Gå til innhold

Gravid jeg....oppdaga akkurat nå

Anbefalte innlegg

Positiv graviditetstest i dag. Forventet mens om et par dager. Har hatt et uavbrutt samleie 18.juni, og det har tydeligvis båret frukter. Litt ør nå. Dette var ikke planlagt. Ferdig på legestudiet i februar og skal/skulle egentlig i turnus da. Ikke krav på noe støtte jeg nå da? Bortsett fra nedkomststønad? Noen som har vært i samme situasjon?

Svangerskapet "passer perfekt" i forhold til at vi har ei jente på snart 2, og vi ønsker oss flere barn. Men planen var ikke å bli gravid nå. Selvfølgelig takknemlig da jeg mener dette er det største et menneske kan oppleve, og vet at det er tidlig og krysser fingre for at det skal gå bra.

Men nå... Det er et sjokk.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5536007-gravid-jegoppdaga-akkurat-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst gratulerer! Dette går helt sikkert kjempebra, det praktiske ordner seg alltids.

Jeg har en venninne som også ble gravid før hun skulle i turnus (hun skulle ha begynt på turnusåret 1 mnd etter fødsel). Hun måtte melde seg opp til et eller annet fag på universitetet slik at hun hadde krav på støtte fra lånekassen mens hun var hjemme. Hun tok relgionshistorie (er visst ikke så mye å lese) mens hun var i fødselspermisjon. Gikk helt fint og nå er hun igang med turnusåret.

Lykke til!

Takk Petrina! Lurte på om ikke det der var mulig ja-å melde seg opp til et fag..og få støtte. Det er jo kjempefint. Og jeg kan godt lese religionshistorie jeg, kan t.o.m låne bøkene av storesøster:) Tusen sommerfugler og tanker som snurrer. Godt å kommunisere med DinBaby.

Annonse

Ser ut til at det blir en lønning en periode ja..men men. Sant nok-klarer det-og er verdt det. Snakka med lånekassen og de trodde ikke de hadde noe særlig å tilby, jeg har fått støtte for 8 år (...) og det var maks. Sa hun aldri hadde hørt om et sånt tilfelle før og måtte sjekke opp. Litt rart? At hun ikke hadde hørt om lignende tilfeller før? Tenkte jeg ikke var den eneste som studerte lenge og så ble gravid helt på slutten..

Er selvfølgelig glad uansett:)

-hovedinnlegger

Hei!

Var akkurat i samme situasjon som deg for et år siden. Hadde termin tre måneder før skolen sluttet. Jeg fikk støtte for det halve året hvor jeg fødte i. I tillegg tok jeg et ekstra halvår med fag som kunne knyttes til utdanningen min. Lånekassen gir ikke fødselsstipend hvis de ikke finner tilknytning til de fagene du tar ekstra og selve utdanningen din. Da får du bare lån og stipend på vanlig måte. (Bare et lite tips). Hvis du ikke har noen jobb ved siden av, får du i tillegg engangsstønad fra trygdekontoret på ca 33 000 kroner. Ikke mye, men bedre enn ingenting

Hei!

Så ikke svaret ditt før nå. Hadde du også fått maks støtte fra lånekassen (8 år)? Forstod det på saksbehandleren at det var hovedproblemet, at jeg har studert så lenge. Hvis de er villige til å gi meg støtte skal jeg alltids finne noen relevante fag...kommunikasjon er allerede foreslått (fordi leger er dårlige på det?:).

-Hovedinnlegger, som er anonym akkurat nå, men ikke slem.

Alle studieoppleggene er endret etter at de innførste de nye gradssystemene, så det er ikke sikkert at det er så lett å ta noe på si. Før kunne man jp bare sitte hjemme å lese selv. Nå har de mange skriftlige eksamener i løpet av året, og noen har obøogatoriske kurs. Sjekk først hvordan fagene er nå før du satser på lånekassen.

Ev. kan du jo ta permisjon fra legestudier, jobbe 6 måneder og få rett til fødselspenger. 6000 i måneden fra Lånekassen er jo ikke veldig mye å leve for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...