Gå til innhold

Når dere er på ferie.. Tenker dere på at det er en lokalbefolkning på stedet dere drar til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor på en ferieplass, og det kan virke som at feriefolket glemmer at det finnes en lokalbefolkning som har sett utsikten før, og dermed ønsker å kjøre i fartsgrensen, som vet hvor de skal, og dermed ikke ønsker å havne bak en familie som diskuterer dette mens de kjører på veien, som også trenger å handle, og derfor også trenger parkeringsplasser der folk parkerer bobiler og campingvogner på 2 og 3 plasser, som synes det er flott med leie av småbåter på stranden og ikke ønsker å stå i kø bak noen som diskuterer hvorfor det koster penger.

Det er like kaos hvert år, og det blir selvsagt en «snakkis» i bygda. Selvsagt er det mange som ikke er som dette, men det er alt for mange som glemmer at det finnes folk som bor her. Er det fin utsikt, så stopp for å se den, ikke kjør for sakte, har du bil som tar halve parkeringen på butikken, så bruk den større parkeringen litt lenger unna så det blir plass til fler. Hold fartsgrensen eller slipp folk forbi. Det kan da ikke være så vanskelig?

Anonymkode: a3381...013

Skrevet

Hyggelig å møte lokalbefolkning. Stort sett ingen unntak på det, bortsett fra deg.

Anonymkode: bc6d7...bd5

Skrevet

Selvsagt. Tar alltid hensyn til alt og alle rundt meg og får spasmer av «sånne folk» 

Anonymkode: 25b91...c08

Skrevet

Jeg bor også på et feriested og kan skrive under på alt du skriver. Nytt av året her er noen med litt dyrere biler som parkerer på streken slik at de tar opp to parkeringsplasser utenfor butikken og risikerer vel ikke at noen kommer i nærheten av bilen deres. Ellers er den største irritasjonen folk som kjører midt i veien på litt smalere veier. Det er god nok plass til å møtes om begge kjører helt ut til kanten, men når én insisterer på å ha 1 meter mellom seg og grøftekanten så må den andre helt ut av veien. Ikke skjønner jeg at folk tør å kjøre i full fart midt i veien over bakketopper og rundt svinger, men det gjør de. Kanskje de tror de er alene? De er jo tross alt på landet...

Anonymkode: 94e48...b13

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg bor også på et feriested og kan skrive under på alt du skriver. Nytt av året her er noen med litt dyrere biler som parkerer på streken slik at de tar opp to parkeringsplasser utenfor butikken og risikerer vel ikke at noen kommer i nærheten av bilen deres. Ellers er den største irritasjonen folk som kjører midt i veien på litt smalere veier. Det er god nok plass til å møtes om begge kjører helt ut til kanten, men når én insisterer på å ha 1 meter mellom seg og grøftekanten så må den andre helt ut av veien. Ikke skjønner jeg at folk tør å kjøre i full fart midt i veien over bakketopper og rundt svinger, men det gjør de. Kanskje de tror de er alene? De er jo tross alt på landet...

Anonymkode: 94e48...b13

Da hadde jeg parkert midt på streken ved siden av… Er det mulig!

Anonymkode: add1f...eb2

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Bor på en ferieplass, og det kan virke som at feriefolket glemmer at det finnes en lokalbefolkning som har sett utsikten før, og dermed ønsker å kjøre i fartsgrensen, som vet hvor de skal, og dermed ikke ønsker å havne bak en familie som diskuterer dette mens de kjører på veien, som også trenger å handle, og derfor også trenger parkeringsplasser der folk parkerer bobiler og campingvogner på 2 og 3 plasser, som synes det er flott med leie av småbåter på stranden og ikke ønsker å stå i kø bak noen som diskuterer hvorfor det koster penger.

Det er like kaos hvert år, og det blir selvsagt en «snakkis» i bygda. Selvsagt er det mange som ikke er som dette, men det er alt for mange som glemmer at det finnes folk som bor her. Er det fin utsikt, så stopp for å se den, ikke kjør for sakte, har du bil som tar halve parkeringen på butikken, så bruk den større parkeringen litt lenger unna så det blir plass til fler. Hold fartsgrensen eller slipp folk forbi. Det kan da ikke være så vanskelig?

Alt nytt blir vel en snakkis på bygda siden det ser så lite der?

Anonymkode: f6777...406

Skrevet

Jeg bor og på et turiststed, ikke på bygda da. Det verste er når de ikke følger med i trafikken eller kjører som de eier veien. Mange er utrolig dårlig til å vike når de ikke holder fartsgrensen, eller når noen må forbi, f.eks utrykningskjøretøy. Var med på utrykning med ambulanse forrige uke, bobiler som ikke viker  selv om ambulansen har på både blålys og sirener er det verste jeg har sett.

Anonymkode: fb6ba...840

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hyggelig å møte lokalbefolkning. Stort sett ingen unntak på det, bortsett fra deg.

Anonymkode: bc6d7...bd5

For en stusselig kommentar.

Anonymkode: fb6ba...840

Skrevet

Bor også på et turiststed og på sommeren er det helt gale-mathias. Folk parkerer midt på veien, stopper biler midt på veien, bæsjer i hager, kaster toalettpapir fra seg osv. Lite trivelig :( Er så sinnsykt lei turister som ikke oppfører seg!

Så ja, jeg tar hensyn og oppfører meg som folk når jeg er på ferie. Er høflig, går på do innomhus, følger reglene på steder jeg er, forsøker å ikke gå i veien, kler meg skikkelig (vaser ikke rundt i bikini på butikken eller på spisesteder), blir ikke full og hoier rundt og gjør mitt beste for å ikke være til bry. 

Anonymkode: ee066...5a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Alt nytt blir vel en snakkis på bygda siden det ser så lite der?

Hvor tror du jeg bor egentlig? Et feriested betyr ikke at vi ikke har kontakt med omverden😂

Skrevet

Jeg er vokst opp på et sted der det var mye tilreisende turister. Jeg var litt stolt over at andre synes det var så vakkert jeg.

Nå bor jeg i en by som er overfylt med turister. Jeg unngår steder der de er, men irriterer meg ikke over de. Tenker at sånn er det bare. Vi får tilbake byen på høsten og da kan jeg kose meg på disse stedene.

Anonymkode: 9c240...853

Skrevet

Jeg tenker de er heldige som har oss som kommer forbi. Uten oss ville de ikke hatt jobb, inntekt, mm.

Anonymkode: 4b1e2...927

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Hvor tror du jeg bor egentlig? Et feriested betyr ikke at vi ikke har kontakt med omverden😂

Med tanke på at det blir en snakkis så høres det jo ut som et slikt sted

Skrevet

Syns det stort sett er veldig hyggelig med feriegjester. Er de ikke hyggelige, er de nok det hele året og ikke bare når de er på ferie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker de er heldige som har oss som kommer forbi. Uten oss ville de ikke hatt jobb, inntekt, mm.

De hadde nok overlevd, skal du se. De aller verste besøkende er nok dem som tror andre trenger penga deres og oppfører seg usmakelig pga det.

Skrevet
prekæs skrev (18 minutter siden):

De hadde nok overlevd, skal du se. De aller verste besøkende er nok dem som tror andre trenger penga deres og oppfører seg usmakelig pga det.

