Gå til innhold

"Alle er dumme!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 åringen min har begynt å kalle alle for dumme (bortsett i fra Mamma), noen ganger kan han si at han hater den og den (jeg har ikke lært han det ordet). Samt at han spytter.

Det blir jo pinlig når han slenger slike gloser ut til fremmede.

Hva skal jeg gjøre?

Jeg føler at jeg kommer inn i en vond sirkel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er min tre åring begynt å si og.

Og vi har ikke lært han det,vet ikke om han skjønner betydningen av det heller.

Men her går det på omgang hvem som er dum.

Og hvis noen ikke vil gjøre som han sier er han kjapp med å si du er dum.

Det er ganske sårende syns jeg men er vel bare en fase dette og som går over snart.

Vi overser hele greia når vi er hjemme.

Er vi på besøk så sier vi att vi må gå hjem hvis ikke han oppfører seg skikkeli

Skrevet

Pass på at du ikke påstår at den-og-den vil bli lei seg, og eventuelt ikke vil like din sønn, om 3-åringen sier han er dum.

Jeg mener: du kan gjerne si at tante t vil bli lei seg, hvis det er din erfaring, eller tante t selv sier dette.

Men for egen del tåler jeg godt at en 3åring kaller meg dum. Derimot synes jeg det er ubehagelig når mødre sier at "anonym kommer ikke til å like deg dersom du sier sånt."

Har tatt noen "krangler" med 3åring omtrent slik:

3åring: Dumming!

anonym: Snilling!

3åring: Dumming

anonym: Snilling

3åring: DU er dumming

anonym: Du er snilling

3åring: Du er dumming

anonym: Ja vel da. Jeg er dumming og du er snilling.

Så er 3åring litt i villrede om snilling mon kan være et pent eller stygt ord? Skal h*n være fornærmet? Prøve ut det nye ordet på noen? Eller rett og slett slutte å si dumming for å slippe å bli kalt snilling?

Uansett: lek med ord er gøy, selv om det inkluderer fæle ord som "dumming".

Skrevet

Dette tror jeg er en veldig vanlig fase som de fleste går igjennom. Er du sikker på at han vet hva det betyr? Sønnen min lærte det i barnehagen, og da jeg spurte hva det betydde hadde han ingen anelse om det. Men han hørte jo alle de andre barna si det, og så fikk han jo ofte en kjempefin reaksjon selv også når han sa det så det er jo ikke merkelig at så mange barn synes at det er gøy...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...