Gå til innhold

Har dere noen prevansjon å anbefale??

Anbefalte innlegg

Over 6 uker siden fødsel nå, og skulle hatt prevansjon men er neimen ikke lett når man ikke tåler noen ting omtrent..

Av p-piller har jeg prøvd trionetta, trinordiol og disse ganske nye mini p-pillene cerazette. Alle har jeg fått ganske mye bivirkninger. Kvalme, humørsvingninger osv..

Prøvde vanlig kobberspiral for å unngå disse hormonene, men den blødde jeg såå mye av så det er ikke aktuelt.

Pessar eller andre ting som må settes inn er heller ikke aktuelt..

Så da er det vel ikke stort annet å gjøre enn å holde seg unna vel? :-/

Har tenkt litt på hormonspiral, men den er det jo også hormoner i, men kan jo hende at jeg tåler den bedre fordet? Noen med erfaring?

I tillegg har jeg en viss trombosetendens(blodpropp), aldri hatt det men myye i familien så det er noen hormoner som ikke er bra for meg, men husker ikke om det er østrogen eller hva det er. Men kan jo hende at hormonspiralen inneholder mindre hormoner slik at jeg kan bruke den?

Fortsetter under...

Har ei veninne som anbefaler Babycomp eller Ladycomp. Det er ein liten computer som fortel når du har eggløysing, og altså når du må "halde deg unna" viss du ikkje vil bli gravid og når du skal "hoppe på" for å bli gravid...

Då slepp du hormonar og slikt, men du får altså nokre dagar der du ikkje kan ha samleie eller må bruke kondom o.l. for å unngå graviditet. Det er litt dyrt i innkjøp også har eg forstått, men det er kanskje eit godt alternativ likevel...

Skjønner ikke helt hvorfor pessar er uaktuelt?

Syns selv det er helt supert. Med litt trening settes det inn på et øyeblikk, det merkes ikke når det er på plass og det har INGEN BIVIRKNINGER! Du bruker det bare når det trengs slik at kroppen har fred når du ikke trenger prevensjon.

Bruker også Pearly (en fruktbarhetskomputer) i tillegg slik at vi bare bruker pessaret på de dagene jeg er fruktbar. Veldig fin kombinasjon.

Ellers så er jo kondom et alternativt.

Med din fare for blodpropp ville jeg aldri i livet ha prøvd med på hormonprevensjon.

Har flere grunner for ikke å bruke det selv - og da min mor døde av hjerneslag (forårsaket av blodpropp) i forholdsvis ung alder - er det helt uaktuelt å tenke på hormonprevensjon igjen!

Min lege nevnte en ny p-ring som er kommet. Du setter den inn, har den der i tre uker, tar den ut, en ukes pause osv. Hun sa også at dersom du føler ubehag når du har sex, kan du ta den ut og sette den inn igjen etterpå. Hvis du er vant med tamponger er det ca samme prosess. Dette produktet inneholder visstnok langt mindre hormoner enn p-piller. (Men det kan ikke brukes hvis du ammer)

Jeg brukte p-ring (nuva ring) før jeg ble gravid, den kan jeg virkelig anbefale. Den er veldig enkel å bruke. Jeg klarer ikke å bruke tamponger for det gjør vondt, men ikke noe problem med denne ringen. Det er hormoner i den, men mindre enn i pilla. Ellers har Durex kondomer uten lateks, hvis du reagere på det også.

Annonse

Jeg fikk satt inn hormonspiral etter fødselen, jeg harogså forhøyet trombosenivå, men fikk beskjed om at det ikke var noe i veien for å bruker hormonspiral... Så jeg er veldig fornøyd med min prevansjon.

Lykke til i valget!

Jeg har gått til innkjøp av en pearly, og håper og tror jeg kommer til å bli fornøyd med den. Er kommet igang med målingene, men har ikke fått tilbake mensen etter fødselen, så den har ikke vist grønt ennå. Så foreløpig bruker vi kondom i tillegg.

Du kan lese mer på www.buenaventura.no.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...