Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er litt fortvilet om dagen-. Guttungen vår på snart 6 uker skriker og skriker. Særlig på kvelden i 20 tiden. Det er verken mat, bleie, kos, vugging eller noe som hjelper. Er helt hysterisk. Hva skal vi gjøre? Kan jo ikke bare legge han ned å la han gråte heller. Det vi har gjort til nå er å legge han ned noen min. for så å ta han opp for å trøste og prøve å roe han. Etter en lang stund slik setter vi han i bilsetet og gynger han i det til han sovner. Er dette fælt? Det virker sm han må gråte for å sovne, men hvor lenge kan de små nydelige nurka ligge. Synes det er helt grusomt jeg!

Fortsetter under...

Hei : )

Jeg har ei jente på 13 mnd og hun gråt også mye en periode. Det jeg fikk beskjed av helsesøster var at man ikke skulle la en liten baby ligge å gråte lenge, gå inn hvert 3 - 5 min for å roe ham, prøv å ikke ta ham opp heletiden ( så lenge han ikke har vondt eller er sulten så klart ) stryk ham over kinnet, hold ham i hendene osv for å prøve å roe ham på denne måte. Dette er nok en periode vi fleste mødre må igjennom flere ganger, men det ordner seg etter hvert jo gamlere de blir.

Lykke til, det blir bedre med tiden : )

Ha en fin sommer : )

Når de er så små er gråten deres eneste måte å utrykke seg på. Og krever det bæring, så bær ivei. Slitsomt,ja. Men det går over:-) De trenger nærhet og kroppskontakt og kansje du kan bruke et sjal eller en babybjørnsele og bære i? De er for små til å ikke bli "hørt", så jeg synes man heller får bysse og bysse slik som dere tydeligvis er flinke til å gjøre allerede. Etter hvert som de blir større hører man forskjell på de ulike "gråtene" hva barnet vil. Men inntil da er det bare å stålsette seg. Kanskje en vugge hadde vært tingen? Evnt ta inn vognen og trille litt inne? Lykke til uansett!!

Annonse

Jeg ville ikke latt en baby på kun 6 uker ligge å gråte alene idet hele tatt jeg da. En ting er sutring mens de finner roen, men ettersom jeg skjønner deg er det skriking det er snakk om.. Hadde selv et kolikkbarn, så jeg vet hva det vil si å ha et barn som ikke er til å trøste, men vi bar han og hadde han inntil oss helt til det stoppet (og det var timesvis hver eneste dag). Plutselig vil slike skrikeperioder gå over, så mitt råd er å gi han nærhet når han skriker. Han er altfor liten til å bli bortskjemt av det!

jeg klarer ikke å la datteren min ligge å skrike i det heletatt..jeg bysser og bysser...gjør alt for at hun ikke skal skrike..om hun skriker i bilen, begynner jeg omtrent å gråte selv hvis jeg ikke kan stoppe å ta henne opp....

jeg syns ikke du skal la babyen ligge å gråte selv..jeg bruker ofte bæreselen om hun gråter mye....da roer hun seg fort...jeg har også kjøpt en link-a-doos-magical-mobile- swing. den er helt genial.den bysser henne i søvn. hun vil mye heller sitte i den enn bli bysset av meg .......

Hei, Jenta vår hadde kolikk , og enn hva vi gjorde så skrek hun i mange timer. Vi prøvde alt ifra sukkervann, minifom, bæring .. ja alt som sto i bøker og alle råd ifra helsepersonell. Har man skikkelig kolikk får man ikke noe særlig kontakt med barnet når dem har sine skriketokter. Det som hjalp oss var kiropraktorbehandlinger. Hun er nå 11 uker og det er som natt og dag. Hun roet seg gradvis fra uke 8 og utover

Det du kan prøve er å gi henne sukkervann når hun gråter på det verste.. kok opp 1 dl vann og ha oppi 1 ss sukker som skal blandes godt. Sukkeret skal forsvinne i væsken. Gi barnet 1 ts av blandingen og se om det hjelper.

Ønsker deg lykke til!

