Gå til innhold

hmm.. trenger litt pumpe hjelp...

Anbefalte innlegg

Prøvde å pumpe brystene da lillegutt var omtrent 2 mnd. men fikk det ikke til. Prøvde igjen i dag..(han er snart 6 mnd.) Tenkte det kunne være greit å ha litt mm-lager i frysern. MEN...det kommer til å ta tid ser jeg..får jo såvidt ut 30 ml jo... Å det er jo litt lite. Skjønner meg ikke helt på det her jeg. Så derfor lurer jeg på om noen av dere har erfaring med det? Hvor mye får/fikk dere ut? Vet jo at man ikke pleie å få ut så mye som babyen får ut når han drikker. Men syns 30 ml var litt lite på to bryst.. Kanskje puppene mine rett og slett ikke er pump-bare? hehe..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5591726-hmm-trenger-litt-pumpe-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg igjen i det, begynte på 30ml jeg også.

Dytt litt på puppen mens du pumper, det hjalp meg. Men vær forsiktig og ikke dytt for mye, da kan du lettere få tette melkeganger.

Men pump hver dag til fast tid (eks rett etter du har stått opp da har du mest melk) så får du ut mer hver gang.

Jeg pumper hver morgen nå og får ut 200 - 250ml på en pupp. Så har invistert i Medela Mini Electric, den er super god.

når jeg begynte å pumpe meg fikk jeg såvidt dekket bunnen.. hehe. Jeg må være veldig avslappet, og passe på at jeg får igang utdrivningsrefleksen skikkelig, hvis ikke er det bare å glemme det for min del. Kna brystvorta hjelper, selv om det ikke er min favorittsyssel akkurat..:)

Jeg ble flinkere etterhvert ihvertfall! Hvilken pumpe har du forresten? Jeg må også alltid passe på at jeg får skikkelig vakum,slik at vorta forsvinner et stykke inn i pumpa.

Annonse

Må bare fortsette hver dag og venne puppene til det, så kommer det litt mere hver gang.

Å klemme lett på sidene på puppen du pumper med flat hånd gjør også underverket. Men det er ikke noe en profersjonell anbefaler akkurat.

NB viktig å sette igang utdrivningsrfleksen før du begynner å pumpe. Gjerne ullinnlegg mellom ammingeneeller en stund før du skal pumpe. Varmepakninger før pumping, eller et varmt bad/dusj. stimuler brystknoppen ved å rulle den mellom fingrene. tenk på babyen(og strømmende melk...) når melken begynner å komme kan du massere lett / stryke brystet mot brystvorten mens du pumper deg.

På ammehjelpen.no kan du lese om håndmelking. For noen går dette lettere enn pumping. Men litt øvelse skal til.

Du kan og snakke med legen om å få resept på syntocinon nesespray (syntetisk oxytosin) for å bruke når du skal pumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...