Gå til innhold

Alt handler jo bare om å skryte!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke dette jeg,..skal det være sånn?? Er det normalt??

Har ei jente som blir 4 snart nå, vi har nettopp flytta til et nytt sted. Der vi bodde før var det ingen jevnaldrende rundt huset, men på bhg traff hun jo selvsagt mange.

Så om dette er alderen (og at jeg ser det ekstra godt nå som hun er med venner rundt meg hele dagen), eller om det er spesielt ekstremt akkurat her vi bor, vet jeg ikke..

Alt handler jo bare om å kunne mest, vært flest steder, ha den tøffeste sykkelen, fineste klærne, bygge høyset tårn i sandkassa, disse fortest, vært i syden så så mange ganger, ha så så mange leker på rommet, den og den leken, den og den filmen, greie å balansere så så langt, sykle uten støttehjul ( mi jente greier ikke det enda, og blir påminna det ofte nok kan man si)...

Som regel sier de det i en sånn strofe.."Jeg har jo fått meg ny bukseeee...." Jeg kan jo sykle uten støttehjuuuul...." Jeg har jo iiiis..." med en sånn "erte-syngetone" om dere skjønner.

Jenta mi har også begynt sånn etter hun flytta hit...Men det kan jo være sånn på bhg også, at det er tilfeldig.

Uansett så synes jeg det er forkastelig!!!! Vil de skal se gleden i leken jeg, og ikke konkurere om alt hele tiden...!!

Prøver å forklare at den andre blir lei seg om vi sier sånn ting, og det viktigste er ikke ha ha mest, best flest o.l., men det går ikke inn...

Har dere erfart det samme??

Hva sier man for å begrense dette????

Jeg vil få slutt på det jeg..Tenker med gru på hvordan dette skal utvikle seg til å bli når de er 14 år gamle, når det er så ille allerede.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5564835-alt-handler-jo-bare-om-%C3%A5-skryte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åja, jeg skjønner godt hva du mener.....Selv har jeg 2 jenter på 2,5 og 5,5 år og jeg har maaaange eksempler av samme slag når det gjelder den eldste. Har tatt opp dette i barnehagen, og de sier også det er et problem. Datteren min er mye sammen med 2 andre jenter, og denne trioen er rett og slett uheldig som de sier! ALT er en konkurranse! Hvem har finest tøy, og den som ikke har på seg skjørt eller kjole er jo helt "ut". Personalet i barnehagen måtte til slutt si ifra om at det ikke var lov å ta med seg hverken skjørt eller kjole eller dill eller dall. En av venninnene hennes hadde fått lov å ha med seg "prinsesselekesko", og gikk med disse i barnehagen hele dagen. Det var jo helt grusomt for de andre jentene, må vite, som ikke fikk lov til å ta med seg sånt. Nei, jeg er bestemt på ikke å hive meg på denne "gi-etter-bølgen" men det er sanneligmann ikke så lett når det er så viktig for dem. Har snakket med mødrene til disse 2 venninnene hennes, og de ser jo også problemet, men vet ikke helt hva vi skal gjøre. Personlig har jeg problem med denne ene venninna hennes, som er datter til en av mine beste venninner...Hun er bare 5, men den mest utspekulerte, misunnelige, skrytende og frekke ungen jeg har møtt! Det klarer jeg selvfølgelig å skjule for henne, men jeg synes likevel at det er surt at datteren min påvirkes av henne. Nå må jeg for all del også si at jeg laaaangt ifra ikke har en perfekt unge selv, men denne skrytinga og ufine måten å være på har vært smittende. For jentungen min var ikke slik før de begynte å være sammen i barnehagen. Nei, vi må bare prøve å fortelle barna våre stadig vekk at alle er forskjellige og at det er en fin ting. En kan leke sammen med alle, uavhengig om de kledd sånn eller sånn. Uansett tror jeg nok dette er et klassisk problem for jenter......

Men ta det opp i barnehagen, hvis du merker på barnet ditt at hun ikke helt trives med denne skrytingen og kampen om å stadig må være bedre, finest, osv. Det tror jeg personalet bare setter pris på. Det er jo ikke alltid de får med seg alt, barn kan jo som kjent være veldig utspekulerte og konkurrere litt i smug også.....

Lykke til, og god sommer!!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...