Folket hadde nok overlevd ja, men ikke sikkert bygda/stedet hadde gjort det

Anonymkode: 6b204...1dc

Skrevet (endret)

Jeg liker ikke turister som tar seg til rette. De som tråkker der det ikke er sti, de som belaster landskapet, som troe vi er avhengige av dem, de som tror de er bedre enn andre. De som parkerer pp doble plasser, som ikke kan legge seg ut så andre kan passere. Jeg er turist selv, men «hytte i generasjoner »-turist. Jeg er her på hytta mye og føler som de som bor her fast om turistene. I går veltet en busslast cruiseturister ut i hagen for å ta bilder av utsikten min. Uten hensyn eller skam trampet de rundt mellom ripsbuskene. 
Aldri i livet om jeg ville vært en sånn turist. Jeg tar hensyn, jeg er ikke vulgær og jeg rydder alltid opp etter meg.

Og jeg handler på nærbutikken istedenfor å kjøre til de store kjedene i mer sentrale strøk. For jeg vil gjerne bidra heller enn å belaste et sted jeg er gjest på.

Endret av amandine
Skrevet

Jeg bor også et sted hvor turismen mangedobler antallet mennesker her om sommeren.  Jeg synes det stort sett går greit.

Det er hyggelig at det skjer noe, for det er et ganske søvnig sted om vinteren.

Jeg liker begge deler.

Men jeg har aldri opplevd sjenerende oppførsel av turistene da, jeg forstår at folk reagerer på at de tar seg inn i hagen, bæsjer bak ripsbusken osv 🙈

Anonymkode: 76371...ceb

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har jobb uten feriefolket. Det har alle andre også.  I jobber hele året, ikke bare i juli

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Folket hadde nok overlevd ja, men ikke sikkert bygda/stedet hadde gjort det

Vi har overlevd her siden steinalderen, så vi klarer oss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Vi har overlevd her siden steinalderen, så vi klarer oss. 

Det vet du ikke

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det vet du ikke

Jo, det vet jeg. Vi har inntekt hele året alle sammen, så vi klarer oss. Og er det ikke jobber her, så er det ikke verre en. Å kjøre i 40 min, så er vi i Oslo og stjeler jobbene fra feriefolket

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du tenker at de kronene du legger igjen i matbutikken og kanskje på en pizza eller to i løpet av 2- 3 uker holder hjula i sving mer enn de som handler i den samme butikken hele året? Med mindre du handler hummer, indrefilet, safran i kilovis og bæreposer med trøfler daglig så tror jeg ikke dine kroner spiller noen rolle i driften. Vi har faktisk åpne butikker og restauranter 52 uker i året. Strøm og vann har vi også, selv om feriegjestene har reist...

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 time siden):

Du tenker at de kronene du legger igjen i matbutikken og kanskje på en pizza eller to i løpet av 2- 3 uker holder hjula i sving mer enn de som handler i den samme butikken hele året? Med mindre du handler hummer, indrefilet, safran i kilovis og bæreposer med trøfler daglig så tror jeg ikke dine kroner spiller noen rolle i driften. Vi har faktisk åpne butikker og restauranter 52 uker i året. Strøm og vann har vi også, selv om feriegjestene har reist...

Det er jo ikke hold i det du sier. Feriesteder har typisk overnattings- og servicebedrifter langt utover det du som fastboende holder i gang. Spisesteder, aktivitetsparker, hoteller, skitrekk, båtutleie, byggevirksomhet som gagner lokalt næringsliv, typiske turistbutikker, etc. Det gir arbeidsplasser og inntekt. Og forøvrig er det blant annet her jeg bor egentlig grunnlag for én matbutikk, men vi har fire store pluss en delikatesse. Og det selges både hummer og trøfler og indrefilet i mengder, fordi hyttefolket faktisk koser seg på ferie.

Anonymkode: f11da...af3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, det vet jeg. Vi har inntekt hele året alle sammen, så vi klarer oss. Og er det ikke jobber her, så er det ikke verre en. Å kjøre i 40 min, så er vi i Oslo og stjeler jobbene fra feriefolket

Og det gjelder hele bygda tror du? Snakk om å være naiv... Og ingen feire bygder ligger kun 40 minutters kjøring fra Oslo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...