Gå til innhold

uenighet om seremoni.. Noen gode forslag eller andre i lik situasjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg å samboeren min diskuterer bryllup.. Vi er ennå ikke forlovet.

 

Jeg ser på meg som kristen (går ikke i kirken fast eller noe sånt men.. ), tror på tradisjonen med bryllup i kirka, å liker det høytidelige og rene over det.

Samboeren er ikke kristen, tror mer på vitenskapen å føler ikke for å gifte seg kristelig å "avlegge et falsk løfte". Han mener gud ikke har noe med vår dag å gjøre.

Han er egentlig ikke interessert i en så enkel å lite romantisk seremoni som det å gå til sorenskriver å det er ikke min drøm heller å gjøre det på den måten..

 

Andre i samme situasjon?

Hva endte det opp med?

Har man flere alternativer enn dette?

 

har tenkt på om det hadde vært mulig å kunne gjort det i kirken men styrt litt unna det mest kristelige av salmer å sånt. Blir dette for merkelig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke i samme situasjon, men har lyst til å svare deg likevel! Det å gifte seg innebærer større rettigheter og er mer forpliktende enn et samboerskap. Du kan jo si at du synes den kirkelige seremonien gir en fin ramme rundt et bryllup, at det er fokus på at dere to vier resten av livet til hverandre. Dersom det ikke blir aktuelt kan dere kanskje gifte dere i en sjømannskirke i utlandet? ha en fin hagefest, vielse ute i det fri?

 

Vet ikke helt om du fikk svar på spm, men jeg synes han bør respektere ditt ønske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke kristne, men skal likevel gifte oss i kirken. Det er tradisjon, romantisk og flott i kirken, enten man tror på gud eller ikke. Kunne aldri tenke meg å gifte meg borgerlig.

 

Nå får jeg sikkert pes, derfor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mer på linje med samboeren din, sånn livssynsmessig. Vi skal vies av Human Etisk forbund. Da kan man velge sted og innhold i seremonien selv. Jeg synes det er et flott alternativ! Synes det blir rart å si at han skal respektere ditt ønske noe mer enn du må respektere hans ønske. Er enig med deg i at en kjapp tur innom sorenskriveren blir litt lite romantisk. Har imidlertid vært på vielser i Tinghuset i Oslo og det har vært fine og personlige seremonier. For meg blir det feil å stå i et hus som er hellig for andre og love overfor en gud jeg ikke tror på. Synes det er litt respektløsst å be en prest om å styre unna det religiøse. For ham er jo ekteskapet hellig fordi det er innstiftet av Gud og da må jo Han nødvendigvis være en sentral del av seremonien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er litt sånn både- og mennesker, ikke personlig kristne men tilhegner av tradisjoner, som det kan kalles. vi skal gifte oss kirkelig, men ikke i kirken. Det er en mengde steder rundtom i landet hvor du kan gifte deg utendørs men med en prest som vier. Da blir dte på en måte litt mindre kirkelig, om du skjønner.

 

I tillegg, så kan dere jo velge ganske fritt hva som skal leses i kirken av tekster og salmer og innslag. Vi skal ikke ha tekster om gud og tro, men om kjærlighet, samhold og familie.

 

Sjekk ut kirken.no og se de mulighetene som er der, om dere vil gifte dere kirkelig uten for mye gud...:)

 

gidder ikke være anonym..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(hovedinnlegger)

 

Takker for alle svar så langt!

Mange gode råd å de er blitt overført til samboer..

Er ennå ikke sikker på hvordag vi vil gjøre det, men vi finner det nok ut med tiden å kjekt med gode råd på veien!

 

tusen takk!

 

Ha en kjempefin sommerdag videre alle sammen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...