Gå til innhold

Nattamming på baby 7 mnd?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Viss det er så grusomt for deg å stå opp bør du nesten vurdere å enten samsove, eller å ta nattavvenning. For verken du eller jenta di har godt av at du blir irritert pga dårleg nattesøvn.

Guten vår er 9 1/2 mnd, og får framleis pupp om natta. Prøvde på nattavvenning for ei stund sidan, utan vidare hell. Skulle ønske vi aldri hadde prøvd. Men det kjennest mykje lettare å amme eit par gongar om natta no som eg har prøvd det å ligge våken i 2-3 timar kvar einaste natt etter nattavvenningsforsøket...

Småen her pleier å få pupp ein gong rundt midnatt (men i gårkveld våkna han ikkje før 2.30 - etter 7,5t samanhengande søvn!) og så igjen i 3-4-5-tida. Frå ca 6 og utover heng han stort sett på puppen mens eg prøver å sove litt lenger.

Som regel legg eg meg til å sove saman med guten vår når han skal sove føremiddagslur, så då får eg tatt igjen for avbrutt nattesøvn.

Jeg ville gitt grøt på kvelden og mme en time etter det:-) (nå får jeg vel juling...hi hi...) Jeg amma til jenta mi var ni mnd. Etter mange mnd med strev ville hun absolutt ikke ha mer. Og det var ikke mer å hente i puppen heller,det var rett og slett tomt. Men hun spiste flere (tre)faste måltider da. Og selv om hun sikkert ikke trengte det (mme altså) når hun var så stor så begnte vi med det for at hun vertfall skulle få i seg nok drikke (ville ikke ha vann) Og da endelig begynte den lille spurven min å legge på seg å bli normalvektig! Og hun begynte å sove hele natta gjennom! Og hun sovnet på et blink og vi brukte 5 minutter på legging i stedet for 25...Min erfaring,da. Så jeg er en ammer som sier "ja,takk begge deler!!

Det kommer ikke frem om du har begynt med grøt? Det at han våkner så mye om natta tenker jeg er et behov for mere mat. Selv er lille gutt bare 3,5mnd og har akkurat hatt en periode hvor han skal ha mat2-3 ganger om natta, fra å bare ha hatt et nattmåltid. Jeg begynte derfor med littegrann grøt (han vil ikke ta flaska, derfor ingen MME) og han og jeg sover mye bedre, kun et nattmåltid!

Annonse

Vil bare si- vi er fler i samme båt!

Min er sju og har alltid spist mellom 2 og 3 ganger om natta. For meg er det værst om morningen, når lillegutt er uthvilt og vil stå opp.

Han får grøt to ganger om dagen og banan som mellommåltid, i dag skal vi begynne så smått med middag.

Tror nok heller det er den dårlige uvanen som gjør at de våkner. Jeg nattavvente han for en stund siden, da hadde vi en uke uten nattmat, men det fungerte dårlig siden jeg (med små pupper) fikk så sinnsykt spreng at jeg allikevel måtte opp og pumpe meg en gang i løpet av natta. Og da er det liksom like greit å nattamme.

Nattavvenninga tok vi slik: når han våknet dyttet vi inn smokken, første natta ca 100 ganger (føltes det som). Neste natta litt færre ganger og så sov han hele natta gjennom uten en lyd like etter. Evt kan man også gi vann når de våkner, det blir lite attraktivt og forhåpentligvis våkner de ikke lengre etter noen netter.

For min del har jeg funnet ut at det beste er å fortsette nattamminga så lenge jeg ammer såpass mye som jeg gjør nå. Så kanskje en gang i fremtiden når han spiser pupp kun morgen og kveld så får jeg også en hel natts søvn. Phew, hadde vært godt!

Leste for en tid tilbake en undersøkelse om barn og nattesøvn. 25% av 1-2 åringene vekker sine foreldre 1 gang om natta så det er ikke sikkert at nattavvenning hjelper hvis det er sammenhengende søvn du er ute etter.

Jeg har satset på samsoving for å få mer søvn. (legges i egen seng på kvelden men kommer over i vår hvis/når han våkner).

Nå er han 16 mnd. og det er skjelden han vi ha pupp (1-2 ganger i døgnet). Sover stort 10 timer sammenhengende annenhver natt. Vi har ikke brukt noen "metoder". Det har bare blitt slik.

Min er også 7 mnd, og spiser 2-3 ganger om natten. Han får grøt 2 ganger om dagen nå i tillegg til pupp, men foreløpig har ikke det ført til mindre nattespising. Han er en stor gutt, så jeg antar at han trenger mye mat. Når han våkner om natten, tar jeg han opp i vår seng for å amme han liggende. Da blir nattammingen mye mer avslappende, og jeg sovner ofte mens han holder på. Jeg legger han vanligvis tilbake i egen seng når han er ferdig, for jeg sover bedre uten han i sengen. Jeg har ikke tenkt å forsøke nattavvenning, i allefall ikke så lenge jeg har permisjon, men satser på at det blir mindre nattespising etterhvert som mengden fast føde øker på dagtid ("jeg er en optimist...") Har prøvd å gi han vann når han våkner om natten, men pupp er best!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...