Gå til innhold

Er så redd for at gutten skal få "søvnproblemer"

Anbefalte innlegg

Veit det er destruktivt å gå å bekymre seg, men for lite søvn er min stooore svakhet!! Småen er 5 mnd. Fra han var ca 7 uker har han lagt seg greit i 20.30-tiden, men de siste 3 ukene har de sklidd ut gradvis. Disse siste dagene har vi hatt noen av våre beste netter (sovet til mellom 5 og 6 uten mat og uten å våkne) og vår desidert værste (skrek frem til kl 5!!!)

Hører alle rundt meg (barselgruppa osv) si at nå i denne perioden begynner det å gå seg til, men her i huset har vi stagnert for lenge siden og om mulig gått litt tilbake "i utviklingen". Jeg kjenner 11 småbarnsforeldre akkurat nå, av disse sover 8 av babyene "rundt" og ha gjort det lenge (siden de var 2-3 mnd). Jeg får helt prestasjonsangst, siden vår lille prins ikke sover så godt om natten hele tiden. Jeg har så lyst til å ha forutsigbarhet og savner sårt og få en hel natts søvn.

Det jeg egentlig lurer på er om noen vet om noe faglitteratur, internettsider osv, hvor det står en del om søvn og hva man kan gjøre/ ikke burde gjøre. Tror dere helsestasjonen kan han noen gode råd å komme med?? Vet det er vanskelig siden vi ikke egentlig har noe "problem". Det er bare min "angst" som er problemet!!

...uff....

Fortsetter under...

Først - det er ingen prestasjons-konkurranse. Glem hva de andre "får til" med sine barn. ALLE barn er forskjellige, noen våkner ofte, andre sover mye. Er ganske sikker på at du får til like mye, som de andre du sammenligner deg med :)

Og når du leser mange innlegg inne her, så er det babyer som får nattmat til de er både 7 og 8 måneder (kanskje enda lengre). Og noen er så heldige at de sover rundt fra ca. 2 måneders alder.

Jeg tror du gjør et problem verre ved å få angst selv. Du stresser for at barnet ditt skal sove, og kanskje resultatet blir å stresse det opp?

Du skriver at han ikke sover like godt hele tiden - men han sover godt til tider? Jeg tenker da som så, at jeg heller sover ikke like godt til hver natt. Enkelte kvelder bruker jeg lang tid på å sovne, sover urolig etc. Men vi voksne klarer å snu på oss, finne nye stillinger. Babyer har jo mindre mulighet til å "finne" søvnen, hvis de er urolige - og da er gråten eneste hjelpemidlet de har.

Jeg vet at det har vært flere tråder her, der det har vært nevnt en rekke bøker som er litt om søvn, nattavvening, og kanskje også litt psykologien midt oppi det. Dessverre har jeg ingen bøker å anbefale deg her og nå - men kan hende en kikk på bokkilden.no kan gi deg hjelp. Eller om det er hjelp i noen av disse bøkene på denne linken: http://www.dinbaby.com/impuls/b_ker

Håper noen andre her inne kan tipse deg om gode bøker om søvn. Kanskje ved å lest litt, og sett at du faktisk ikke gjør noe galt, hadde du fått større ro selv også. Lykke til :)

Jeg synes søvn går i perioder, men totalt sover Lillemann bedre nå når han er 15 mnd. enn det han gjorde da han var 5 mnd. Vi har gått fra netter som varte i 8 timer med 3 oppvåkninger til 10 timer med 0-1 oppvåkning.

Vi har valgt å ikke bekymre oss. Her er et sitat fra Gro Nylander om nattevåk som jeg synes passer godt.

"Kan du også klare - midt i trettheten - å øve deg på å nyte natten med barnet ditt? Nyte følelsen av at dere to utgjør en liten øy midt i menneskeheten? Den varme urolige lille kroppen som er så intenst levende. Nattestillhet når barnet omsider roer seg. (...) Aldri noensinne vil du være så ettertraktet, så totalt elsket, så absolutt nødvendig for noen. Det kommer netter senere i livet, da du vil savne nærheten sårt. Når store barn vrir seg utålmodig bort fra din kjærtegnende hånd og ikke lenger vil ha godnattkos. Når tenåringen er ute om natten og du er fra deg av engstelse. Når redet er tomt for barn og du plutselig kjenner at egentlig gikk de altfor fort, gullårene. Så jobb litt med deg selv nå. Kjenn av nattestundene med barnet også er gode - hvis du klarer..."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...