

 

 

 

VIKTIG: hvis du ikke kjøper en tilleggs forsikring på trygdekontoret får du ikke syke penger de 16første dagene også deretter 65% sykepenger av din mnds lønn som du igjen skal skatte av... Dette gjelder også ved svangerskap...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev

HVIS det stemmer at barnehagen får PER BARN ca

 

87.000 av staten

60.000 av kommunen

25.000 av foreldrene

 

Er enig i at 60.000 pr barn pr år av kommunen høres usansynlig ut. Det var anne36 som først kom med dette tallet (i innlegget over mitt). Kan være en skrivefeil for 6.000. Jeg summerte altså tallene med forbehold om at HVIS det stemmer at.... og har altå ikke påstått at den kommunale støtten er så stor. Er den f.eks. 6.000 pr barn, blir totalt budsjett for bhg med 4 barn de 447.000 du kom frem til pluss 24.000

 

er totalt 470.000.

 

Om du så skriver av 150.000 i året til utstyr, gardiner, telefon, mat etc er altså dette ting du betaler uten at det regnes som noens inntekt.

Da er det 320.000 igjen til lønn og arbeidsgiveravgift.

 

Da er det mulig å betale 280.000 totalt i lønn til førskolelærer/sytrer, assistent og vikar. Er man selv førskolelærer/styrer og assistent og dessuten frisk, skulle jeg tro at man sitter igjen med ca 280.000 i lønn (og dekt kurs, gardiner, utstyr, strøm, mat ... for 150.000).

Er man IKKE førskolelærer og må lønne en med ca 50.000, og trenger vikar for 20.000, ja da blir det vel ca 210.000 i egen lønn (og dekt kurs, gardiner, utstyr, strøm, mat ... for 150.000).

 

VIKTIG Har du tilleggs forsikring fra trygdekontoret, så du får sykepenger fra (din) første sykedag, er dette selvsagt en utgift. Men da sparer du vikarutgift. Det vil si vikaren får din vanlige lønn mens du får sykepenger av folketrygden.

 

Enig med anne36: Skulle være interessant å høre hvor mye fru'en kan ta ut i lønn til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger mellom 15-18tusen i mnd.. kommer ann på hvor mye som skal skrives av... Er utrlog slitasje på huset å ha fire små aktive+ pluss det er endel folk innom..(førskolelærer, styrer, kommunelege, helse søster...+foreldre)

 

Lange dager. har åpent fra 7. 16,45 man-fre. kommunen har regnet på dette og kom frem til att vi har så lang arbeidsdag utgjør faktisk at vi jobber 7uker mere enn vanlig arbeidstaker gjør...

 

den forsikringen som dekker 100% fra 1dag er 8% av lønna før skatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså blir det omtrent 200.000 i egen lønn og 150.000 i skattefri utgiftsdekning pr år i dette eksempelet (en fru som har 4 bhg-barn og ikke selv er førskolelærer).

 

I tillegg dekker budsjettet vikar (gjennom forsikringen), førskolelærer, og styrer.

 

Får du ekstra ferie-uker som kompensasjon for den lange åpningstiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...