Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg irritert. Samboeren min har vært hos fotsoneterapeut med gutten våres på 10 mnd. Vi ville prøve det fordi han våkner så ofte om natten. Hun masserte litt, men sa vi måtte legge om rutinene våres og la han gråte... Det er jo det jeg ikke vil, derfor ville vi prøve noe alternativt. Har dere noen forslag å komme med?

Han legges for natten i egen seng ca 19.30, men kan våkne igjen etter ca 4 timer. Da må han noen ganger ammes for å sovne igjen ellers blir han veldig lei seg og gråter mye. Så våkner han ca annenhver time resten av natten og vil ha pupp igjen. Står opp ved 7 tiden. Nå har jeg begynt å ta han med i sengen våres etter at han våkner 1.gang slik at han sover resten av natten der. Orker ikke løpe frem og tilbake hele natten. Men han våkner like ofte om han sover hos oss. Vi har prøvd at samboeren min skulle ta seg av han om natten, men det gikk ikke. Han gråter og roper på meg.

Hvorden skal vi få til at han sover lengre om gangen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår sønn på 8,5 mnd. har begynt å sove roligere og lengre etter at vi la et soveskinn i senga. Han sover i vår seng (kongen i midten :-) og vi trives med det alle mann. Han legges også i egen seng fordi vi er redd for at han skal falle ut av dobbelt senga, men når vi legger oss er det pupp og over til oss.

Men kanskje han spiser for mye eller for ofte og får luft i magen? Jeg satte meg opp i senga og ammet en stund pga. mye luft. Da fikk jeg mer kontroll på "inntaket". Nå får han også fenikkel te om kvelden for at han ikke skal ha så mye luftsmerter.

Skrevet

jeg ville kostet på meg turen til krisitansand til en healer der .. har veldig god erfaring med ham

Skrevet

Gi han grøt på kvelden :-) Da blir han god og mett og sover helt til neste morgen. De sover som regel 10-12 timer på grøt i magen.

Skrevet

Han spiser grøt på kvelden, og det har han gjort siden han var 5 1/2 mnd uten at det har hjulpet.

Gjest SuperGunda
Skrevet

Kanskje fotsoneterapeuten har rett, han våkner jo ikke fordi han har problemer med søvnen - han våkner jo fordi han er vant til å våkne & kose med puppen.

Hvor lenge har du tenkt å fortsette å nattamme da? Når man er vant til å våken & få pupp - og trives med det - så gir man det vel ikke opp helt uten rop og skrik ;) Vet ikke hvordan alle andre gjør det, men da vi skulle avvenne guttungen fra puppen tok vi ett og ett måltid. Han spiste før han la seg, når han da våknet etter 3-4 timer for pupp gikk vi bare inn for å roe ham - gikk uten hyl og skrik forresten - til han sovnet igjen. Etter en uke eller to sluttet han å våkne for å kose med puppen c",) Var forresten jeg som tok meg av avvenningen her og, poden roet seg mye letter hos meg.

Skrevet

kanskje han ikke er klar for å gå så lenge uten kos, fordi om han er klar for å gå så lenge uten mat.

når behovet for kos og kontakt er dekket mere, så begynner sikkert behovet for søvn å overta, og da får dere også mer ro :-)

Skrevet

Her er vår historie:

Vi er motstandere av skrikemetoder så det har ikke vært noe alternativ. Vår gutt har derfor fått kos og pupp når han ville. På disse sidene har vår "kosemetode" blitt dømt nord og ned, men den fungerer altså for oss.

Det store skiftet i søvnmønster kom da han var 1 år. Da begynte han plutselig å sove hele natta ca en natt i uka. Nå er han 15 mnd og sover igjennom stort sett annenhver natt. De andre nettene våkner han 1 gang og da tar vi ham over i dobbeltsenga og så sover vi videre sammen etter 1 minutt.

Synes kanskje det er en sammenheng mellom melkeprodukter og søvn. Han sover bedre på h-melk og "gryn" enn på grøt.

Skrevet

... en liten ting til. Vi har heller ikke gjort noe får å avvenne med nattamming, det har bare gått av seg selv.

Skrevet

Trøsten må være at ingen barn på 10-12 år våkner om natten, verken for kos eller pupp... På et eller annet tidspunkt gir det seg. Det er vel heller tvilsomt om han gir seg av seg selv når han har holdt på så lenge. De som plutselig sover natta gjennom er ofte eldre. Selv har jeg gjennomført skriking med begge mine. Først ved at de ble lagt våkne og måtte lære seg å sovne selv. Da satt vi inne hos dem. Min minste er nå 9 mnd og har sovnet selv i 5 mnd. Enkelte kvelder må jeg fortsatt gå inn til ham amnge ganger før han sovner. Gir ham smokken, stryker ham over kinnet og går ut igjen. Avvenning på natta var det i hovedsak far som tok. Min erfaring er at dette nesten alltid går greiere enn man frykter. Kanskje ikke fullt og helt i løpet av tre netter, men langt på vei.

Det viktigste er vel at dere kjenner etter hva som er riktig for dere. Hvis dere ikke orker å la ham skrike, er det ingen vits i å sette i gang. Hvis dere først begynner å la være å ta ham opp, må dere orke å gjennomføre det. Jeg har tro på at man ikke skal ta dem opp og har heller ikke ønsket å gi vann på flaske. Da risikerer man jo å innføre nye ting som må avvennes. Vi har gjort det samme som på kvelden. Gått inn, strøket over kinnet, gitt ham smokken, sagt at nå er det natt og gått ut igjen.

Hold ut, det blir bedre etter hvert!

Skrevet

Kanskje viss du sover på sofaen en stund??

og pappa prøver å roe om natten når han våkner??

Har dessverre ingen erfaring selv, men håper det ordner seg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...