Gå til innhold

Spør her, jeg, hvor dere har vært igjennom det alt.....

Anbefalte innlegg

Hvor gamle var babyene deres da de sluttet å få mat på natten?

Hvor gamle var de da de sov natten gjennom?

Hva var "årsaken" til at de begynte å sove hele natten uten mat (begynte med fast føde/la de på eget rom/ingen åpenbar "grunn")?

Noen som har tips til ei med en baby på 5 mnd som er TRØTT og har lyst til å sove hele natten snart? Vi driver med smaksprøver på grøt og han er snart oppe i full porsjon, sover på vårt rom foreløpig.

Har sleepsense, Ferber, no-cry-solution osv noe for seg?? Har lest litt sleepsense og det virker ganske "nonsense" på meg.... Dvs vi har gjort det nokså nøyaktig sånn (tilfeldigvis, har ikke lest faglitteratur ang temaet før nå nylig) siden småen var 2-3 uker og her soves det IKKE gjennom natten.

Takknemlig for svar fra erfarne foreldre med småtroll på 1-2 år!!

Fortsetter under...

Min gutt på 20 mnd sover enda ikke hele natten, og vi har prøvd alt! Det hjalp ikke at han begynte å spise mat eller å legge han på eget rom. Han har heller ikke villet legge seg om kvelden og vi har prøvd å la han skrike leeenge om kvelden, til han har kastet opp fordi har har grått så fælt. Så jeg har ikke noe tro på skrike-metoden. Hvis vi ikke har tatt han opp om natten har han skreket i flere timer i flere netter i strekk med det resultat at han har snudd døgnet og vi har strevd fælt for å få i hvert fall litt nattesøvn igjen. Han er utrolig utholdene!

Nå har han sluttet å sove om dagen med det resultat at han sovner før halv åtte hver kveld og kun våkner en eller to ganger i løpet av natten. Vi har fått ett nytt liv!

Har ikke så mange andre råd enn kanskje prøve å kutte litt dagsøvn, det hadde jeg prøvd selv om de sier at søvn avler søvn og babyen din er litt liten enda. Min gutt trenger nok ikke så mye søvn og kanskje han ikke har harr behov for å sove mange timer om dagen fra han var ganske liten.

Gutten min var 8-9 mnd da jeg sluttet å gi han mat på natten. Da hadde han kun fått et måltid ved 04-05 en stund allrede. Han sov ikke natten rundt før han var 9,5mnd og vi flyttet han på eget rom.

Jeg tror kombinasjon av å slutte med nattmat og å legge ham på eget rom gjorde at han sov hele natten.

Vi brukte vel egentligen en veldig light versjon av Feber metoden. Vi tok ikke ham opp da han gråt/våknet men satt ved sengen hans og snakket og holdt han i hånden. Det tok 3-5 netter før han sluttet å våkne om natten eller at han kun våknet en kort stund men klarte å sovne igjen uten at vi satt der.

Det at vi begynte med fast føde hjalp ingenting men da babyen spiser tre faste måltider om dagen trenger de ikke mat om natten.

Lykke til

Min jente sov ikke natten igjennom før jeg sluttet å amme henne. Da var hun 11 mnd. Etter 2-3 dager med avvenning skjønnte hun at det ikke var mere service å få om natten, og da sluttet hun å våkne på natten og. Siden har hun vært veldig enkel både å legge (sovner av seg selv) og sove natten igjennom.

Jenta vår sov natten gjennom, dvs 9,5 timer i strekk da ho var 10 uker. Ho fikk kombi av morsmelk og Hipp mme på flaske fram til ho var 4 mnd, og bare Hipp deretter. Startet med grøt og mild grønnsaksmos ved 5 1/2 mnd. alder. Ho har alltid sovet godt. Tror noe av 'cluet' for oss har vært at vi har aldri 'dullet' mye rundt legging. Ho har ligget i sprinkelseng siden ho var nyfødt. Vi la ho inn på eget rom da ho var 10 mnd., dette har ikke gjort noe forskjell på nattesøvnen. Nå er ho 14 mnd., sover fra 19.30/20.00 til 08/08.30 + en dupp på dagtid ca. 13-14:30. Vi føler at vi er utrolig heldige mht. søvnen, og mener det er en kombi av at ho har medfødt godt sovehjerte og at som nevnt over, vi har vært rolige og gjennomførte rundt det med legging og -rutiner. Ho forbinder senga kun med soving, har ett kosedyr der, 'vovven', som ho gliser til og koser litt med rett før ho sovner. Viktig å være enig med partner om leggerutinene.

