Gå til innhold

Har nylig fått beskjed om lavt stoffskifte, 14 uker på vei

KMB

Anbefalte innlegg

Jeg håper noen kan hjelpe meg. Jeg fikk et brev fra legen hvor det stod at TFH var litt forhøyet (3,75) og at jeg skulle komme tilbake for ny prøve om 3 uker. Jeg googlet lavt stoffskifte og gravididtet, og det var jo ikke akkurat oppløftende! Jeg stod på døra til legekontoret kl 8 neste morgen og fikk tatt en ny prøve. Den hadde samme resultat. Nå skal jeg til legen igjen i morgen, men jeg kommer til å insistere på medisinering. Hva mener dere?

Jeg er ganske sikker på at dette har kommet under graviditeten. Jeg har vanligvis mye mer energi enn omgivelsene, trener masse, full jobb, 3 barn, og nok å henge fingrene i. Det eneste jeg har merket nå er at jeg er veldig trøtt, men det er jo alle under graviditet. Men jeg kan faktisk sovne sittende på kontoret!

Fortsetter under...

Heia.

Har også lavt stoffskifte og går på medisin for det. Stoffskiftet er også hormoner, så det er slettes ikke uvanlig at gravide får forandringer i stoffskiftet. Det er nok også veldig mange som går gjennom hele graviditeten med lavt stoffskifte uten at det blir oppdaget også. Hvis du er heldig så går det over etter fødselen.

Så lenge stoffskiftet blir regulert er det ikke farlig for babyen, men de kommer nok til å ta en ekstra blodprøve av babyen for å sjekke etter fødselen.

Du får sørge for å få god oppfølging på sykeshuset/legen din av de som er spesialister på stoffskifte. Jeg skulle liksom få så god oppfølging, men nå er det tre mnd siden sist jeg hadde time til "eksperten" på sykehuset så jeg er ikke så veldig imponert. Har også inntrykk av at helsevesenet i Norge vet litt for lite om stoffskifte og diagnostisering/behandling av dette. Jeg har i hvert fall fått et nytt liv etter at jeg begynte med medisin (før jeg ble gravid jeg da), og har et helt annet svangerskap enn jeg hadde med forrige. Mye mindre trøtt og sliten denne gangen, og i full jobb fremdeles (er i uke 26).

Så det går fint an å leve med lavt stoffskifte, og babyen har det nok helt fint i magen din skal du se.

Trøsteklem fra

heisann :)

jeg har også lavt stoffskifte, og har to dager igjen til termim med nummer to. Fikk diagnosen like etter nummer en, men har vært ganske så fin i dette svangerskapet her. Går på 300mg levaxin om dagen, noe som er ganske så mye, og har vært tett oppfulgt før svangerskapet, men under graviditeten har det gått mest på hvordan jeg har følt meg selv. og det er ganske så vanskelig siden man er ganske så trøtt når man er gravid uansett.

men tror ikke du skal bekymre deg noe nevneverdig for dette - bebisen har det nok helt fint,skal du se :)

om det er noe du lurer på, så er det en stoffskifteforening her til lands som svarer på det meste :)

Annonse

Jeg fikk konstantert lavt stoffskifte rett før jeg ble gravid. Min TSH var da på 16, noe som er ganske høyt. Jeg skulle til utredning hos endokrinolog, men dette ble det ikke noe av da jeg ble gravid. Ble satt på Levaxin med en gang, og etter 2 uker var verdiene helt normale. Nå er jeg i uke 37 og babisen har helt normalt vekst og det ser ut til at alt er normalt.

Det burde ikke være noen grunn til at du ikke får medisiner. Det er jo bare snakk om at du får tilført et hormon som kroppen ikke regulerer selv, så det er jo ikke noe farlig. Jeg går kun på kontroll hos jordmor og gynekolog på sykehuset og det tas prøver hver måned. Så oppfølgingen jeg får er kjempebra. Men du må sikkert stå på krava selv!!!

• 1 år senere...

jeg er 11 uker på vei og har medfødt lavt stoffskifte. Før jeg ble gravid så har stoffskifte vært ekstremt lavt, så ble jeg gravid, og jeg fikk høre det at man kan få fosterskader på barnet om det ikke får nok tyroxin, dette har virkelig skremt meg, og jeg vurderer abort. jeg bruker så mye som 300 mikrogram om dagen. Men er det sånn at barnet bare kan bli sent utviklet og og tidlig fødsel? jeg er ofte på kontroll, annen hver uke, har en kjempe flink lege som følger opp og ringer kl åtte om kvelden for å gi meg svar på prøvene mine, alle burde hatt en sånn lege.

Håper noen kan gi meg svar på dette.

Er du på kontroll annen hver uke?

Tar blodprøve en gang i måneden jeg da, for effekten av regulert dosering vises ikke før 4-5 uker eller noe...

(vi finner aldri den rette mengden hos meg-bare øker og øker doseringen av levaxin...)

Aner ikke noe om konsekvensene på fosteret ved stoffskiftet jeg da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...