Gå til innhold

Er så fortvilt....øyekatarr

Anbefalte innlegg

jenta mi på 9 mnd. har hatt øyekatarr i nesten to uker nå og hun blir ikke bedre. Var hos legevakten torsdag for to uker siden og fikk øyedråper ( kloramfenikol tror jeg), dette virket ikke i det hele tatt så jeg dro til legen igjen sist torsdag. Da fikk jeg en øyesalve (fucilin?) denne virker heller ikke så nå begynner både jeg og lillemor å bli ganske fortvilet. Tenkte å ringe legen igjen i morgen. Er det noen som har vært borti noe lignende eller har gode råd.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5600680-er-s%C3%A5-fortvilt%C3%B8yekatarr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du morsmelk så drypp det i øynene hennes... ellers så hadde vi samme problemet.. viktig å vaske med saltvannsdråper og huske å vaske hendene dine ofte... verken dråpene eller salva funka her heller.. det tok 6 uker før det gikk over av seg selv.. du må nok ta tiden til hjelp dessverre!!

Annonse

det største problemet vårt er at hun våkner med helt gjenklistrede øyne, og det er vanskelig å få vasket det bort. Det fortsetter å komme gulgrønt "puss" hele dagen og hun blir så sår i øyekroken. Hun får også nesten panikk når jeg skal vaske henne!

Samme her...

Hun verker voldsomt fra det ene øyet. Fikk Fucilin først.. virket ikke. Har vært hos lege idag og fikk da kloramef.. både salve og dråper. Kjøpte i tillegg øyebadevann.. Det var faktisk fint å bruke for å få bort guffa som har satt seg fast.

Men huff.. er jo et strev uten like å få dryppe disse øynene. Vi må være 2 stk.. en som holder og en som prøver å tvinge opp øye og dryppe.. Stakkars lille vennen skriker som et uvær.. Høres jo ut som vi driver med mishandling. Men hva skal man gjøre.. håpløst altså...

Melder meg inn i den klubben der ja!!! Oliver har hatt øyekatarr i snart 10 dager og jeg fikk beskjed om å bare bruke saltvannsdråper. Men ble det rødt innpå det hvite på øyet måtte jeg kontakte lege.. Men stort sett går det over av seg selv sa de...

Ja Oliver skriker også som en stukken gris.. Føler meg ikke som en god mor i det øyeblikket, men vi gjør det jo for hans eget beste da han også til tider ikke får opp øynene..

Ta tida til hjelp!!!

Vær nøye med hygienen. aks alltid hender først. Bytt klut som har vært i ansikt ved hver vask.

Begynn med å rengjøre øynene med bomull eller kompress og saltvann ( få vekk all "guffen") vask øyet fra ytterst mot øyekroken.

Dypp så i dråpene. MEN salve (kloramfenikol) er bedre enn dråper, selv om synet til babyen blir litt sløret. Bruk ihvertfall salve på kvelden.

Dersom det ikke bedres i det hele tatt på en uke bør det taes dyrkningsprøver av øyet for å se om det skulle være en annen og mye sjeldnere bakterie - som er resistent for kloramfenikol eller fucidin.

HUsk å fortsette beh 2 dager etter at det er blitt helt bra -ellers kommer det bare tilbake!

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...