Gå til innhold

Juni: Ang setefødsel


cathy- 80

Anbefalte innlegg

Til dere som har erfaring fra før.

Er det noen som har gått igjennom en setefødsel? Hvilken erfaring har dere gjort dere?

Ville dere gjort deet igjen eller valgt keisersnitt.

 

Jrg er førstegangs fødene og mitt foster ligger i seteleie, er nå i uke 34. Vet det er enda mulighet til at den kan snu seg.

Ville bare høre da jeg selv er ganske usikker på hva jeg vil. Tenker egentlig ikke så mye på det enda, da jeg vil ta stilling til hva jeg gjør når jeg har fått alle kortene på bordet.

 

Håper på noen svar.

 

KLem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan jo prøve å få fosteret snudd ved hjelp av akupunktur... Har lest at det kan la seg gjøre.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om dette. Er vist noen fysioterapauter og kiropraktorer som også gjør dette.

Min jordmor mente dette hadde liten effekt. Vet du kan få de til å snu den på sykehuset også. Jordmor sa at det var mere ubehaglig enn effektivt da babyen snur seg ofte tilbake igjen...

 

Takk for svaret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det her lurer jeg på også...

 

JM virka ikke noe begeistra for sånn snuing av baby. Enten kunne det stresse baby eller så snur hun seg tilbake...

Jeg har nå ennå noen uker igjen, men lille tulla mi trives godt "feil veien"... Og hun har holdt samme posisjon helt siden jeg kunne kjenne hvordan hun lå i uke 28 eller noe...

 

Fikk beskjed om at jeg sendes på UL/rønken i uke 37 hvis hun ikke hadde snudd seg. Men jeg tror jeg får stor baby siden både jeg og sambo var store da vi ble født.

 

Jeg tror jeg heller mot KS hvis hun ligger sånn som nå. Man hører om de som har blitt kjempe dårlig og de som har hatt veldig positiv erfaring med KS.. Det er vel individuelt uansett hva man gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har ikke født i sete sjøl, men jeg har sett på et par setefødsler! Du blir skikkelig undersøkt i forkant om forholdene ligger til rette for en vanlig fødsel. Hvis det ikke gjør det, blir det tatt keisersnitt. Det er absolutt det mest optimale for barnet å bli født vaginalt. Det som skiller en setefødsel fra en vanlig fødsel er at den tar litt lengre tid og den blir mye mer kontrollert. Smertemessig går det nok på ett ut. Du MÅ gjøre det jordmor/lege sier, holde igjen når de ber deg om det og presse når de sier det. Man kommer seg raskere etter en vanlig fødsel enn etter et keisersnitt som faktisk er et kirurgisk inngrep.

 

Lykke til uansett hva du velger!

 

Hilsen snartmamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk lov att velge og valde KS, var veldig usikker på om d var riktig, hadde gledet meg sån til naturlig fødsel. Snakket med andre som hadde gjennomgått setefødsel, ingen anbefalte det!!!!! Det var det som fikk meg att bestemme meg for KS. Når bebin har ligget lenge i sete prøver dem ikke å snu dem lengre for d allre fleste snur seg tilbake igjen. Etter KS:et, på den obligatoriske undersøkelsen av bebin, sa barnelegen at jeg hade valgt helt riktig. Han såg så mange skader på barn som var føtt i sete, de får ofte muskelskader, skrapsår osv. De har ofta litt outviklede hofter pga leiet i magen og de kan bli enda verre av at gjennomgå en fødsel. Følte meg veldig lettet av hans ord, og plutselig var det ikke så ille med såret og at ammingen kom litt seint igang osv. Sønnen min har det helt fint, ingen skader og hans hode er runt og fint:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Indiana...

 

Det er det samme jeg også har hørt. Blir spennende å se hvordan det ender med oss. Er lettere å vurdere det da en har fått faktaene på bordet i fht størrelse på bekken og barnet. Har lest et sted hvor mange prosent av de som tar keisersnitt som får infeksjon ol, den var ikke veldig stor.

