Gå til innhold

Dere som *IKKE skal ta hjernehinnevaksina........WHY??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Legen min anbefalte ikke å ta den. Han mente dte fortsatt ver usikkerhet rundt det med bivirkninger, og at det i Tyskland har vært et par "episoder".

Det er jo alltid en risiko når man tar vaksiner, og det er jo så mye som allered blir sprøytet inn i de små kroppene.

Men vi sitter fortsatt litt på gjerdet. Nå som det nærmer seg barnehagestart er jeg litt usikker..........

.....jeg synes også det er merkelig at folk ikke skal ta den på ungen sin,denne vaksina har eksistert i mange år!!!!! Det er bare at de nå har funnet ut at denne vaksina burde være med på "vaksinasjons kortet" til alle barn født etter 1.jan 2006.

En annen grunn til at den ikkke har kommet før er at den har vært for dyr for staten,og dermed er den ikke gratis til barn født før 2006!

Personlig mener jeg at denn vaksina er like viktig som alle de andre man får på HS!!!!

Så hadde alle tatt den kunne vi nok vært kvitt smittsom hjernehinnebetennelse:)

Fordi helsesøster sa at for normalt friske barn var den ikke nødvendig. Den gjør ikke at vi slipper hjernehinnebetennelse, det kan forårsakes av flere bakterietyper. Den bakterien det her vaksineres mot forårsaket oftest lungebetennelse, og det har ingen barn vondt av. Det er bare kronisk syke barn som behøver en slik vaksine.

Jeg er helt enig i at barn ikke har vondt av å være litt syke, så lenge det ikke er direkte farlig for de. Når helsepersonell sier at det ikke har noen hensikt stoler jeg på det. Hadde det derimot vært en vaksine mot hjernehinnebetennelse, noe det ikke er, hadde jeg ikke nølt med å gi den til jenta mi.

Annonse

Jeg unner heller ikke ungen min å være syk, men det er faktisk nødvendig for å bygge opp et imunforsvar. Det er vel ikke akkurat noen sjanse å ta da... Kan ikke beskytte disse små mot alt alltid, så det får bare stå til!

Hehe, ja det er sant! Skal huske på det... Har heller ikke sagt at hun ikke blir syk. Tvert imot får hun i seg masse bakterier og dritt som kroppen hennes må takle. Blir nok litt småsyk av og til, men det er da ikke verdens undergang.

Hvorfor kommer det stadig farligere og mer motstandsdyktige bakterier? Jo, fordi vi er vaksinerte, eller kan behandle de mer eller mindre ufarlige bakteriene. Disse utvikler seg til å bli hissigere, og mer farlig for våre små. Kanskje det hadde vært bedre å være litt småsyk innimellom? Sånn sett er det dere (og meg, tar de andre vaksinene) som forårsaker de mer hissige bakteriene.

Huff, høres ut som jeg er mot vaksine, men det er ikke tilfelle... Har bare valgt å ikke ta denne...

Gutten min skal ihvertfall få den. Han skal vaksineres i august. Dere som ikke vaksinerer barna deres, håper dere vet at DERE står fullt ansvarlig for eventuelt smitte barnet deres påfører andre barn. Så det er litt av et ansvar dere har, dere som ikke vil vaksinere barna deres!!!

Til Mamma'n til Tone,

Grunnen til at det kommer farligere og mer motstandsdyktige bakterier er IKKE pga vaksiner, men pga altfor stor bruk av antibiotika! Og ikke minst FEIL bruk av antibiotika. Leger skriver altfor lett ut antibiotika ved sykdom, noe som gjør at bakteriene i kroppen kommer i kontakt med mye antibiotika. Det vil etterhvert gjøre at noen bakterier muterer og blir residente mot den antibiotikaen de har vært i kontakt med. DEt er kun snakk om at de finner en måte å overleve på!

Hilsen mikrobiolog

Jeg er selv lege og kommer nok ikke til å gi datteren min denne vaksinen. Som "lekmann" ville jeg nok tenke at dersom det var superviktig at alle barn fikk denne, da ville styringsmaktene med fageksperter i ryggen faktisk tilby den til alle barn...(også de født før 2006). Det er uansett umulig å gardere barna våre mot alle mulige sykdommer og uhell. Egentlig er det vel litt tilfeldig at denne vaksinen blir tilbudt gratis AKKURAT nå.

Annonse

Fordi sjansen er utrolig liten og fordi immunforsvaret ikke er ordentlig oppbygget enda. det er en uting å sprøyte kroppen full av en masse stoffer som man ikke har veldig stort behov for. Siden så mange barn allikevel vaksineres vil jo sjansen være mye mindre. DESSUTEN kan ungene på hjernehinnebetennelse allikevel...for alle typene lar seg ikke vaksinere.

Har absolut ikke noe med penger å gjøre.

Virker som om de som er for denne vaksinen ikke har noe mer viten enn det media har gitt dem....det er absolut ikke sånn at jeg føler meg personlig ansvarlig for andre unger enn min egen...Alle tar ulike valg og det er foreldre som kan ta valg en gang som er ufordelaktig for andre barn enn sitt eget. Jeg har født 1 barn og skal ta vare på dette barnet, ikke hele jævla nabolaget.

"Hvorfor kommer det stadig farligere og mer motstandsdyktige bakterier? Jo, fordi vi er vaksinerte"

Det er vel både og. I norge har vi mer eller mindre blitt kvitt turberkolose og polio med vaksine.

Det er ikke det at folk ikke ble sjuke før, de daua mye oftere.

Vi valgte forøvrig å ta hjernehinnebetennelsevaksinen. At gutten skulle være blandt de 80 rammede i året er vel relativt usasnysnelig, men jeg har nå hatt to kolleger på en arbeidsplass med 100 som har mistet babyene sine til sykdom, så no way at jeg tar sjanser på det som kan unngås.

For det første så beskyttar ikkje vaksina mot hjernehinnebetennelse, men mot EIN TYPE hjernehinnebetennelse. Det blir aldri nevnt dei typane den ikkje beskyttar mot.

For det andre er den svinaktig dyr.

For det tredje hadde den blitt delt ut gratis til alle barn om den var så fantastisk (og ikkje kom her og sei at staten Noreg ikkje har råd til det...!).

For det fjerde er den først og fremst anbefalt for ungar som er for tidleg fødde, har dårleg immunforsvar, er mykje sjuke eller skal begynne tidleg i barnehage. Guten vår går ikkje inn under nokon av dei kategoriane.

Hehe, det argumentet der var litt søkt...

Viss ungen min får hjernehinnebetennelse og smittar ein annan unge, så er EG ansvarleg? Det må jo vere foreldra til den andre ungen som er ansvarleg for at ungen blei sjuk fordi dei ikkje har vaksinert SIN unge? Eller? Og korleis kan vi vite kven som vart smitta først og sist? Og dessuten viss min unge får hjernethinnebetennelse så er det ikkje MIN feil eller MITT ansvar, det er nemlig ansvaret til foreldra til den ungen som smitta min unge, fordi dei ikkje hadde vaksinert den.

Logikken lenge leve!

Her i kommunen får vi som også har født i 04 og 05 den gratis, heldigvis. Den typen hjernehinnebetennelse den beskytter mot er den som er den farligste, nemlig pneumokokk - hjernehinnebetennelse, som mange små barn har dødd av. Så jeg tror nok på sikt at den blir gratis for alle. Så de som ikke vil beskytte barna sine mot denne forferdelige sykdommen sier jeg bare VÆRSÅGOD, gjør som dere vil. Men jeg vil ikke ta sjansen på å utsette mitt barn for denne forferdelige sykdommen.

Nei,hvis du mener det så er jo riktig! NOT!!!!

Har undersøk om hvorfor ikke alle får den gratis og det er faktisk en av hovedgrunnene.Den er IKKE gratis til alle pga at den er for DYR for staten til alle skal få den,sjekk det ut så akal du se!!!!

De må setter grenser der også vet du.....

Der tok du orda rett ut av munnen på meg, Ranveig...

Men eit lite poeng er vel at foreldre som let vere å vaksinere ungane sine på sett og vis snyltar på oss som gjer det, i og med at vi held smittestoffa på avstand. Pneumokokkvaksinen har såpass avgrensa verkeområde at det kanskje ikkje gjeld for denne, men tenk på polio, t.d. - det ville truleg vere nokså trygt for nokre få å velje vekk poliovaksine i dag, fordi det store fleirtalet av ungane er vaksinerte.

For dyr til at det *lønner seg* å ettervaksinere, ja.

Men den er tydeligvis ikke for dyr til å innføre i standard vaksineprogram, så det må jo bety at vaksinen i seg selv ikke er for dyr for staten i det hele tatt.

Så da tipper jeg at myndighetene har tenkt at det ikke vil lønne seg å vaksinere alle, fordi risikoen likevel er så liten, og at man likegodt kunne bruke de pengene på andre ting....?!

Det sier seg selv at dersom dette var en veldig utbredt variant av hjernehinnebetennelsen så ville man helt sikkert vaksinert alle uansett - om ikke annet så for å unngå store avisoverskrifter om at "Myndighetene lot barnet vårt dø" eller "Staten dreper ungene våre" ...

Jeg tror at når de velger å ikke vaksinere alle så er det fordi det ikke er nødvendig. Og da synes jeg argumentene MOT å vaksinere veier tyngre enn argumentene FOR.

Forøvrig regner jeg også med at de som har barn som av forskjellige årsaker har nedsatt immunforsvar, og dermed ER i risikogruppen, tar sine valg basert på det. Det er ikke sikkert at det er riktig for alle dem å vaksinere heller, forøvrig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...