Gå til innhold

Noen som lar babyene sove på magen?

Anbefalte innlegg

Er så dumt at ryggen er best (krybbedød-risikoen), for jenta vår har det så mye bedre på magen. På ryggen ligger hun og vrir seg og stønner og peser og har tydelig probs med mage-&tarmarbeid, mens hun faller øyeblikkelig til ro når jeg snur henne på magen. Men jeg tør ikke la henne sove slik om natta, kanskje bare litt på dagtid.

Noen som har det på samme vis?

Fortsetter under...

Ja, siden er littegrann bedre enn ryggen, men hvordan er den stillingen da? Mindre farlig enn mage, men farligere enn rygg? Hun kan ikke bli "skeiv" av å belaste skuldrene (selv om man seff varierer side) ?

Hm, mye å gruble på gitt!

hmmm.... ja der sa du noe :) he he...ikke tenkt på!

Men jeg lå på siden vet jeg når jeg var liten.... Ligger litt mere på rygg en på siden da... På den tiden skulle man jo ligge på mage, (dem trodde jo dem kunne kveles av gulpet) men mamma nektet å ha meg på mage og la meg derfor på siden......SÅnn at gulpet kunne renne ut på sida! he he...

Jeg er helt bein! hehe... :P

Annonse

Gutten min var også slik i starten! Så han fikk ligge på magen iblant på dagtid, og på rygg eller side på natten, alt etter hva som gikk. Han lå jo mye oppå meg også, da lå han jo på magen.

De sier at det er greit å ha dem på magen når de er under oppsyn. Jeg har også lest at når de har luft som skal ut så er det gunstigst å ligge på høyre siden fremfor venstre siden. Jeg vet ikke om det stemmer, men min gutt lå i hvert fall mye på sin høyre side. Jeg varierte mellom høyre og venstre side etterhvert, for jeg mente å skimte en viss forskjell på h. og v. side av hodet når han hadde ligget på høyre en stund. (Men legen på 6-ukerskontroll merket ingenting)

Husker ikke hvor lang tid det gikk.. et par måneder kanskje? Og så var det greit å ligge på rygg i nesten alle situasjoner.

Men nå som han er stor nok til å velge selv så ligger han enten på siden eller magen, veldig sjelden på ryggen.

Odin (9uker) sover kun på magen. Han klarer ikke å sovne på rygg, heller ikke på trilletur i vogna. Legger jeg ham sovende ned på ryggen, våkner han med en gang. Han har vært mye plaget av luft i mage og tarmer. Jeg har diskutert problemet med både lege og helsesøster, og de sa begge: "Det viktigste er at barnet sover. La ham ligge på magen, du". Mageleie er en av mange antatte årsaker til krybbedød. Passer man på at de får bra med oksygen (vekk med bamser ol. rundt hodet), mener jeg at faren er vesentlig redusert.Jeg har fosøkt å la Odin ligge på siden, og det fungerer i blant, men det kan ikke måle seg med å kose seg på magen...

Heia!

Gutten min er født i seteleie, hadde sittet lenge på stumpen i bekkenet med strake føtter. Etter han ble født sto føttene hans rett opp.... Dette gjorde det vanskelig å ligge på ryggen da hen rullet over på siden :)

Han har derfor ligget på siden fra fødselen av og i de siste ukene har han foretrukket å ligge på magen om natta. Han snur deg begge veiene så da er dette ikke forbundet med noen risiko.

Det er kun i vogna at min lillemann sover på rygg...

Mvh

Annonse

Hei EndorfinM!

Min gutt har hatt det på samme måte. Måttet legge ham på magen pga magetröbbel, og lagt ham over på ryggen når han har sovna.

Forrige uke gikk jeg med ham til akupunktur, Det har virkelig gjort susen! Magen ordnet seg med en gang - og jeg har ikke måttet legge ham på magen for å roe ham ned etter det. Han er stort sett i perlehumör nå!

Vet at akupunktur höres "skummelt" ut for mange, men babyer får bare et bittelite stikk og ut med nåla igjen. ikke noe sånn ligge med nåler som oss voksne.

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...