Gjest Skrevet 25. mai 2006 #1 Skrevet 25. mai 2006 Tuppa mi på 6 mnd har så hard mage. Hun får grøt med sviskesaft(grøten blandes med mme+1 ts malt)2 ganger daglig, ellers bare pupp. Problemet er at jeg ser hun plages, avføring hver 2 dag og det er hardt.. Hva skal jeg gjøre???
ostekaka Skrevet 25. mai 2006 #2 Skrevet 25. mai 2006 prøve med mer malt, eller snakke med helse søster, men je hadde vært skeptisk til avføringsmiddel til n så liten baby, jeg vet at de av og til anbefaler dette, de lærde strides. spør hva de sier til biola, det ble nevnt til meg av en barnelege når han var en 2 måneder, men ikke fulgt opp
Gjest Skrevet 25. mai 2006 #3 Skrevet 25. mai 2006 Spurte hs på sist kontroll, og hun sa "bare fortsett med svisker så går det nok over ". Et heller dårlig svar synes jeg, er ikke noe godt å se barnet sitt slite. Trenger jo ikke avføringsmiddel da det kommer av seg selv, vil jo bare gjøre det lettere for henne.
1-2-3 nå må det skje:-)) Skrevet 26. mai 2006 #5 Skrevet 26. mai 2006 Jeg ville ha lagd egen sviskesaft. Den du kjøper er veldig utvanna. Du kan og lage sviskepurre. Kok svisker ilag med vann, når de er myke mos det godt evt med stavmikser. Når du beg med frukt prøv aprikos, pære, små biter av drue uten skall. Styr unna banan og eple for de virker bindene. Hvis det er helt stopp må du løse problemet og så begynne forebyggende. Ta en engangssprøyte med litt 5ml soyaolje og sprut opp i rumpa.Det smører innvendig og glir lettere ut når hun trykker. Hvis ingen av rådene hjelper kan du kjøpe lactulose på apoteket. Dette er tarmregulerende middel. Sønnen min står fast på tarmregulerende, det har han gjort siden han var 8 mnd. Han beg med fast føde da han var 6 mnd, fikk en kjempe forstoppelse. Nå har han avføring hver dag, slik det bør være. Avføring bør ikke ligge i tarmen lengre enn 1-2 dager. Ligger det lenge kan musklaturen i endetarmen bli ødelagt. lykke til
Maud Skrevet 26. mai 2006 #6 Skrevet 26. mai 2006 Min sønn sliter med det samme. Helsesøster anbefalte biola. Problemet er bare at han ikke synes det er noe godt... Det kan jo hende datteren din liker det!
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #7 Skrevet 26. mai 2006 Prøv å kutte ut malt. Mange får hard mage av den. Kokt vann er som sagt det aller beste. Masse kokt vann.
Gjest Skrevet 26. mai 2006 #8 Skrevet 26. mai 2006 Takk for gode svar, da prøver jeg uten malt en stund.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2006 #9 Skrevet 26. mai 2006 Min baby har også problemer med dette. Hvorfor virker kokt vann bedre enn vann rett fra springen? Og gir dere da kokt vann avkjølt til romtemperatur eller kaldt? Og kan de få treg mage av malt? Trodde dette virket motsatt. Og hvor tidlig kan man gi Biola? Mye jeg lurer på her.
mamma'n til fredrikke Skrevet 26. mai 2006 #10 Skrevet 26. mai 2006 Banan er en fin ting! Virker regulerende begge veier. ved løs mage gir den hardere mage, og ved harde mage løsner den opp. Bruke litt most banan i grøten eller bare gi ren banan, det har virket veldig godt på vår datter:-)
Tixi Skrevet 26. mai 2006 #11 Skrevet 26. mai 2006 Har akkurat det samme problemet her. Sist jeg var hos hs så forklarte jeg henne problemet. Jeg har prøvd malt, svisker, banan osv. Hun sa at jeg kunne bruke lactulose det er ikke farlig men løsner på det. Det kunne bli ille hvis de små hadde hard mage lenge. De kunne kvie seg til å trykke og komme inni en vond sirkel med avføring. Sant nok når jeg tenkte meg om. Har prøvd dette nå og det holder med en liten ts annen hver dag så er det så løst og fint. Tror hun trives bedre selv også, det ser slik ut. Kanskje lurt å snakke med hs først. Du får kjøpt det resteptfritt. Lykke til=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå