Gå til innhold

Hei,titter innom her for å spør dere stemødre om noen enkle spørsmål:o)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva synes dere egentlig om å være stemor?Hvordan er det liksom?

 

Hvordan opplever dere det at mannen deres (særkullsbarnas far) har det i forhold til å kanskje ha dem for lite, krangel med mor osv..?

 

Er det masse styr og krangel generelt eller kommer dere overens somregel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kommer vi som regel overens, men det er klart at det er noen diskusjoner. Jeg synes det er en berikelse å være stemor:-)) Heldigvis har jeg en stesønn som er verdens beste, og jeg har også god kontakt med mor.

 

Far skulle nok gjerne hatt sønnen sin oftere (vanlig samvær), men han orker ikke diskusjonen som ev kommer da.

 

Mor kan nok irritere meg av og til, da pga at hun er en lten egotripp av og til. Dessuten nedgraderer hun far til en besøksfigur, noe osm jeg tror kan være et problem for mange fedre.

 

Å være en del av denne familien er mest av alt en berikelse, men det er klart at man får noen ekstra utfordringer. Min manns ex vil alltid være der (istørre eller mindre grad) som et element i livet vårt. Hun vil alltid ha innflytelse på livet vårt - og hun kjemper nok mer med sjalusiormen enn det jeg gjør. Men med humor, ironi, godt humør og faste ordninger - + litt fleksibilitet - så er jegs ikker på at dette skal gå bra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting har gått seg til her, men det var ikke så enkelt i starten. Det er aldri enkelt når det er følelser involvert (og følelsene kanskje styrer litt mye). Det er generelt vanskelig å få gjennom forandringer, det være seg endring av bidraget (når det er grunnlag for det), ift samværets omfang osv. Far hadde nok ønsket å ha barnet sitt oftere, men i dette tilfellet er det vanskelig pga distanse.

Far føler nok at han er degradert til en besøksfigur (som det så pent ble sagt her tidligere) og at samværets omfang motiveres av hvor mye bidrag som skal betales (og ikke motsatt).

 

Men som sagt: ting har gått seg til. Forholdet mellom biomor og biofar var mer turbulent tidligere. Det meste går på rutiner nå (man vet hvordan unngå diskusjoner- og det gjør det bevisst, er ikke så prinsippfast mer osv). Mor har etablert seg på nytt og det bidrar til at ting har roet seg betraktelig.

 

Er litt nyskjerrig på hvorfor du spør. Har du nettopp funnet en mann som har barn fra tidligere forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stort sett veldig greit å være stemor synes jeg.. Jenta til sambo er kjempesnill og flink, så har ingen problemer med henne. Selvfølgelig dukker det opp situasjoner i hverdagen som er vanskelige, men det legges ikke vekt på her i huset. Vanskelige tanker kunne dukke opp hos meg da jeg gikk gravid, eks at sambo hadde vært med på dette før med en annen kvinne osv, men heldigvis klarte jeg å legge disse fra meg og heller glede meg over at vi skulle bli foreldre. Jenta forguder lillebroren sin, og han det samme.

 

Min sambo kunne gjerne hatt henne mer, men hun bor 10 min unna, så vi henter henne bare hvis vi vil. Av og til oppstår det uenigheter mellom far og mor (jeg legger meg ikke opp i deres forhold vedrørende jenta), men som regel går samarbeidet greit. Jeg og mor snakker ikke så mye, men kommer greit overens. Det er fars oppgave å snakke med mor og gjøre avtaler, men treffer jeg henne snakker jeg med henne.

 

Det er ikke alltid greit å skulle ta seg av noen annens barn, men det er jo mannen min sitt barn, og jeg gjør det jeg kan for at alt skal gå bra.

 

Er du stemor selv, eller holder på å bli??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er supert, ingenting kunne vært bedre enn å få stesønnen min på kjøpet. Han er omtrent like gammel som gutten min, og er en nydelig gutt.

 

Vi synes vel begge at det er litt trist at vi ikke har stesønnen min her hele tiden, men vi velger å heller fokusere på det positive. Mannen min får dessuten som regel "låne med" gutten, om det skulle være noe spesielt utenom samvær. Vi tar også alltid imot ekstrasamvær med glede, noe som det til tider blir en del av pga morens jobb.

 

Mannen min er stort sett enkel å ha med å gjøre, for de aller fleste, og derfor kan jeg ikke huske en eneste krangel med biomor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at der finnes så mange hyggelige stemødre da:o)

 

Jeg er selv mamma, men dattera mi har ei stemor!(Ei koselig ei)

Ville bare høre, for er greit å kunne se ting litt fra den "andre sia":)

 

Vet nemmelig ikke selv om jeg hadde orket den oppgaven selv;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis barna er friske, normale, velfungerende, og moren normalt høflig og grei, behøver det vel ikke være så veldig problematisk:)

 

Men tålmodigheten med andres barn er nok kortere enn med egne barn, så dersom stebarna mine hadde vært spesielt krevende, tror jeg nok hjemmesituasjonen kunne blitt så anstrengt at jeg hadde bakket ut.

 

Har inntrykk gjennom disse sidene at noen stebarn/biomor-konstellasjoner kan være særlig aggressive og vanskelige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ganske trøblete med kontakten med stedatter. MEN hun er snart 16 og svært bråmoden og bråkjekk... Jeg holder meg unna diskusjoner med henne!

Innlegger over sier at man har mindre tålmodighet med andres barn... Hos meg er det omvendt, man biter mye i seg fra de som du ikke kjenner så godt. Skulle ønske at alt gikk knirkefritt, men tror kanskje det er enklere med kontakten når stebarn er veldig små?

Må nevnes at jeg hadde 3 barn da jeg møtte min kjære, og synes det var bra at han selv hadde barn også. Da vet han jo hvordan det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor til en jente på snart 3 1/2 år og møtte pappaen hennes da hun var 1år. Så hun var ganske liten, så tror nok kanskje det har sine fordeler.

 

Samboern min og eksen har delt omsorg dvs annenhver uke. (søn-søn)Det har de hatt helt siden bruddet. Vi og moren hennes bor kun 10 min gang avstand. Jeg vet at samboern min gjerne vil ha henne mer, men selvfølgelig så vil moren hennes ha henne også. Vi kommuniserer veldig bra, for vi bytter dager, helger osv... hvis det skulle være noe spesielt.

 

Lillemor er en herlig jente. Litt sta til tider hehe... Hun er midt inni trassalderen og jeg må si at av og til så er det litt tøft. Men vi har det veldig fint sammen:) Foreldrene mine har tatt henne i mot med åpne armer og er blitt veldig glad i henne.

 

I september så venter jeg og samboern min vårt første felles barn og vi gleder oss. Lillemor er helt i hundre og gleder seg. Tar masse på magen osv...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være stemor er stort sett veldig fint. Jeg får være masse sammen med to flotte unger som jeg er veldig glad i, og som er glad i meg. Jeg får se at pappan deres, min kjære, er en fantastisk far og at vi er 99% samstemte i forhold til oppdragelse.

 

Masse styr er det nok - som det er med unger. Den ene skal hit og den andre dit.. det skjer noe hele tiden. Men det er såå verdt det, og jeg føler at jeg ikke vil gå glipp av det.

Uovernsstemmelser er det - og det vil det bli. Konflikter er det, og det er sånn det er.

 

Den viktigste oppdagelsen jeg har gjort på disse årene, er at jeg har ansvar for relasjonene til mine stebarn. Jeg har ansvaret for at jeg er en trygg person de kan forholde seg til. Jeg har ansvar for å sette mine grenser, og for å være nettopp det jeg er. Ingen mor, men pappas samboer og kjæreste.

Respekt, omsorg og en god porsjon tålodighet har kommet godt med.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ser du har fått mange svar fra stemødre her. Det jeg legger merke til i farten er at de fleste som har svart deg, er de stemødrene som har det best i stebarnsituasjonen på de fleste områder, og kommer forholdsvis godt overens med de. Jeg vet at det er mange fler som sliter med dette. Jeg er også en av dem.

Og det er mange stemødre som overhodet ikke takler dette i det hele tatt, men de er som oftest anonyme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært stemor en del år nå....Hadde jeg visst hva jeg gikk til hadde jeg nok aldri gjort det....

Er også biomor - med stemor!

Som stemor: Har god kontakt med barna. De er her mye. Synes det er deilig når de ikke er her. Aksepterer dem likevel fullt ut som en viktig del av min manns liv. Jeg har ikke samme følelsene for min stebarn som for egne barn. Kan hende fordi jeg kom inn i livet deres sent. Mye slit, trass og krangling. En mor som blander seg i ALT. Vi gjør aldri noe bra nok, og vi er alltid ute etter henne. Dette til tross for at vi så godt som alltid lar henne få det som hun vil. Kun ved spesielle tilfeller har vi satt oss i mot - med god grunn.

Som biomor, med stemor: Liker ikke at mine barn har en annen "mor", men har overhodet ingenting imot henne. Hun er kjempesnill og vil mine barn det beste. Det er vel heller en slags "sjalu" følelse - følelsen av ikke å være den eneste "mamma--figuren" i mine barns liv. Godt forhold til far. Ingen krangler, et par diskusjonen, men ingenting stort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, gode spørsmål du stiller.....

da jeg møtte min kjære var jeg klar over at han hadde et barn fra før men det tok lang tid før jeg klarte å høre ordet "stemor". Jenta er veldig hyggelig og grei selv om jeg til tider kan synes det er vanskelig at jeg ikke har noe å si om hennes oppvekst og oppdragelse. Det vanskelig består i at jeg føler jeg alltid må gi støtte, trygghet og kjærlighet tilbake men skal barnet irettesettes må dette avtales med faren først.

I begynnelsen gikk det veldig fint men vi fikk et felles barn kom sjalusien og dermed problemene, men de er i ferd med å løse seg. Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg og sambo har kranglet og ca halvparten er ang stebarnet men vi har samme grunnsyn så går fort over.

Vi har heldigvis nesten aldri krangler med barnets mor. Det som dog kan være tøfft er å se hvor lei seg min kjære blir om hans førstefødte ikke kommer eller ikke vil komme til avtalt tid eller være med på ferie m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...