Gå til innhold

gir alle smokk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om det er noen her som ikke gir smokk?

jeg må skryte litt av meg selv:)men min bruker ikke smokk:)

Skrevet

Ingen smokk her, men det er fordi han ikke vil ha den...

Han tar bare puppe smokken:)

Skrevet

Må innrømme at jeg har prøvd mange typer smokker på begge mine, men ingen av de har tatt den! Så ingen smokking her i huset!

Skrevet

Viss babyen ikkje har behov for smokk er det jo klart det beste å klare seg utan. Men når babyen har eit kjempestort sugebehov kan det vere heilt nødvendig med smokken. Uheldigvis nekta guten vår å ta smokk til å begynne med, noko som første til at han ikkje sov på dagtid, og om natta fekk hen berre sove når han låg med puppen i munnen...

Då vi omsider fann ein smokk han godtok fekk vi eit "nytt liv".

Kunne gladeleg skreve under på at smokken er den største oppfinnelsen i menneskehistoria!

Skrevet

Er det noe å skryte av? Snuppa mi bruker ikke smokk, men det gjorde sønnen min. Føler det ikke noe anderledes nå enn da......

Skrevet

Hvorfor er det flott når baby ikke bruker smokk?

Forstår at man ikke presse smokk på babyen, men det er stor forskjell på babyer.

Da jeg fikk min første, synes jeg at vi var veldig flinke og fornuftige som begrenset smokkbruk til vesla skulle sove. Kunne ikke forstå de som "dyttet" smokken i babyen på dagtid også.

MEN - så kom nr to. Og da skjønte jeg at det kan være STORE forskjeller på babyer - han KREVDE smokk! Og vi brukte IKKE smokken som lyddemper, altså. Jeg har ikke noe problemer med litt sutring, men..

Det er bedre med en fornøyd baby med smokk - enn en trøtt, grinete baby som ikke FÅR LOV TIL Å TA smokk!! Mener jeg!

:o)

Skrevet

Er det noe å skryte av da? Skjønner ikke helt det der...

Er vi som gir smokk dårlige foreldre da eller?

Skrevet

Har ett litt ambivalent forhold til smokk, dere som ikke bruker hva syns dere er fordelen med det, eventuelt bakdelen med smokk...

vår tar den, men jeg er veldig grådig med å gi den....

jeg og pappan er litt uenig.

trenger noen argument her...

Skrevet

Skal man skryte av seg selv når barna ikke bruker smokk?

Da har vel heller ikke barnet ditt hatt behov for smokk..

Jenta mi brukte to timer på å roe seg for kvelden, derfor fikk hun smokk.

Nå sovner hun i løpet av fem minutter av seg selv.. :o)

På den annen side får hun bare smokk når hun skal sove!

Skrevet

Min bruker ikke smokk. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi hun ikke vil ha. Jeg stresset mye med dette i starten, men hun nektet! Da hun ble rundt 2 mnd tok hun plutselig to fingre og roet seg med dem!

Skrevet

tassen min vil bare ha smokk noenganger når han skal sove..

men han sutter på henda sine istedenfor.

lurer på hva som er "rekorden" på hvor raskt en smokk kan fly gjennom lufta fra babyen sin munn.. *:)

Skrevet

Bruker heller ikke smokk! Har sjelden sett at hun har hatt det berømte STORE suttebehovet som alle babyer tydeligvis har. På en annen side, så skulle en jo tro at de fleste babyer har suttebehov egentlig. De gjør jo ikke annet enn å sutte de første månedene av livet sitt. Vi har ikke merket noe til et voldsomt sugebehov foruten når hun er sulten, og da blir det litt unaturlig å pjåte en plastdings i munnen hennes. Jeg forstår veldig godt at foreldre velger å gi smokk til barn som av ulike grunner gråter veldig mye. Men jeg kan ikke helt forstå dem som tror at smokken nærmest er en nødvendighet, og som går til innkjøp av de før de i det hele tatt har hilst på ungen!

Jeg er så inderlig lei av smokk. Får stadig vekk spørsmål om hvorfor hun ikke bruker det.. som om smokken er et "must" på lik linje med varme klær og kjærlighet.. Og folk har fått det for seg at jeg og samboeren min er motstandere av smokk, bare fordi vår jente ikke bruker det. Er så lei av å forsvare dette! Så JA HI, jeg er enig med deg på sett og vis; er stolt av at hun ikke bruker det..eller kanskje "glad" er det rette ordet egentlig.

Har også inntrykk av at enkelte synes at babyene ser ekstra søte ut med smokken i munnen. Kan ikke si meg enig der altså...