Hvis den fortsatt ligger i seteleie når det nærmer seg termin føles det akkurat nå som om keisersnitt er det beste. En får vente å se..

Kaller fosteret den da jeg ikke vet kjønn.

 

Lykke til du også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett. Er alltid noen som mener at det ene er bedre enn det andre.

Tenker ikke så mye på smertene for jeg leste et sted at man får epidural ved setefødsel. Dette da det er klart hvis det blir til at en må ta keisersnitt allikevel.

De sier at det beste er å føde vaginalt, men det er jo egentlig ikke meningen at rompa skal komme først ut heller..

Setter pris på at du skriver om din erfaring. En må jo prøve å følge de rådene som jordmor/lege forteller deg, men en må kunne ha litt å si selv også.

I noen tilfeller er det vel best med keisersnitt. Er fordeler og bakdeler med alt..

Blir spennende å se til slutt hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir spennende å se hva som skjer med oss =)

 

Jeg får vel svar i slutten av mai når jeg skal til JM... Har ikke lyst på setefødsel.. Men på en annen side så vil jeg føle meg "snytt" for fødselsopplevelsen hvis det blir KS.

Vanskelig å forklare.. Men vil liksom ha hele erfaringa. Utvidningsfasen og riene osv... Blir litt "juks" med KS! Noe som mangler liksom...

 

Det er vel forskjellige "vondter" å forholde seg til uansett hva man velger.. Bare på forskjellige måter.

 

Men nå gleder jeg meg bare til å møte lille bølla mi =)

Begynner å bli sååå utålmodig...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vil gjerne føde normalt. Forstår hva du mener med å bli snytt.Har hørt fra andre som har tatt haste keisersnitt at de føler seg veldig snytt. Vært med på alt bortsett fra akkurat da den skal ut. De har ikke synes det vært noe særlig heller. Det kan skje det også..

 

Spennende er det uansett. Ut må det enten den ene veien eller den andre...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten rettelse:

Hvis barnet har hofteskader, (hofteleddsdysplasi) vil den få det uansett om den blir født vaginalt eller ei. Man blir undersøkt grundig i forkant med ultralyd for å se om bekkenet er stort nok for en setefødsl. Som regel er det samsvar mellom babyen og mammas kropp. Men det finnes selvfølgelig unntak. Skjønner at man kan kvie seg for å føde i seteleie, men det gjør ikke vondere enn en vanlig vaginal fødsel. Forskjellen er som tidligere nevnt at den blir mer kontrollert.

Uansett hva man velger, skal man ikke ha dårlig samvittighet for det valget man tar. Man er ikke pysete eller feig fordi man velger keisersnitt. Noen fødselsleger har en tendens til å være litt nedlatende overfor mødre som velger keisersnitt. Det må man bare heve seg over, og ikke bry seg om.

Lykke til begge to!

 

Snart mamma!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på UL i dag og fått beskjed om at mini pr dd sitter i setet. Har ligget med hodet ned tidligere, men snudd seg nå i det seneste. Håper jo han snur seg tilbake, men det vil vi først se i uke 36/37.

 

Hadde sete forrige gang også, da valgte jeg KS fordi jeg var så redd det skulle skje noe med barnet under fødselen. Fikk beskjed nå om at jeg kunne velge denne gangen også om jeg ønsket det og er skikkelig i tvil. Både vil og ikke vil - skjønner hva dere mener om at det er et vanskelig valg. Vi får "holde kontakten" så vi kan se hva vi ender opp med alle sammen :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen i dag, og han ville ha meg inn til ekstra sjekk om to uker for å se om hun har snudd seg til det. Hvis hun da fortsatt ligger i samme stilling skulle han sende meg på ekstra UL. Forsto det sånn at det er liten sjangs for at hun vil snu seg siden hun har ligget på samme måte så lenge... Hun trives vell sånn da som JM pleier å si =)

 

Har mine sterke tvil på om hun vil snu seg jeg å.. Hun har romstert rundt.. Men alltid faldt til ro i samme stilling.. Og sparkene har aldri vert oppover =|

 

Blir interessant det her...

Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg vil.. KS eller sete....

