Gå til innhold

Førstegangsprøver og tar test imorra (?)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny i forumet, tenkte prøve komme litt i kontakt med noen her. Samboeren min og jeg har begynt å prøve for et par måneder siden, etter jeg sluttet med p-pillene. Jeg har selv veldig lite peiling på sånt her. Har sittet og lest en del på forumet, men velger likevel å skrive noe selv. Vet det kan ta lang tid før man kan bli gravid etter å ha brukt p-piller. Jeg brukte de i nesten 9 år. Fikk mensen som normalt etter jeg sluttet med p-pillene, ca 4 uker etter. Vi hadde da begynt å prøve med en gang jeg sluttet med pillene. Nå har jeg ikke fått mensen, og det er litt over 1 uke siden jeg skulle hatt mensen igjen. Altså 5 uker siden jeg var midt oppi mensen sist. Er det vanlig å få normal syklus igjen med en gang? Går og leter etter symptomer på at jeg kan være gravid, men synes dette er veldig vanskelig... Har kjøpt en ClearBlue graviditetstest, som jeg tenkte ta i morgen tidlig. Tenkte ta prøven i et glass. Er veldig nervøs, og gruer meg skikkelig. Vet det kan ta lang tid før man klarer å bli gravid, men vet jeg blir skuffa allerede hvis jeg ikke er gravid nå. Dumt, men sant. Er så utrolig nervøs.

Vi har bestemt oss for ikke å fortelle noen at vi prøver, og blir vi gravid skal vi prøve vente 3 måneder med å fortelle noen noe. Dette da noen vi kjenner spontanaborterte i 2. måned, og syntes det var ekstra tungt at "alle" visste. Vi vil ikke gjennom det samme selv.

Derfor valgte jeg registrere meg anonymt her på forumet, slik at jeg har noen å kunne "prate" med dette om.

Håper noen kan svare på mitt innlegg..

PS: Jeg kjenner ikke til alle disse forkortelsene som dere bruker i forumet, så please forklar hva de betyr hvis dere bruker dem.

Takk

Fortsetter under...

Hei!

Gratulerer med å være prøvere! Det er et stort skritt å ta, er selv i samme situasjon. Vi har avtalt prøvingen etter jul, men ville vente til april for at det skulle passe litt bedre med en eventuell termin. Slutta på pillene i februar, så kroppen skulle få tid til å komme seg tilbake til normalen. I mellomtiden brukte vi kondom. I april kuttet vi prevansjonen, og det har vært noen skikkelig spennende uker, helt umulig å ikke tenke på om det "er noe på gang" eller ikke...

Klarte ikke å vente til den dagen jeg skulle ha mensen med å teste, såjeg testet 3-4 dager før, og fikk "gravid" på Clear Blue digital. Gjett om det var stort...Jeg ble satt ut, og helt skjelven. Selvfølgelig kjempeglad! Så det er absolutt mulig å bli gravid ganske kjapt etter pilleslutt...Også på første forsøk da, føler at det nesten er for godt til å være sant. Men nå i helgen skulle jeg hatt mensen, og har ikke sett noe til den, så jeg anser meg selv som gravid, 4 uker og en dag på vei...

Og du som er en hel uke over mensentid, at du klarer å ikke teste? Lykke til hvis du tester idag, skrik ut hvis den blir positiv da:)

Hei

Jeg kjenner meg veldig igjen. Vi har også vært prøvere i få måneder, og jeg må si at forumet her inne har gitt meg en og annen a-ha opplevelse om kroppen min. Komplisert sak, ikke sant?

Etter at jeg sluttet med P-plaster fikk jeg TR regelmessig etter 4 uker de første par gangene, men så, denne syklus kom den først etter over 5 uker. Med andre ord er det ikke uvanlig at syklusen kan variere i lengde etter at du har sluttet med p-piller. Noen får normal syklus straks, andre ikke, det er nok meget individuelt.

Det er nok også like individuelt hvor lang tid det tar før man blir gravid. Flere som har gått på piller like lenge som du ble gravid på første PP, mens andre som ikke en gang har gått på piller bruker laaaang tid. Så det er nok bare å krysse fingrene og håpe at det ikke tar så lang tid.

Det er forresten ingen som vet at vi prøver, og jeg tenker ikke å fortelle det til noen heller. Derfor er forumet her ekstra godt å ha, for da får man luftet alle sin tanker, og ingen spørsmål er for dumme!