Får vi flere barn der det er soveproblemer, får vi oss et lite sjokk...gulp, men prøver å gjøre ting på samme måte da.

Annonse

Mine foreldre har hele tiden sagt at løsningen var samsoving og det stemte for vår del.

Fikk større dobbeltseng da Lillemann var 12 mnd. så da løfter vi ham bare over til oss hvis/når han våkner om natta. Før våknet han 2-3 ganger om natta, men etter at vi begynte å samsove våkner han 0-1 gang.

eldste sov hele natta uten mat helt av seg selv da han var 6 uker.. da ble han flytta på eget rom.

yngste sov hele natta etter at hun fylte 1 år... og er fortsatt ganske urolig, men bare vann å drikke på natta nå. hun er nå 17 mnd..

hun sov på eget rom fra hun var 3 mnd..

Hei!

Lillegutt på 13 mnd. sluttet med nattmat da han var ca. 6 mnd., men våkner fortsatt et par ganger i løpet av natta. Hvorfor vet jeg ikke helt, men som REGEL hjelper det å putte inn smokken, men noen ganger er han våken en timestid og kaver rundt i senga og vil IKKE sove....

Jeg har til tider blitt helt desperat etter at han skulle sove 10-11 timer i strekk, PLEASE, men har funnet ut, for min egen del, at jeg bare må prøve å fokusere så lite som mulig på dette, og bare tenke som så, at noen barn er "sovebarn" og noen er det ikke. Men de er søte allesammen. Jeg vet at man kan bli helt besatt, hvis man ikke har et av disse "sovebarna", det er utrolig hvor mye søvn har å si, men det kommer vel før eller siden. (Her hadde det forresten ingenting å si at han gikk mere og mere over til fast føde.).

hei.

Tulla her surret litt med søvnen de 3 første mnd. Da la vi henne samtidig m oss.. ca 23 og hun våknet da 2-3 ganger for mat før 08(i begynnelsen litt oftere) Hun fikk kun mme(jeg mistet melken pga et sykhusopphold).Hun kunne også ha perioder der hun våknet og var våken en time før hun sovnet igjen.. på dagen sov hun hver annen time. Vi fant etter 3mnd ut at vi måtte få mer rutiner på tingene! Prøvde å holde henne litt mer våken om dagen+ ga hun mye mat ettermiddag/kveld+ begynte m smaksprøver på grøt v 4mnd(gjorde ikke utslag på søvnen).Etter 1-2uker ga det avkastning og hun la seg ca 09, fikk mat 11.30,03 og 05.Et par uker senere fikk hun kl 24 og 04. Noen uker senere igjen fikk hun kun ett i 02 tiden. Dette kuttet vi rett før hun var 07mnd. Da fikk hun 3 faste måltid fast føde om dagen. Vi har bevisst kuttet ett og ett måltid v å gi henne vann og sutt.. har gått helt fint!! Hun var gjerne litt sint i 10min, men var så trøtt og egentlig ikke sulten, at hun sovnet igjen.

Vi flyttet henne på eget rom når hun var 5mnd og det hjalp mye!! For hun kunne gjerne våkne litt utenom mat også.. våknet av våre lyder rett og slett! Og hvis ikke våknet jeg av hennes lyder. Når vi flyttet henne kuttet hun selv det ene måltidet.. sov gjennom det rett og slett...

Så fikk hun en periode da hun våknet flere ganger om natten for å få sutten.. men når hun var ca 8-9mnd fant hun den selv..

Jeg har veldig tro på rutiner... vi har vært nøye på det og tullemor på 17mnd er så enkel å grei og ha m å gjøre. Alt av avvenning og tilvenning har gått kjempebra! Tror det har mye med at hun vet hva som kommer. Blir kanskje litt forvirret første dagen, men når hun ser at det samme skjer flere dager så innfinner hun seg. Er personlig litt imot alle former for oppskrifter på hvordan du skal gjøre ting. Alle barn er forskjellig. Ville funnet ut en egen måte for mitt barn og holdt 100%på den (det har i allefall funket her)

Lykke til=)

hun sluttet å få mat på natten når hun var 6-8 uker gammel, ville ikke ha selv for hun sov natten igjenom.Og da ville jeg ikke vekke henne for å mate henne.

Hun bare sov natten igjenom uten att vi gjorde noen ting.

Har desverre ingen tips til deg men du får ha lykke til med alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...