Jeg merker at jeg har blitt litt anti-smokk pga at folk har mast om det.. Uten grunn vel og merke, for jenta vår er stort sett blid hele dagen. Og de ti minuttene hun sutrer i løpet av en dag, synes jeg faktisk at hun kan klare seg uten plastdingsen. Den er tross alt ikke et naturlig behov som vi som foreldre må dekke..

Men som sagt: Forstår veldig godt at man velger å gi det dersom babyen gråterveldig mye!

Jeg tror at vi er heldige...

Skrevet

Dette med smokk ja.. et tema med mange meninger.

Jenta mi er 4 mnd og har tydelig et suttebehov. Nå om dagen går gjerne begge hendene i munnen på en gang, men så forsker jo babyene ut alt gjennom munnen. Alt skal inn der og smakes og kjennes på. Hun får smokken når hun skal sove fordi jeg ser tydelig at hun roer seg og koser seg med den. Den kan bety rask innsovning fremfor gråt i en halvtime her i huset, og da synes jeg det er helt greit med smokk. Hvorfor skal en være stolt hvis barnet ikke bruker smokk egentlig? Jeg synes kanskje det er greit at barnet ikke har smokken i munnen hele dagen, men når en ser hvilke "underverker" smokken gjør noen ganger, så må jeg bare si at den er en flott oppfinnelse!

I grunnen er det litt rart at vi venner på barna våre smokken for så å måtte venne de av igjen når de blir gamle nok. Men hvor lett er det å avvenne en tommeltottsuger? Jaja, dette med smokk får bli opp til hver enkelt, så lenge barnet har det bra og trives så :)

Skrevet

Uten smokk hadde det ikke blitt noe soving her. Så vi mååå ha den!

Skrevet

han her bruker bare smokk når han skal sove, men ikke alltid. men nå i det siste har han funnet tommelen, og den er visst myyye bedre enn smokken:P på dagtid bruker han av og til tommelen, men ingen smokk

Skrevet

Jeg har barn med stort suttebehov. I utgangspunktet ville jeg ikke ha gitt smokk til barna mine, men jeg er så glad i å sove på natten så derfor har jeg gitt smokk.

Storbror begynte med smokk da han var 5-6 uker. Vi har prøvd å gi smokk til lillesøster de siste nettene. Hun er 3 uker. Det har ikke vært helt vellykket. Problemet er at lillesøster sover bare om hun får ligge helt inntil meg, og helst på siden eller magen. Jeg har ingen problemer med å sove selv om hun ligger tett inn til meg, men det er jo ikke akkurat anbefalt å babyen sove slik når man selv sover. Hun våkner etter 15-45 min om jeg legger henne lengre bort. Jeg blir såååå trøtt av disse korte søvnintervallene.

En positiv side ved bruk av smokk er at den visstnok skal redusere faren for krybbedød.

Skrevet

Nei, prøvde å gi han, men han var ikke interessert. Nå er han 8,5 mnd gammel, så da får det bare være.

:o)

Skrevet

Vet ikke helt hvorfor du synes det er noe å skryte av at barnet ditt ikke tar smokken. Vår ville ikke, men vi har heldigvis greid å "lære" ham det. Forskning viser at det er veldig bra å bruke smokke pga krybbedød. De puster annerledes med smokken og det skal være bra. Smokken vår "bor" i senga, og er ikke med rundt om kring.

Skrevet

er det så positivt å ikke gi smokk da? Jeg mener at smokken burde få nobels fredspris :)

Skrevet

Tror ikike det er noe å skryte av nei, for på min helsestasjon så anbefalte de bruk av smokk. Men, alle barn er forskjellige! Tulla mi vil absolutt ikke ha den dumme smokken. Dumt til tider, men da slipper vi det avvenningsstyret da:-)

Skrevet

ikke L heller, men det er fordi han aldri har villet.ikke fordi jeg ikke ville det....

Skrevet

Tulla vår er billig i drift sutter på to fingre. Jeg som har kjøpt så mange fine smokker i alle farger og former. De gangene hun sutter i 2 minutter løper jeg å henter kamera hi hi. Men hun får gjøre hva hun vil, er jo så søt med fingrene også. Blir nok værre å få avvent med de, ikke så lett å kvitte seg meg som smokk men det går vel det også. Sutter nok ikke nåt hun blir 18 ;0)

Skrevet

JA, jeg gir jenta mi smokk... hun har stooooort sugebehov og smokken er trøsten og tryggheten hennes! Den er kjempegod =)

Skrevet

Verken Jr.på 18 mnd. eller vesla på 2 mnd. tar smokk. Ingen av de ville ha det. Vesla er veldig lett å roe så det gjør ingenting, men vi prøvde alt mulig og alle typer smokker til Jr. som hadde et enormt sugebehov. Ingenting hjalp før han etter noen måneder fant totten. Gjett om vi var glade da! Da sovnet han uten store problemer. Nå venter vi spent på om vesla finner totten etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...