Gå til innhold

Hvis man har HATT psykiske problemer, vil man da ha vanskelig med å bli godkjent?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en "mild" depresjon for noen år siden, var i et dårlig forhold osv.. men alt er helt topp nå -fått ei lita tulle og er lykkelig gift.. noen som har blitt godkjent tross det? Og man skal vel være ærlig og fortelle om det i søknaden? For de sjekker jo såååååååååå grundig uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg jobber i barneverntjenesten og mener derfor å kunne svare på spørsmålet ditt. Det at du har hatt en "mild" depresjon tidligere vil sannsynligvis ikke være utslagsgivende for godkjenningen.

 

Synes det er viktig at du forteller om denne episoden. Husk at svært mange mennesker opplever en depressiv episode i løpet av livet sitt. Det er ingen ting å skamme seg over eller holde hemmelig. Det man er opptatt av når man godkjenner adoptivforeldre er å finne ut om de er spesielt sårbare for psykiske lidelser. F.eks. vil man ikke godkjenne personer som har hatt gjentatte, alvorlige psykiske problemer. I ditt tilfelle vil man være opptatt av å finne ut om du er spesielt sårbar for depresjon (noen få opplever gjentatte depresjoner gjennom livet som går ut over daglig fungering over tid).

Det er ingen som kan lese i fremtiden så det er derfor viktig å se på fortiden - de som godkjenner deg vil derfor være opptatt av:

- hva kan ha utløst depresjonen, og er det som utløste depresjonen tilstede i ditt liv i dag (dette for å finne ut hvor sannsynlig det er at du vil bli deprimert igjen)

- hvor lenge varte depresjonen?

- hvordan gav depresjonen seg utslag - hvordan fungerte du i dagliglivet (var du sykemeldt fra jobb, innlagt på sykehus e.l.)

- hvordan taklet du depresjonen (hva gjorde du - oppsøkte du hjelp fra profesjonelle, venner eller familie)

- brukte du medisiner?

- ville du taklet dette annerledes i dag?

 

Dersom du viser noe innsikt i forhold til disse spørsmålene så kan jeg ikke tro at depresjonen vil være avgjørende for din søknad.

 

Jeg vet om flere som har hatt psykiske problemer (angst, depresjon) og gått på medisiner over tid, som har blitt godkjent.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK for svar!! Hadde vært så fryktelig synd om en liten periode i livet skulle ødelagt drømmen vår... For jeg er villig til å la meg teste og!! hehe.. det kunne ikke værte mer fjernt den tida i livet mitt. Ååå.. nå øyner jeg håp igjen!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Vil nyansere den siste setningen jeg skrev i forrige innlegg. Det jeg mente er at de har hatt psykiske problemer og gått på medisin TIDLIGERE i livet - ikke når de søkte om adopsjon. Det er lite sannsynlig at man blir godkjent dersom man sliter med psykiske problemer på det tidspunktet da man søker om adopsjon.

 

Men sånn er det jo ikke for deg....

 

Ønsker deg/dere lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...