Si i fra hvordan det gikk med testen din da! Er spent!

Annonse

Ja, det er helt klart store forskjeller fra person til person. Ble egentlig overrasket over at det kan ta så leng tid. Når man ikke har satt seg inn i det er det fort gjort å ta det som en selvfølge at man bli gravid så fort man har lyst, men det er det helt klart ikke...!

Derfro må jeg jo si at jeg føler meg heldig som har fått det til såpass fort. Men har jo ingen garanti for hvordan det vil gå fremover, så jeg prøver å glede meg en dag om gangen, og krysser fingre for at det ikke skal gå galt.

Jeg synes det var veldig vanskelig å ikke snakke om prøvinga med noen, så jeg fortalte det til min beste venninne. Det er jeg egentlig gla for, det er like viktig å kunne snakke om det som evt måtte gå dårlig, alle spørsmål og bekymringer osv...Og nå som jeg først har testa positivt er det veldig vanskelig å ikke si noe, går jo å tenker på dette hele tiden. Jeg har fortalt det til søstern min, med streng beskjed om å ikke si noe til familien. Har tenkt til å vente noen uker med det. Søstern min er gravid selv, så det ble litt for hardt å holde tett.

Jeg tror jeg kommer til å bli ganske lei meg hvis det går galt, selv om det fortsatt er tidlig, og da er det egentlig litt greit at noen vet om det, så det går an å få pratet litt. Vil likevel ikke at dette skal være offentlig før uke 12, så jeg håper de jeg stoler på nå viser seg tillitten verdig:)

Lykke til begge to, håper dere får positiv test snart!

Hei!Jeg føler meg litt som deg,men vi har prøvd lenge da er i vår 9pp(prøve periode)og jeg er litt lei.Har ikke sakt det til noen at vi prøver sia jeg føler at vi slitter litt med og bli gravide.Skal også ikke si det til noen før det har gått 3mnd viss jeg er så heldig og blir gravid.Er veldig redd for at jeg skal miste siden jeg har pco,men no håper jeg virkelig at du tester posetivit i morgen.Lykke til.

Heisan, velkommen hit!

Du kan godt være gravid allerede, det er ikke uvanlig å bli gravid rett etter pilleslutt. (Det ble jeg forrige gang)

Denne gangen har vi just begynt prøvingen, hadde ikm på fredag, har fortsatt ikke fått mensen, så håper det betyr at det har klaffet. JEg tenkte å teste på tirsdag hvis ikke TR har kommet til da.

Men jeg er helt enig i å vente 12 uker med å si det, det gjorde vi også, og kommer til å gjøre det denne gangen også (Hvis jeg er/blir gravid, da). Selv om "alle" får vite det etterhvert om man skulle være så uheldig å miste, er det forskjell på å kunne si det til folk etterhvert, enn å måtte ringe rundt til alle å si at det gikk galt.

Og jeg er hjertens enig i å holde hemmelig at mna prøver, jeg kunne ikke tenkt meg å si det til alle og enhver. DA hadde jo alle gått rundt og spurt hele tiden hvordan det gikk med babyprosjektet... Man må jo kunne overraske folk litt!

Hei.

Det er meg som var anonym som starta denne tråden...

Har nå tatt testen. Stod opp, gikk på do og tissa i et glass. Puttet clearblue oppi som det stod i bruksanvisningen, telte 5 sekunder, tok den ut og la den flatt. Telte minuttene, sjekka om det var pluss eller minus.. Og det var det en tydelig pluss + ! Gikk inn til samboeren som lå i senga, og visste hva jeg hadde gjort. Viste han resultatet... og ingen av oss visste hvordan vi skulle reagere. Vet det ikke helt enda. Er rart og uvirkelig. Skal ringe legen og bestille time imorra, for å få bekrefta at det virkelig er sant.

Hvor stor sjanse er det for at testen viste feil?

Er så redd for å begynne å glede meg, og så skal det vise seg at testen viste feil.

Lykke til med testing imorra da!!!

Og du trenger ikke signere anonym for å være anonym. Du er jo anonym med nicket ditt, du bestemmer jo selv hva det skal være. Jeg heter jo ikke kirsty i virkeligheten :-)Selv har jeg fortale mine venner og familie at vi prøver, delt positiv test og SA,er, men det er fordi jeg er snart 30, gift og folk begynner å lure. Orker ikke noe masing fra uforstående. Når de vet vi strever så slipper vi snakk om barn og sånn :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...