Gå til innhold

Venninne som ble ufør for 10 år siden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun var mye innlagt, derfor ble hun ufør. Hun er bipolar type 1. Nå har hun blitt 40, barna er store og hun er nesten aldri innlagt. Hun går på cafe ca 2 ganger i uken. Burde ikje hun revurderes av lege/nav?? I mine øyne kan hun jobbe

Anonymkode: 09940...d8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hun var mye innlagt, derfor ble hun ufør. Hun er bipolar type 1. Nå har hun blitt 40, barna er store og hun er nesten aldri innlagt. Hun går på cafe ca 2 ganger i uken. Burde ikje hun revurderes av lege/nav?? I mine øyne kan hun jobbe

I mine øyne er du ganske så enkelt møblert...

Anonymkode: 225b9...d99

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kjære min tid. Er du så dum som du utgir deg for å være?

Anonymkode: 68dea...400

Skrevet

Så heldig hun er som har deg! 

Anonymkode: 59c49...282

Skrevet

I dine øyne kan hun jobbe......Dette må være et dårlig trolleinnlegg vel.

Anonymkode: 02029...85d

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor er hun nesten aldri innlagt lengre? Kan grunnen være at hun slipper å jobbe? 

Anonymkode: 3b56f...48a

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Så du mener hun burde være innlagt eller i det minste alltid holde seg hjemme for at hun skal "få være" ufør?

Anonymkode: 48579...4f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Så du mener hun burde være innlagt eller i det minste alltid holde seg hjemme for at hun skal "få være" ufør?

Anonymkode: 48579...4f0

Jeg er ganske sikker på at hi mener at vedkommende kanskje bør vurderes på nytt, tror du ikke? Selv om man en gang i livet har vært for syk til å jobbe, så betyr ikke det at man er for syk til å jobbe livet ut.

Anonymkode: 2b520...57f

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at hi mener at vedkommende kanskje bør vurderes på nytt, tror du ikke? Selv om man en gang i livet har vært for syk til å jobbe, så betyr ikke det at man er for syk til å jobbe livet ut.

Anonymkode: 2b520...57f

Det er nok både venninnen og legen hennes svært klar over. At hun er såpass mye bedre nå betyr vel enkelt sagt at uføregraden virker, hun er bedre når hun ikke trenger å jobbe. En god venninne hadde unnet henne det. 

Anonymkode: 59c49...282

Skrevet

Det er helt fantastisk hvordan et slikt innlegg møtes. Mulig litt klumpete uttrykt av HI, men selv mener jeg jo hun burde ha blitt utredet på nytt! 

Vi må begynne å kunne stille spørsmål ved uføretrygden, vi som samfunn har ikke råd til at denne utviklingen fortsetter ikke om vi ønsker at våres barn skal få samme nesten like gode muligheten som vi har fått. 

Anonymkode: 93c0f...ddf

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det er helt fantastisk hvordan et slikt innlegg møtes. Mulig litt klumpete uttrykt av HI, men selv mener jeg jo hun burde ha blitt utredet på nytt! 

Vi må begynne å kunne stille spørsmål ved uføretrygden, vi som samfunn har ikke råd til at denne utviklingen fortsetter ikke om vi ønsker at våres barn skal få samme nesten like gode muligheten som vi har fått. 

Dette. Uføre kan ikke være en livstidsdom. Koster samfunnet enorme summer, går ikke i lengden. Kan være ganske «gal» som 20 åring, men fullt ut være i stand til å jobbe en dag eller to i uka som 40 åring.

Anonymkode: 23860...285

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Er du klar over hvor mye spørsmål som stilles FØR man får uføretrygd? Årevis med testing, utprøving og mistro fra folk, midt oppi sykdommen som gjør at en ikke kan jobbe. Det er et blodslit, det er skam, det er nederlag. De gir ikke dette før de anser tilstanden som VARIG. Og så skal man i tillegg måtte omgås slike folk som vil stille spørsmål rundt dette fordi de mener man bør ligge i senga døgnet rundt og aldri ha en glede i livet for å fortjene å få lov å bli sett på som varig syk. Eier du ikke skam? Har du så lite innsikt og empati?

Anonymkode: 225b9...d99

Skrevet

Jeg tror kostnaden ved å revurdere en uføretrygd hvert tiende år vil bli enorm.

Og å først gå gjennom et løp med revurdering, også få vite at du har en restarbeidsevne på la oss si 20% er helt ubrukelig i det arbeidslivet vi har i Norge i dag. For hvem vil ansette noen som er 80% ufør i en så liten deltidsstilling?

