caquita Skrevet 5. juli 2006 #1 Del Skrevet 5. juli 2006 Hei var hos helsesøster i går, hun sa at gutten min kun har lagt på seg 115g i uka siste mnd.. hun sier dette er lite? Han får altid kommentarer om hvor stor han er så jeg skjønner ikke helt. Han er veldig aktiv, sover ikke veldig mye om dagen men turer rundt. Han er 3 mnd og han starta med å rulle fra rygg til mage da han var 2.5 mnd, og ruller også tilbake nå.. Prøver iherdig å komme seg fremover også.. Han er rå sterk, ikke særlig mye fett på kroppen men mye muskler. Kan aktivitets nivået ha en sammenheng, og burde jeg gjøre noe ekstra for å få ham til å spise mer. Han spiser når han vil, og det kan godt gå 4 timer mellom måltider, men også 2 t andre ganger. Han er oppvakt og blid, ser sunn og frisk ut. Vil gjerne ha synspunkt hvis noen gidder Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5564061-vekt-og-aktivitets-niv%C3%A5-3mnd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranveig R Skrevet 5. juli 2006 #2 Del Skrevet 5. juli 2006 Babyar skal *i gjennomsnitt* gå opp 200g i veka dei første tre mnd, men normalområdet er stort. Dersom babyen er spesielt aktiv, vil det vel føre til at han legg seinare på seg, så vidt eg kan skjøne. Vekta til guten vår stagnerte omtrent heilt rundt 5-6 mnd då han begynte å rulle aktivt. Helsesøster bør vite det at babyar veks i rykk og napp, og at så lenge han faktisk legg på seg ein del (og det gjer han jo), er blid og fornøgd og et godt er sannsynlegvis alt heilt fint. Du kan alltids prøve å amme litt oftare (om du ammar då), "ideell ammeintervall" er vel ca 3t på den alderen. Men du har vel omtrent det i gjennomsnitt uansett... Eg blir liksom litt irritert på helsesøstre som berre seier at "ungen din legg på seg litt lite", men som ikkje kjem med konkrete råd om korleis ein kan bedre vektauken. Eller at ho ikkje berre kan sei at "ungen har lagt litt lite på seg, men ikkje bekymre deg for det - han tar det igjen neste mnd skal du sjå"... Viss helsesøster har gjort deg bekymra bør du ta ein telefon og spørre om det er noko du skal gjere med det, eller om det er i orden som det er. Dumt når du ikkje får råd, berre vage hentydningar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5564061-vekt-og-aktivitets-niv%C3%A5-3mnd/#findComment-5564129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
caquita Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 5. juli 2006 Hei, takk for svar.. ja det var litt spesielt.. hu så litt nervøs/redd ut når hun sa det.. gikk og snakka med en annen person, og kom tilbake og sa at det er greit og vi ser det an.. Syns det var litt uproff måte å si det på, men vi får jo se det an da, hvis det var helt galt ville de jo sagt noe mer. I øvrig tror jeg egentlig jeg automatisk legger ham til brystet litt oftere nå når jeg fikk høre dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5564061-vekt-og-aktivitets-niv%C3%A5-3mnd/#findComment-5564158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamsemumsen Skrevet 6. juli 2006 #4 Del Skrevet 6. juli 2006 Er det virkelig sant??? Så hun redd ut? Synes det høres ut som hun fokuserer helt ensidig på dette med vekt uten å ta hensyn til alle de andre tingene du beskriver - f.eks. at han er aktiv og blid og sterk. Har en lignende historie fra niesen min. Hun er sju år og i andre klasse hadde de en lesetest. Hun skårte 98% riktig, men læreren uttrykte bekymring fordi hun EN gang hadde blandet to bokstaver (husker ikke helt hvilke). Det å blande disse bokstavene er visstnok vanlig hos barn med dysleksi. Dette presterte hun å si til søsteren min. Hun glemte visst helt at jenta klarte alt annet og var best av alle i klassen. Dette var en liten digresjon, men synes det er trist når "profesjonelle" klarer å skape bekymring hos foreldre nærmest uten grunn. Jeg synes det høres ut som om sønnen din er helt fin og tror nok vekten kommer etterhvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5564061-vekt-og-aktivitets-niv%C3%A5-3mnd/#findComment-5565279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå