Anonym bruker Skrevet torsdag kl 14:20 #1 Skrevet torsdag kl 14:20 Jeg synes det er merkelig at kvinner i Norge ikke har full kontroll over sin egen reproduksjon. Vi har tilgang til abort frem til uke 18, og det er et stort fremskritt. Men utenom det virker det som om politikerne ikke stoler på at kvinner kan ta ansvarlige og informerte beslutninger om eget liv. Jeg har sett flere debatter der kvinner ikke får velge donor ved assistert befruktning – i stedet er det legen som bestemmer. Dette føles som en form for mistillit. En annen ting er at kvinner i Norge ikke får vite kjønnet på barnet sitt via NIPT, selv om de betaler for det selv. Det er en politikk som er basert på frykten for at kvinner skal ta abort utelukkende basert på kjønn, men for de fleste handler det om nysgjerrighet og en bedre tilknytning til barnet. Jeg prøver å forstå hva som ligger bak disse reglene, men jeg har vanskelig for å se hvorfor noen føler behov for å bestemme over andres liv på denne måten. Og hvorfor kvinner i Norge ikke får den tilliten de fortjener. Jeg er åpen for å høre flere synspunkter og sette meg inn i begge sider, men jeg har problemer med å forstå hvorfor myndigheter og utenforstående generelt mener de skal diktere dette. Jeg er nysgjerrig på hva andre tenker om dette – hva er argumentene til de som er uenige? Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:35 #2 Skrevet torsdag kl 15:35 Bestemme over andres liv? Du bestemmer helt selv om du vil la deg kunstig befrukte og/eller vite kjønn, men da må du forholde deg til de retningslinjene som er satt (legen velger donor, du får vite kjønn på ordinær ultralyd). Du får tilbud i hue og ræva, men du bestemmer da ikke alle detaljer selv. Anonymkode: fbe23...5b4
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:20 #3 Skrevet torsdag kl 16:20 Bedre tilknytning til barnet når man vet kjønnet? Ikke alle bør formere seg, det er i hvertfall helt sikkert. Anonymkode: 23d68...f6b
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 16:55 #4 Skrevet torsdag kl 16:55 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bestemme over andres liv? Du bestemmer helt selv om du vil la deg kunstig befrukte og/eller vite kjønn, men da må du forholde deg til de retningslinjene som er satt (legen velger donor, du får vite kjønn på ordinær ultralyd). Du får tilbud i hue og ræva, men du bestemmer da ikke alle detaljer selv. Anonymkode: fbe23...5b4 Kunstig befruktning blir stadig mer vanlig, og flere bruker IVF i dag, ettersom vi får barn stadig senere. Selv om det finnes retningslinjer for dette, betyr det ikke at disse ikke kan utfordres. Tenk om vi bare hadde "forholdt oss til" at homofile ikke kunne gifte seg tidligere. Man må kunne utfordre ting man mener er feil. Jeg synes at legen ikke burde ha noe med valget av donor å gjøre. Selv om dette ikke rammer meg direkte, da jeg har egne barn på den "vanlige" måten, så synes jeg det er viktig å utfordre retningslinjene som finnes. Hva er egentlig forskjellen på at kvinnen velger donor og at legen gjør det? Jeg kan ikke se noen. Hvis reglene skal gjelde, bør vi spørre oss hvorfor de finnes. Selv i Norge, på private klinikker hvor kvinner betaler for behandling selv, gjelder denne regelen. Da er det ikke et "tilbud" lenger. Jeg tror ikke du ville likt det dersom donor ble valgt for deg av legen. Jeg hadde aldri funnet meg i det hvis jeg skulle fått et donorbarn. Det handler om autonomi. Når de danske sædbankene har kataloger med donorprofiler, mener jeg kvinner bør få lov til å velge fritt fra disse. Det burde ikke være noe som angår meg eller noen andre, for det handler om disse kvinnenes liv og valg. Når det gjelder spørsmålet om kvinner får vite kjønn på ultralyd eller via NIPT-testen, hva er egentlig forskjellen? Hvorfor er det så viktig å nekte kvinner retten til informasjon om sitt eget svangerskap? Det er også litt paradoksalt at kvinnen får vite kromosomene til barnet via NIPT, men ikke kjønn.... Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 17:02 #5 Skrevet torsdag kl 17:02 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Bedre tilknytning til barnet når man vet kjønnet? Ikke alle bør formere seg, det er i hvertfall helt sikkert. Anonymkode: 23d68...f6b Jeg synes kanskje de som ønsker å bestemme over kvinner og som driver med slike usaklige angrep burde vurdere om de selv skal få barn. Men det er min mening. Jeg har barn på den naturlige måten og valgte å ikke vite kjønnene på forhånd. Men jeg hører at mange synes det blir mer personlig hvis de vet, fordi da kan de bruke barnets navn fra tidlig av. Jeg tror det er viktig å kunne se ting fra andres perspektiv, ikke bare sitt eget. For noen gir det en sterkere tilknytning å vite hvem som er i magen, selv om det ikke er noe jeg selv har følt. For meg var det ikke viktig, men jeg ser at for noen kan dette være en viktig del av opplevelsene, selv om de ikke verdsetter ett kjønn mer enn et annet. Anbefaler deg å utvide synshorisohnten din litt. Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 18:18 #6 Skrevet torsdag kl 18:18 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes kanskje de som ønsker å bestemme over kvinner og som driver med slike usaklige angrep burde vurdere om de selv skal få barn. Men det er min mening. Jeg har barn på den naturlige måten og valgte å ikke vite kjønnene på forhånd. Men jeg hører at mange synes det blir mer personlig hvis de vet, fordi da kan de bruke barnets navn fra tidlig av. Jeg tror det er viktig å kunne se ting fra andres perspektiv, ikke bare sitt eget. For noen gir det en sterkere tilknytning å vite hvem som er i magen, selv om det ikke er noe jeg selv har følt. For meg var det ikke viktig, men jeg ser at for noen kan dette være en viktig del av opplevelsene, selv om de ikke verdsetter ett kjønn mer enn et annet. Anbefaler deg å utvide synshorisohnten din litt. Anonymkode: d4b3b...7ff Akkurat. Anonymkode: 23d68...f6b
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 21:24 #7 Skrevet torsdag kl 21:24 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg synes kanskje de som ønsker å bestemme over kvinner og som driver med slike usaklige angrep burde vurdere om de selv skal få barn. Men det er min mening. Jeg har barn på den naturlige måten og valgte å ikke vite kjønnene på forhånd. Men jeg hører at mange synes det blir mer personlig hvis de vet, fordi da kan de bruke barnets navn fra tidlig av. Jeg tror det er viktig å kunne se ting fra andres perspektiv, ikke bare sitt eget. For noen gir det en sterkere tilknytning å vite hvem som er i magen, selv om det ikke er noe jeg selv har følt. For meg var det ikke viktig, men jeg ser at for noen kan dette være en viktig del av opplevelsene, selv om de ikke verdsetter ett kjønn mer enn et annet. Anbefaler deg å utvide synshorisohnten din litt. Anonymkode: d4b3b...7ff Det er noe galt med de som tror de har rett til alt mulig, inkl å måtte vite kjønn i forkant for å kunne "knytte seg mer til barnet". Det er innholdsløse mennesker. At de reguleres er helt fint. Anonymkode: 1c4db...288
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 22:47 #8 Skrevet torsdag kl 22:47 Etter at selvbestemt abort ble økt fra uke 12 til utgangen av uke 18 har abort av friske guttebabyer økt drastisk. Det har blitt en trend i feministiske miljøer å abortere friske guttebabyer. Alle som vil kan få vite kjønnet i god tid før uke 18. Anonymkode: f42f4...dd5