Eg er i mot det med å la ungane skrike så og så lenge osv eg. Men det har ikkje vert eit problem her, for guttungen som nå er 2år sov i senga med oss og har aldri sovet i egen seng. Han skreik som bare det når eg la han ned i senga si. Han måtte ha nærhet. Velsa som er 4uker ho er ikkje heilt den samma typen, ho kan godt ligge i senga si ho. Og ho finner søvne sjav uten å måtte ligge på armen el magen for å få sova. Men ho griner litt om kvelden hvis ho over trøtt. Mannen min trur det er mageknip med ein gong ungen skriker han da. Men eg veit at det er fordi ho er trøtt. Da må eg bare skifte bleie sjekke at ho ikkje er sulten, ligger bare å tøysar med puppen, også pakkar eg ho godt inn i eit teppe og byssar og byssar. Prøvar å få i ho sutten for da er som regel fornøgd. El så seier eg ssssshhhhh til ho,litt nær øret. Da plagar ho å roe seg. Det er jo slett ikkje stille inne i magen og ein slik sssssssshhhhhhhh lyd liknar på den lyden som er i navelstrengen når dei ligger i magen og det er beroligans på så små. Det samma som støvsugaren og vifta over komfyren osv.

Prøv det sammen med å pakke babyen godt inn i eit teppe, helst litt stramt.

Han er ikke overtrøtt da? Jenta vår begynte å gråte på kvelden da hun var ca 6 uker, vi trodde det var magevondt og lot henne være oppe alt for lenge. Nå laller vi henne når vi ser tegn på at hun er trøtt (gnir seg i øret og ansiktet, "roper" litt) da gråter hun litt med en gang vi legger henne og er litt urolig men sovner etter ikke alt for lenge.

du sier det er grusomt, og du ikke føler du kan la han ligge å skrike. følg hjertet ditt. ha han nærme deg. om du ikke greier å trøste han, så viser du at du er der for han. det er bedre å ha det vondt på mammas fang eller i en stor sprinkel seng helt alene, det tror i alle fall jeg.

enkelte ganger strekker en desverre ikke til, om en baby begynner å hyle på motorveien, eller midt i en tunnell.

jeg har andre ganger heller ikke strukket til fordi jeg har vært trøtt. ting har gått i stå, og han har lagt å sutret unødvendig lenge, til sutinga har gått over til hylgråt.

ja det er fælt når de gråter, jeg vet ikke hvorfor gutten din gråter, vet ikke alltid hvorfor gutten min gråter. du spør om det er fælt det dere gjør, jeg synest ikke det. du gjør så godt du kan, og du vil det beste for gutten din, hva kan vel være bedre?

ikke hør på de som sier de må få skrike litt, lungene må få utvikle seg, han blir bortskjemt, han legger seg til vaner, han er jo bare 9 uker, og ny og uttrygg i verden enda.

jeg nekter å tro at slike små har en vilje om å kontrollere alle i hjemmet, og blir fornerma om de ikke får det som de vil. de holder jo nettopp på å finne ut at de er et menneske og at hender og føtter er del av dem selv. mat, rap, bleie, kontakt, søvn, samme hva de trenger så gråter de. de kan ikke klokka, de trenger ikke å lære seg til å vente helt enda. men av og til må de jo desverre det. men ikke fordi de har godt av det.

håper kolikken eller hva det er som plager han, vil gi seg snart, masse lykke til :-)

Har du vurdert å prøve en slynge/ bæresjal å bære babyen i når han gråter? Kanskje du kjenner noen som har et som du kan få prøve? Vi har hatt svært god erfaring med ringslynga vår og har bestilt et kangt bæresjal også, i tillegg til at vi har en "lomme" som jeg også bruker. Har blitt litt hekta på "slik bæring". Dessuten så blir bæreren ikke så sliten av å bære når vekten av den lille blir fordelt. Praktisk å ha med i vogna og på sjopping hvis lillemann ikke vil ligge i vogna.. Litt øvelse må til, men det er bare kjekt! Sist gang jeg var på sjopping ammet jjeg min lille skjønning inne på Ica =0)..mens han lå i sjalet, la "halen" på sljalet over, og ingen viste hva vi holdt på med.

Lykke til uansett, det er ikke kjekt når de små gråter og selv har jeg ikke villet at mine skulle ha ligget å skreket, det er jo så "moderne" det nå... Tror det er litt på grunn av av en det foreldre ikke har "tid" til å bære sine små, vil at de skal legge seg uten et knyst fra første stund..

lykke til!!

Annonse

huffa skrivefeil... Har du prøvd å gi han sukkervann?? Løs opp 1 ss sukker i 1 dl kokt vann og gi han noen lunka dråper det hjalp oss mye i begynnelsen. Minifom har også hjulpet på mageverk og luftsmerter her hos oss, bruker det enda og nå er lille gutten vår 10 uker. Kjøpte 1ml sprøyter på apoteket med " topper til" og drar gjerne opp flere sprøyter i gangen. Slipper å kave på natta når alt er klart, greit å ta med i stelleveska eller vogna også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...