Virker som folk har veldig delte meninger om hva som er best. Vanskelig å vite =|

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Patronella

Godt det er flere av oss. Tror dette er veldig individuelt. En må gjøre det som føles riktig for en der og da. En er forskjellig også..

 

Skal til jordmor til neste uke så da får jeg vel beskjed om hva som skjer. Blir spennende..

Vi får holde kontakten :)

Vi har forresten termin på samme dag.

Et spm, når en tar keisersnitt blir det tatt før termin? Vet du noe om de setter i gang fødselen tidligere hvis en velger vaginalfødsel med seteleie?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Indiana

Når jeg var hos jordmor i uke 32 hørtes hun ikke veldig overbevisende ut på at den kommer til å snu seg. Min har også ligget der en stund. Slik jeg føler har den ikke snudd seg enda. Kjenner ikke så mye spark heller lenger, men det kommer vel av plassen. Kjenner mere rulle bevegelser, spesielt hodet. Ruller veldig opp ved ribbbeina. Er ikke så sulten for tiden da det ikke er så mye plass til mat. Føles som en blir kvalt.

 

Folk har veldig forskjellig meninger om hva som er best, men det kommer vel helt ann på situasjonen og personen. Ve er forskjellige.. Tror det viktigste er å gjøre det en føler for selv. Tror det er det beste for deg..

 

Det er litt lettere å bestemme seg når en har vært å målt bekken og str på fosteret. Først da en kan ta en avgjørelse.

Vi får holde kontakten å se hva som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får følge hverandre vi =)

 

Jeg er så spent nå på hva som skjer fremover. Lurer sånn på om det blir KS eller ikke. Lurer på hvordan det går neste time hos legen, og hvordan det går på UL...

Vet dere om det er lenge før termin man skal ta KS, eller eventuelt settes i gang?? Tror jeg får stor baby som sagt.. Og er livredd for at det skal starte uten at ting er undersøkt på forhånd..

 

Neste time blir den 18 mai, og da er jeg i uke 34.. Så den er jo grei. Men JM mente når jeg var der at jeg ikke skulle på eventuell UL før i uke 38??? Blir vel kanskje litt i seineste laget det da...

Så godt at jeg har en flink lege som følger opp!!! =) Han ringte føden og forhørte seg med dem også ang rutiner for Ul osv...

 

Men en annen ting jeg har tenkt på...

Tenk om tulla plutselig skulle finne på å ligge riktig akkurat når jeg er hos legen neste gang?? Blir det ikke UL da?? Hva hvis hun snur seg igjen liksom...

 

Wæææ... Så mye å tenke på nå =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Morsomt at cathy-80 og jeg har termin på samme dag og at Indiana har termin på min bursdag :o))

 

Når det gjelder KS blir det tatt før termin, normalt sånn ca 7-10 dager før tror jeg. Det jeg er mest "redd" for er at jeg velger å føde normalt, så går jeg kanskje to uker over tiden også ender jeg kanskje opp med hastekeisersnitt fordi jeg ikke får han ut allikevel. Da kunne jeg liksom hatt han ute for nesten en måned siden... Samtidig ønsker jeg å føde normalt.

Hadde KS sist og det gikk jo bra det, men det er jo ikke til å stikke under en stol at man kommer seg litt raskere etter en vanlig fødsel. Nei, jeg er skikkelig i tvil, men prøver å vente med å ta avgjørelsen til etter at jeg har vært på ny UL og det evt er sikkert at det blir sete. Før det tror jeg bare jeg vil vingle frem og tilbake fra dag til dag, time til time og minutt til minutt :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kult..

 

Forstår hva du tenker. Jeg vil nå tru at hvis du velger vaginal fødsel med sete så kan jeg ikke tenke meg at de lar deg gå over. Grunnen til at jeg tror dette er fordi min jordmor sa at det er to ting det står på i fht å føde sete. Det er str på bekkenet og ungen. Vil da være rart om de lar deg gå over for da vokser babyen mye..

Er nok best å vente til en får fakta på bordet. Slik tenker jeg. Går egentlig ikke ann å høre på hva andre sier. Alle har en mening.