Har selv en svigerinne som ble 80% ufør pga lignende utfordringer, bipolar og div annet småtteri. Hun lette i to år, med god hjelp fra nav, etter noen som ville ansette henne i 10-20% stillig, uten å finne noen. Så da ble hun 100% ufør da.

Anonymkode: 54e64...3a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror kostnaden ved å revurdere en uføretrygd hvert tiende år vil bli enorm.

Og å først gå gjennom et løp med revurdering, også få vite at du har en restarbeidsevne på la oss si 20% er helt ubrukelig i det arbeidslivet vi har i Norge i dag. For hvem vil ansette noen som er 80% ufør i en så liten deltidsstilling?

Har selv en svigerinne som ble 80% ufør pga lignende utfordringer, bipolar og div annet småtteri. Hun lette i to år, med god hjelp fra nav, etter noen som ville ansette henne i 10-20% stillig, uten å finne noen. Så da ble hun 100% ufør da.

Anonymkode: 54e64...3a2

Kostnaden ved å ha folk sullende hjemme med lønn fra staten er ekstremt mye større en å hjelpe de som kan, ut i jobb. At systemet er håpløst og ikke tilrettelagt for de som kan jobbe litt er vi helt enig i. Men de som ikke kan/gidder, de slipper jaggu unna de og. Kostnaden kan være stor der og da, men på sikt er det mer samfunnsnyttig at folk er i jobb. 

Anonymkode: cf5f9...011

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er på tide at vi våger å stille spørsmål, og at vi krever at det stilles spørsmål. Antallet uføre er alt for stort i Norge, og vi tiltrekker oss uføre fra hele verden. Dette går aldri bra. Det må finnes bedre måter å håndtere problemer på.

Anonymkode: 7d9e2...b24

Skrevet

Du mener hun burde vurderes på nytt fordi hun går på kafe ca 2 ganger i uken og nesten ikke er innlagt lenger?

Anonymkode: 02029...85d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er på tide at vi våger å stille spørsmål, og at vi krever at det stilles spørsmål. Antallet uføre er alt for stort i Norge, og vi tiltrekker oss uføre fra hele verden. Dette går aldri bra. Det må finnes bedre måter å håndtere problemer på.

Anonymkode: 7d9e2...b24

Du tror ikke det stilles nok spørsmål i prosessen mot uførhet? Du tror ikke uføre flest heller ville vært aktive deltakere i arbeidslivet?

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Du tror ikke det stilles nok spørsmål i prosessen mot uførhet? Du tror ikke uføre flest heller ville vært aktive deltakere i arbeidslivet?

Nei jeg tror ikke det. Ta en tur til utlandet og se alle nordmenn på uføretrygd...de jobber svart, løper på fjellet, er ute nesten hver kveld og synes de som må på jobb er kjedelig....

Mitt eksempel kunne man lett ha ordnet ved at man fikk utbetalt beløp i forhold til utbetalinger i landet man bodde i. 

Skrevet

Poenget er at ingen, selv ikke hi, vet hvorfor venninnen fungerer bedre nå. Vi vet ikke hvor tett oppfølging hun får og vi vet ikke hvor godt hun har det i hverdagen, til tross for at hun er på kafe hele to ganger pr uke!

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jo, absolutt. Er mange uføre i dag som fint kunne vært i jobb. 

Anonymkode: 8a26b...6a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Basert på hvem? Deg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Selvsagt er det mange som kunne vært det. Men problemet er at det finnes ikke jobber for de som er uforutsigbare arbeidstakere, og det er enklere for folk å være hjemme. Har man dulla rundt hjemme i 3 år på aap så er terskelen stor for å komme tilbake i jobb. Da er veien til ufør mye enklere. 

Anonymkode: cf5f9...011

Skrevet
MissSaigon skrev (6 minutter siden):

Basert på hvem? Deg? 

Ja

Skrevet

Jeg blir helt oppriktig både sjokkert og lei meg over holdningene tråder som dette viser. Hva er det som driver dere som har så lite respekt og sympati for andre mennesker? Skulle dere ønske at dere slapp å jobbe? Jeg spør oppriktig, for jeg kan bare ikke fatte hva og hvordan dere tenker.

Skrevet

Nei jeg tror ikke det. Ta en tur til utlandet og se alle nordmenn på uføretrygd...de jobber svart, løper på fjellet, er ute nesten hver kveld og synes de som må på jobb er kjedelig....

Mitt eksempel kunne man lett ha ordnet ved at man fikk utbetalt beløp i forhold til utbetalinger i landet man bodde i. 

Antallet nordmenn som mottar uføretrygd i utlandet er veldig lite, så det er ikke er et reelt problem 

Anonymkode: 90085...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...