Gå til innhold

Noen med erfaring på at morkaken ligger nærme livmormunnen?


Flower girl

Anbefalte innlegg

Jeg fikk beskjed om dette på en ultralyd,

og skal derfor inn på en ekstra ultralyd i uke 34 for å se om morkaken har flyttet seg.

 

Det ble da sagt at dersom morkaken fortsatt ligger så nær livmormunnen, så må jeg ta keisersnitt.

 

Noen andre som har fått en slik beskjed, og hva ble egentlig utfallet til slutt?

Måtte du ta keisersnitt, eller hadde morkaken flyttet seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På rutineultralyden lå morkaken helt normalt. På ultralyd noen uker senere hadde den flyttet seg. Fikk beskjed om at den lå 1,3 cm fra indre mormunn. Dvs at den vokser i "feil" retning.... Er nå i uke 39 og hodet har festet seg, derfor er det visstnok ingen fare. Hadde morkaken ligget over, hadde nemlig ikke babyen fått til å feste hodet. Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om. Men må være betryggende med en ekstra ultralyd, må innrømme at jeg fremdeles er litt småbekymret. Har fått beskjed om å ringe føden hvis jeg blør, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme beskjed ved ordinær ul i uke 19. Var inne på kontroll i uke 32, og da var morkaken trukket seg godt unna livmormunnen. Blir derfor vanlig fødsel, heldigvis! Jeg er nemlig redd for keisersnitt..

 

Det er visstnok vanlig at morkaken flytter seg vekk, i over 90%av tilfellene. Var jo bekymret likevel.. Men har heller ikke hatt noen blødninger, kan visst få det dersom morkaken ligger foran livmormunnen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde med meg, men på ultralud i uke 32 var morkaka flyttet seg opp. Det er veldig skjelden den fortsatt ligger forran livmormunnen til termin. Se på det som en ekstra UL og kikk på barnet, det sa JM til meg.

Livmoren vokser visst som en ballong, slik at morkaken blir dratt med oppover når den vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...