Anonym bruker Skrevet i går, 00:02 #9 Skrevet i går, 00:02 Anonym bruker skrev (1 time siden): Etter at selvbestemt abort ble økt fra uke 12 til utgangen av uke 18 har abort av friske guttebabyer økt drastisk. Det har blitt en trend i feministiske miljøer å abortere friske guttebabyer. Alle som vil kan få vite kjønnet i god tid før uke 18. Anonymkode: f42f4...dd5 Jeg er aktiv feminist selv, hvorfor har ikke jeg hørt om dette fenomenet? Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet i går, 00:14 #10 Skrevet i går, 00:14 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er noe galt med de som tror de har rett til alt mulig, inkl å måtte vite kjønn i forkant for å kunne "knytte seg mer til barnet". Det er innholdsløse mennesker. At de reguleres er helt fint. Anonymkode: 1c4db...288 Kunnskapen er der. Kvinner kan i teorien få vite, så hvorfor skal vi holde tilbake den informasjonen? Hvis kvinner likevel er innstilt på abort, uansett grunn, er det ikke bedre at det skjer i uke 9 enn i uke 18? Hvorfor skal man aktivt holde tilbake kunnskap? Fordi vi ikke stoler på at voksne damer kan ta selvstendige, kloke valg? Er ikke verre å ta abort ved kjønn enn ved downs syndrom, for å ta den diskusjonen. fosteret blir like abortert uansett. Enten er man for selvbestemmelse eller så er man det ikke. Man kan ikke velge hvilke grunner mor kan ha som er gyldige/ugyldige for å få innvilget abort. Selvbestemmelse for alle eller ingen. Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet i går, 00:38 #11 Skrevet i går, 00:38 Anonym bruker skrev (1 time siden): Etter at selvbestemt abort ble økt fra uke 12 til utgangen av uke 18 har abort av friske guttebabyer økt drastisk. Det har blitt en trend i feministiske miljøer å abortere friske guttebabyer. Alle som vil kan få vite kjønnet i god tid før uke 18. Anonymkode: f42f4...dd5 Har du dokumentasjon på den påstanden? Anonymkode: 23d68...f6b
Anonym bruker Skrevet i går, 07:25 #12 Skrevet i går, 07:25 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det har blitt en trend i feministiske miljøer å abortere friske guttebabyer. Tull fra hus-incelen vår igjen. Anonymkode: 1c4db...288
Anonym bruker Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg er aktiv feminist selv, hvorfor har ikke jeg hørt om dette fenomenet? Anonymkode: d4b3b...7ff Kanskje fordi du lever under feministiske vrangforestillinger? Det er mye tilgjengelig informasjon om dette. Start med å se dokumentaren på SVT som heter "Jakten på en dotter". Den handler om kvinner som tar abort av sine friske ufødte gutter, kun på grunn av deres kjønn. Det omtales som "pojkaborter", en ny feministisk trend. Der vises det til flere lukkede Facebook grupper for feministiske kvinner som ideologisk velger kjønnseleksjon ved abort. Tre eksempler på kommentarer fra disse kvinnene: "Fick tyvärr svaret i början på veckan att det var en pojke… Så idag gjorde jag en kirurgisk abort, var i vecka 12+0". "Jag är inte heller bra på att ljuga, men jag har gjort abort för att jag väntat en pojke och kallat det missfall för omgivningen." "Jag har gjort en abort av samma anledning som ni... Dock är det så tufft och jag kan i efterhand fortfarande känna ångest gentemot fostret." Anonymkode: f42f4...dd5
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #14 Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kanskje fordi du lever under feministiske vrangforestillinger? Det er mye tilgjengelig informasjon om dette. Start med å se dokumentaren på SVT som heter "Jakten på en dotter". Den handler om kvinner som tar abort av sine friske ufødte gutter, kun på grunn av deres kjønn. Det omtales som "pojkaborter", en ny feministisk trend. Der vises det til flere lukkede Facebook grupper for feministiske kvinner som ideologisk velger kjønnseleksjon ved abort. Tre eksempler på kommentarer fra disse kvinnene: "Fick tyvärr svaret i början