Gå til innhold

Hjeeelp! Hva gjør man når lillegutt har stooort sugebehov men ikke tar smokk (6 uker)

Anbefalte innlegg

Lillegutt på snart 6 uker (født nesten 4 uker for tidlig) har veldig stort sugebehov, jeg leser om de som ammer annenhver time og synes de er heldige...Min lille kan ligge non stop ved puppen hele dagen og kvelden hvis han får lov. Til å begynne med var det bare sånn om kveldene (med 5-6 timers amming i strekk, med toppen 5-min avbrekk), men nå holder han på sånn på dagtid også (kan være våken hele dagen, med bare noen lurer som varer minutter). Føler det blir mye småspising - sutter litt og sovner, våkner, sutter litt til og sovner igjen osv. Sovner nesten aldri av seg selv (noen ganger sovner han i vogna på tur, men langt fra alltid), kun med puppen i munnen. Får han ikke sutte så skriker han seg illrød... Prøver og prøver med smokk men den vil han ikke ha (har prøvd mange typer). Føles som om vi har hadd ukevis med økedøgn...(tror jeg har nok melk for han legger fint på seg..). Leser jo at babyene skal få pupp så ofte de vil ha når de er så små, men heeele tiden? Noen som har noen gode råd? Blir litt smågal av dette...

Fortsetter under...

Jeg hadde samme problemet med lille gutt, han tok ikke smokke, men kunne godt ligge på puppen døgne rundt.. Så jeg la heller spykluter ved han(rene så klart).. å han koste med de.. Noen ganger suttet hn på de.. Nå, som han er 10 måneder får han ikke til å sove uten kose hunden sin, som han suger på.. Ørene og halen er helt ut sugd.. hehe..

Kjøpt dn på H&M og er kjempe deilige å ta på,også veldig myke. Å de brukte han fra han var 3 mnder..

Guten vår sutta på snuten til musebamsen sin fram til han begynte å ta smokk då han var ca 3,5 mnd. Men han sovna aldri utan puppen, og våkna som regel med det same puppen forsvann. Slitsomt ja. Eg kan ikkje huske at han slapp puppen frivillig meir enn ein eller to gongar før han var godt over 3 mnd...

Gje han litt tid og prøv smokken igjen om eit par veker. Kanskje han plutselig skjønar poenget då. Og i mellomtida kan det vere lurt å prøve å gje han ein mjuk kosebamse eller sutteklut, det er mulig han kan roe seg litt med det.

La pappaen ta over litt (bære/bysse/trille/kose) så du kan enten kome deg ut av huset og få frisk luft, eller legge deg nedpå ein times tid. Pappaen tåler litt skriking, og det gjer babyen og, så lenge han har nokon som passar på/trøstar han.

Eg veit at det er slitsomt no, men tru meg - det går over. Og det er sannsynlegvis heller ikkje så veldig mange vekene til.

Uff.. blir du ikke j... sår da?

Bebisene skal få pupp hver gang de er sultne, men han er ikke sulten så ofte! -og så skal de visst ha fått i seg stor nok "porsjon" innen 15 minutter, så lengre ammeøkt enn det behøves ikke.. Han bruker deg jo som smokk, og det vil han fortsette med sålenge du tillater det.

Prøv flere ganger og med forskjellige smokker. Snuppa mi klarte ikke å ta annet enn nuk-smokk, enda den også var litt stor i starten (skjoldet). Måtte putte den inn hele tida, ellers gikk hun løs på fingrene sine.. Husker at jeg noen gangr måtte "kile" smokken i ganene hennes. Der har de visst sugerefleks eller noe sånt..

Det kan jo også ha noe med at han er for tidlig-født. Det vet jeg svært lite om da min lille ikke ville ut før hun ble tvunget ut 2 uker etter termin!

Har du prøvd å "kile" han litt på kinnet når du putter inn smokken? Det forsterker sugerefleksen. Du kan putte en finger inn i hånda hans og utløse griperefleksen også, den forsterker også sugerefleksen når han er så liten. Han må bare forstå at det er suge han skal gjøre når han har den rare tingen i munnen. Håper det funker, det gjorde det hvertfall på vårt lille pattedyr. Han tok smokken da han var 2 uker gammel da mormor var på besøk og lærte meg dette. Han hang også i puppen, sovnet og spiste igjen. Hvis han sovner ved puppen,- ta han av, la han rape (selv om han nok blir litt sint), skift bleie, ett eller annet som får han våken. Han koooser seg jo ved puppen sin, men det er ikke alltid matbehov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...