Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sønnen min er snart 3 år, men vil ikke slutte med bleie. Han nekter å gå uten, og vil for all del ikke prøve å tisse på potten eller do. De gangene jeg har klart å få ham til å gå uten bleie, (badevær) kan han holde seg i evigheter og så be om å få bleie på (og tisse i den) Så han har tydeligvis litt kontroll, det er viljen som er problemet.

Så er det noen som har gode råd? Hvordan kan jeg oppmuntre ham til å prøve seg uten bleie?

Alle råd mottas med stor takknemlighet...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5595559-bleieslutt-p%C3%A5-3-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har jo som du sier helt klar fysisk kontroll siden ahn kan holde seg så lenge uten at det går galt. Det er altså på den psykiske biten han fortsatt ikke er moden. Mange vil i en slik situasjon forsøke med belønning for å motvirer han til å tisse på do/potte, så om du syntes det er en grei måte å gjøre det på så kan du jo forsøke det. Personlig er jeg av den oppfattningen at det er feil å belønne barn for noe så anturlig som å gå på do. De lære seg da at de ikke trenger å gjøre noe som helt før de mottar en belønning for å gjøre det. Jeg tror problemet til sønnen din er at det er deres avgjørelse at han skal slutte med bleier og ikke hans egen. Mange barn er faktisk slik at de vil ikke slutte med bleier før de selv føler at de har full kontroll, uansett hvor mye vi som forldre maser. Bleieslutt SKAL være barnets egen besluttning liksom :o) Jeg tror derfor at det beste for dere vil være å glemme hele bleieslutten en periode, ikke nevn det med et ord for sønnen din, og bare la han få gå med bleier som han vil. Da skal du se at han snart finner ut av dette selv, og når han først gjør det, ja da slutter han med bleier på dagen, uten særlig uhell av noe slag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...