på veckan att det var en pojke… Så idag gjorde jag en kirurgisk abort, var i vecka 12+0". "Jag är inte heller bra på att ljuga, men jag har gjort abort för att jag väntat en pojke och kallat det missfall för omgivningen." "Jag har gjort en abort av samma anledning som ni... Dock är det så tufft och jag kan i efterhand fortfarande känna ångest gentemot fostret." Anonymkode: f42f4...dd5 Jeg har aldri påstått at abort på bakgrunn av kjønn ikke forekommer. Det gjør det helt sikkert – men at det er vanlig, stiller jeg meg tvilende til. Det finnes ingen dokumentasjon som viser at dette er utbredt. Jeg har sett videoen du viser til tidligere, men mener ikke at den er grunn nok til å frata kvinner rettigheter. For meg spiller ikke årsaken til en abort noen rolle, så lenge den skjer før uke 18. Man kan ikke rangere hvilke grunner som er «gode nok» og hvilke som ikke er det – selv om man personlig kan mislike årsaken. Når det gjelder trenden du nevner, der flere ønsker døtre, kan jeg gå med på at den eksisterer. Men feminister og kvinner generelt går ikke rundt og aborterer guttefostre. Det er et fåtall som gjør dette. Jeg har selv tre friske gutter og er feminist. Jeg kjenner faktisk flere feminister med sønner enn med døtre. Jeg ville aldri ha byttet bort mine egne gutter, og jeg har aldri savnet å ha en datter. Jeg trives som guttemamma. Samtidig ville det aldri falt meg inn å bestemme hva en annen kvinne skal gjøre med sin egen kropp. Hvis en kvinne ønsker å velge donor eller ta abort – uansett grunn – så er det ikke min sak. De aller fleste tar ikke abort på grunn av kjønn. Skulle det i verste fall dukke opp en reell og skadelig trend, som vi absolutt ikke ønsker à la Kina, kan man vurdere tiltak da. Det handler da om å beskytte samfunnet, for det er ikke bærekraftig med store kjønnsforskjeller. Men slik situasjonen er i dag, handler dette om selvbestemmelse og kvinners rettigheter. Dette er per nå et ikke-problem. Hvis det en dag blir et problem, vil politikerne sannsynligvis reagere. Men akkurat nå er dette skrekkscenarioer uten rot i virkeligheten – og det kan ikke brukes som grunnlag for å begrense kvinners autonomi. Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet 21 timer siden #15 Skrevet 21 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri påstått at abort på bakgrunn av kjønn ikke forekommer. Det gjør det helt sikkert – men at det er vanlig, stiller jeg meg tvilende til. Det finnes ingen dokumentasjon som viser at dette er utbredt. Jeg har sett videoen du viser til tidligere, men mener ikke at den er grunn nok til å frata kvinner rettigheter. For meg spiller ikke årsaken til en abort noen rolle, så lenge den skjer før uke 18. Man kan ikke rangere hvilke grunner som er «gode nok» og hvilke som ikke er det – selv om man personlig kan mislike årsaken. Når det gjelder trenden du nevner, der flere ønsker døtre, kan jeg gå med på at den eksisterer. Men feminister og kvinner generelt går ikke rundt og aborterer guttefostre. Det er et fåtall som gjør dette. Jeg har selv tre friske gutter og er feminist. Jeg kjenner faktisk flere feminister med sønner enn med døtre. Jeg ville aldri ha byttet bort mine egne gutter, og jeg har aldri savnet å ha en datter. Jeg trives som guttemamma. Samtidig ville det aldri falt meg inn å bestemme hva en annen kvinne skal gjøre med sin egen kropp. Hvis en kvinne ønsker å velge donor eller ta abort – uansett grunn – så er det ikke min sak. De aller fleste tar ikke abort på grunn av kjønn. Skulle det i verste fall dukke opp en reell og skadelig trend, som vi absolutt ikke ønsker à la Kina, kan man vurdere tiltak da. Det handler da om å beskytte samfunnet, for det er ikke bærekraftig med store kjønnsforskjeller. Men slik situasjonen er i dag, handler dette om selvbestemmelse og kvinners rettigheter. Dette er per nå et ikke-problem. Hvis det en dag blir et problem, vil politikerne sannsynligvis reagere. Men akkurat nå er dette skrekkscenarioer uten rot i virkeligheten – og det kan ikke brukes som grunnlag for å begrense kvinners autonomi. Anonymkode: d4b3b...7ff Du mener altså at kvinner skal ha en selvsagt rett til statsfinansiert abort på bakgrunn av fosterets kjønn? Skattebetalerne skal finansiere at en kvinne tar abort fordi hun ønsker seg det ene kjønnet? Anonymkode: fbe23...5b4