Vi er forskjellige så vi må nok bare vente til vi får noe bedre svar. De vil jo komme med råd etter at bekkenet er målt og de ser str på babyen. Først da kan en ta en avgjørelse..

Vi får holde kontakten slik at vi vet hvordan det blir med oss..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei!

 

Ser ut til at jeg må melde meg inn i "klubben" deres.. =) Min lille prins sitter i seteleie enda.. Jeg er 35 uker på vei, skal tilbake til JM 18mai! Om han enda ikke har snudd seg da, blir jeg henvist til sykehuset for rønten og UL.. For noen bekymringer og valg vi plutselig står over! =(

 

Jeg har "gledet" meg til å føde, men det har vært med betrakting av at hodet var riktig vei.. Dette er min første og jeg er såå redd for at jeg ikke mentalt vil klare å forberede meg til en sete fødsel..

 

Hver eneste dag har jeg en lengre samtale med helten i magen om han ikke kunne tenke seg å snu seg snart! Da ville mamma blitt VELDIG glad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, velkommen i klubben =)

 

Blir spennende å se nå... Jeg skal til legen igjen den 18. mai.. Og blir sendt videre til ul/rønken hvis det ikke er forandringer jeg å...

 

Tror ikke jeg klarer å forberede meg på setefødsel heller.. En vanlig fødsel høres ille nok ut. Og så skal første fødsel liksom vare ekstra leeenge, og så skal vi ha en masse ekstra folk tilstede, masse ekstra risiko osv....

 

Du for oppdatere etter JM timen, så skal jeg gjøre det samme ;-)

Når har du termin da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en ting til....

 

Smører dere med sånn jordnøtt olje?? Sån tilfelle baby'n snur seg? Eller er det bare dumt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Velkommen skal du være..

Dette er vanskelig. Men som du sikkert har lest over så tror jeg det er viktig å ta i mot de råd en får på sykehuset til seg selv. Tror dette er veldig individuelt. Må gjøre det som er best for seg selv.

Vi får holde hverandre oppdatert. Blir spennende å se hva det blir til med oss.

Jeg er nå i uke 35 og skal til jordmor på torsdag. Spennende å se..

 

Jeg har ikke smurt meg med olje. Vet noen gjør det og har gjort det. Skader ikke å prøve hvis en vil. Om det har effekt vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

 

Jeg har vurdert å smøre meg med sånn olje. Kjøpte det mens han enda lå med hodet ned, men så har jeg liksom glemt det... Tror kanskje jeg skal gjøre det litt sånn tilfelle rottefelle, kanskje dersom jeg bare tror hardt nok og "behandler" kroppen som om den skal føde normalt at det går "troll i om ikke ord, så akt" :o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også melde meg inn i juniklubben for seteleie :-/ Var på ultralyd i dag og der lå han - feil vei... Skal ta røntgen og mål osv, men jeg føler ikke veldig sterkt for å føde i seteleie... Hadde keisersnitt sist, og det var for så vidt greit nok det. Og hvis jeg i tillegg slipper slitet i forkant av et hastekeisersnitt, tror jeg det kanskje er den beste løsningen. Men, men. Får vel blir med på røntgen og målinger og se hva som kommer ut av det.

Håper jo fortsatt at luringen snur seg, men det er vel ikke så veldig sannsynlig. Er nå 36+1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har termin 15 juni... (35+0) Holder dere oppdatert! Det går virkelig inn på meg dette her! he he. Har drømt om at han snur seg i hele natt! :-P Men magen er ganske lik og det kjennes ut som om han morer seg med å sparke på urin blæra mi i dag også!

 

Jeg har kjøpt og smører meg med olje! Hver dag! *flink* Jeg har kjøpt typen Weleda fødselsforberedende olje! Mye kan skje frem til fødsel, og da er jeg hvertfall forberedt!

*Better safe, than sorry* =)

 

Om han bare kunne snudd seg, så tror jeg at jeg hadde vært så lettet at jeg ikke hadde grudd meg til fødselsen i det hele tatt... =)

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...