MissSaigon Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Du mener altså at kvinner skal ha en selvsagt rett til statsfinansiert abort på bakgrunn av fosterets kjønn? Skattebetalerne skal finansiere at en kvinne tar abort fordi hun ønsker seg det ene kjønnet? Anonymkode: fbe23...5b4 Men mener DU at man skal mene noe om grunnen til at kvinner tar abort? Så lenge det er fri abort til uke 18 så har ingen noe som helst med hvorfor noen velger det. De aller fleste kvinner anser ikke abort som en enkel avgjørelse og som kvinne selv er jeg helt for at valget om abort er 100 % kvinnens, og ikke noe noen trenger å vite noe om.
TheWitch Skrevet 19 timer siden #17 Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (22 timer siden): Jeg synes det er merkelig at kvinner i Norge ikke har full kontroll over sin egen reproduksjon. Vi har tilgang til abort frem til uke 18, og det er et stort fremskritt. Men utenom det virker det som om politikerne ikke stoler på at kvinner kan ta ansvarlige og informerte beslutninger om eget liv. Jeg har sett flere debatter der kvinner ikke får velge donor ved assistert befruktning – i stedet er det legen som bestemmer. Dette føles som en form for mistillit. En annen ting er at kvinner i Norge ikke får vite kjønnet på barnet sitt via NIPT, selv om de betaler for det selv. Det er en politikk som er basert på frykten for at kvinner skal ta abort utelukkende basert på kjønn, men for de fleste handler det om nysgjerrighet og en bedre tilknytning til barnet. Jeg prøver å forstå hva som ligger bak disse reglene, men jeg har vanskelig for å se hvorfor noen føler behov for å bestemme over andres liv på denne måten. Og hvorfor kvinner i Norge ikke får den tilliten de fortjener. Jeg er åpen for å høre flere synspunkter og sette meg inn i begge sider, men jeg har problemer med å forstå hvorfor myndigheter og utenforstående generelt mener de skal diktere dette. Jeg er nysgjerrig på hva andre tenker om dette – hva er argumentene til de som er uenige? Anonymkode: d4b3b...7ff Nå er det flere land hvor det er mer populært å få gutt enn jente så jenter blir helst abotert bort.
Anonym bruker Skrevet 17 timer siden #18 Skrevet 17 timer siden MissSaigon skrev (2 timer siden): Men mener DU at man skal mene noe om grunnen til at kvinner tar abort? Så lenge det er fri abort til uke 18 så har ingen noe som helst med hvorfor noen velger det. De aller fleste kvinner anser ikke abort som en enkel avgjørelse og som kvinne selv er jeg helt for at valget om abort er 100 % kvinnens, og ikke noe noen trenger å vite noe om. Hva jeg mener noe om har da virkelig ikke du noe med? Ja, jeg mener mye om kvinner som tar abort fordi barnet de bærer har «feil» kjønn. At DU mener at ingen har noe med hvorfor noen tar abort forandrer da ikke på det. Anonymkode: fbe23...5b4
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du mener altså at kvinner skal ha en selvsagt rett til statsfinansiert abort på bakgrunn av fosterets kjønn? Skattebetalerne skal finansiere at en kvinne tar abort fordi hun ønsker seg det ene kjønnet? Anonymkode: fbe23...5b4 Abort er helsehjelp, så ja. Det mener jeg. Grunnen hver enkelt kvinne har er ikke din sak, så lenge det er før uke 18. Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden TheWitch skrev (3 timer siden): Nå er det flere land hvor det er mer populært å få gutt enn jente så jenter blir helst abotert bort. Det er velkjent at det finnes en skjev kjønnsfordeling i enkelte utviklingsland. Det er heller ikke noe nytt. I noen samfunn forventes det at sønner skal føre slekten videre, og dette har fått alvorlige konsekvenser. Kinas ettbarnspolitikk er et tydelig eksempel på det: det ble lagt et sterkt press på familiene om at barnet måtte være gutt, noe som førte til omfattende selektive aborter eller at jentene ble adoptert bort. Tilsvarende mønstre finnes i India, der sosiale og kulturelle normer påvirker kvinners valg. Dette er imidlertid ikke situasjonen i Norge. Norge og India er fundamentalt forskjellige samfunn, både kulturelt og sosialt. Har du dokumentasjon som viser at dette faktisk er et problem her eller i andre tilsvarende landet? Det er tross alt Norge vi diskuterer. Ikke land som det er lite relevant å sammenligne oss med. Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #21 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Abort er helsehjelp, så ja. Det mener jeg. Grunnen hver enkelt kvinne har er ikke din sak, så lenge det er før uke 18. Anonymkode: d4b3b...7ff Helsehjelp å abortere vekk friske gutter på grunn av deres kjønn? Forstår nå hvorfor venstrefeministene tok kampen for å utvide grensen for selvbestemt abort fra uke 12 til 18. Da får de nemlig vite kjønnet, så de kan avslutte guttelivet uten å oppgi grunn. Ikke bra, men det er vel tiden vi lever i. Anonymkode: f42f4...dd5
Anonym bruker Skrevet 16 timer siden #22 Skrevet 16 timer siden Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Abort er helsehjelp, så ja. Det mener jeg. Grunnen hver enkelt kvinne har er ikke din sak, så lenge det er før uke 18. Anonymkode: d4b3b...7ff Abort på bakgrunn av kjønn er da ikke helsehjelp. Og jeg har like mye rett til å mene noe om dette som deg. Vi lever i et demokrati. Du får forkynne dine meninger og stemme på partier som harmonerer med dem, så gjør jeg det samme. Anonymkode: fbe23...5b4
Anonym bruker Skrevet 7 timer siden #23 Skrevet 7 timer siden Anonym bruker skrev (7 timer siden): Abort på bakgrunn av kjønn er da ikke helsehjelp. Og jeg har like mye rett til å mene noe om dette som deg. Vi lever i et demokrati. Du får forkynne dine meninger og stemme på partier som harmonerer med dem, så gjør jeg det samme. Anonymkode: fbe23...5b4 Ingen av oss har egentlig rett til å mene noe om hvilke valg andre kvinner tar. Kvinners kropp og rettigheter er ikke noe som skal være oppe til forhandling. Og ja – abort er helsehjelp. Hvordan ser du for deg at vi skal skille mellom dem som søker abort på grunn av kjønn, og dem som gjør det etter voldtekt eller av helt andre grunner som tilfeldigvis passer bedre inn i ditt narrativ? Det er umulig. Vi kan ikke lage et system som gransker kvinners motiver uten å krenke dem fullstendig. Derfor må vi sikre tilgang til trygge aborter og redusere tabuet – ikke stramme inn. For hva er alternativet? Vil du tilbake til en tid der kvinner døde fordi de ble tvunget til å gjøre det selv? Kvinner som ikke ønsker å gjennomføre et svangerskap, vil forsøke å avbryte det uansett. Da er trygg helsehjelp ikke bare et gode, men en nødvendighet. Anonymkode: d4b3b...7ff
Anonym bruker Skrevet 57 minutter siden #24 Skrevet 57 minutter siden Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ingen av oss har egentlig rett til å mene noe om hvilke valg andre kvinner tar. Anonymkode: d4b3b...7ff Jo. Alle har rett til å mene noe om hvilke valg andre, både kvinner og menn, tar. Hvordan tenker du at du skal forhindre andre i å mene noe? Anonymkode: fbe23...5b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå