Gå til innhold

Greit å dra ungene i ørene (assistent på skolen)😬


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Brukeren vet ikke annet enn at hun «fikk vondt» av at barnet ble dratt ut av klasserommet. Verken jeg, du eller henne kjenner til foranledningen, men DU velger å anta at læreren har utført maktmisbruk, og du går helt bananas med «klarer du ikke å oppdra barna dine uten å bruke fysisk makt» når folk prøver å fortelle deg at bruk av makt kan være nødvendig - selv om du egentlig er enig i akkurat det 🤷‍♀️

Og alle som ikke, som deg, har skrudd på vrangvilja og paranoiaen sin skjønner at vi diskuterer bruk av makt i situasjoner der det er nødvendig og ikke finnes andre utveier. Det er heller ingen andre som hevder at unødvendig maktbruk aldri forekommer. Du er veldig glad i stråmenn, du.

Anonymkode: f394f...6db

Vet du at hun ikke vet foranledningen? Da har du lest noe annet enn meg. 
 

Det er svært sjelden at maktbruk er eneste virkemiddel man har med barn. Jeg undrer på hvorfor det er så viktig for deg at jeg skal godta maktbruk ovenfor barn. 
 

Diskusjonen jeg hadde før du kom inn i bildet gikk ut på å fysisk gripe inn på ‘drittunger’, altså ikke barn som utagerer fysisk og er til fare for seg selv og andre. 

Anonymkode: 08ce3...975

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg skriver flere ganger at vi ikke vet mer enn at en voksen tilskuer reagerte med å få vondt av barnet. Da tenker jeg at maktbruken mest trolig var overdrevent. Men jeg VET det ikke, derav begrepet mest trolig. Det jeg vet at at det finnes voksne som i mangel på pedagogisk verktøy må bruke makt ovenfor små barn. Det syns jeg ikke er greit, rett og slett. 
 

Du skjønner at det er forskjell på makt og maktmisbruk? 

Anonymkode: 08ce3...975

Du VET ikke,sier du!Likevel har du allerede i mange tråder påstått at dette er ulovlig, at det er maktmissbruk og vold....

 

Østerdølen skrev (5 minutter siden):

Du VET ikke,sier du!Likevel har du allerede i mange tråder påstått at dette er ulovlig, at det er maktmissbruk og vold....

 

Men det er ulovlig. Det er ulovlig å bruke makt om det ikke er for å forhindre at noen blir skadet. 
 

Fem sider med folk som forsvarer vold mot barn... 

Anonymkode: 08ce3...975

Dere som antar at det å dra et barn ut av klasserommet er maktmisbruk. Om et barn til stadighet ødelegger undervisningen; Det er ikke voldelig eller til fysisk fare for seg selv eller andre. Det roper og hoier, prater, løper mellom pultene, river ned bøkene til de læreren osv. Barnet gjør dette for å tøffe seg og har høy sosial status som rebell. Eleven nekter å gå ut av klasserommet. Hva tenker du lærer skal gjøre om det ikke er lov å fysisk fjerne barnet fra klasserommet? La barnet ødelegge alle timer barnet ønsker å ødelegge?

Anonymkode: 03aab...edb

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men det er ulovlig. Det er ulovlig å bruke makt om det ikke er for å forhindre at noen blir skadet. 
 

Fem sider med folk som forsvarer vold mot barn... 

Anonymkode: 08ce3...975

Men det VET du jo ikke!Du VET ikke om det var derfor eleven ble fjernet fra rommet!

Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Men det VET du jo ikke!Du VET ikke om det var derfor eleven ble fjernet fra rommet!

Det stemmer. Derfor har jeg basert holdningen min på at hun som opplevde det tolket maktbruken slik at hun fikk vondt i magen. 

Anonymkode: 08ce3...975

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Dere som antar at det å dra et barn ut av klasserommet er maktmisbruk. Om et barn til stadighet ødelegger undervisningen; Det er ikke voldelig eller til fysisk fare for seg selv eller andre. Det roper og hoier, prater, løper mellom pultene, river ned bøkene til de læreren osv. Barnet gjør dette for å tøffe seg og har høy sosial status som rebell. Eleven nekter å gå ut av klasserommet. Hva tenker du lærer skal gjøre om det ikke er lov å fysisk fjerne barnet fra klasserommet? La barnet ødelegge alle timer barnet ønsker å ødelegge?

Anonymkode: 03aab...edb

Slik oppførsel er jo til fare for andre? 

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Det stemmer. Derfor har jeg basert holdningen min på at hun som opplevde det tolket maktbruken slik at hun fikk vondt i magen. 

Anonymkode: 08ce3...975

Og igjen:da kan du ikke så bombastisk slå fast at noe er ulovlig, eller at det er sånn eller slik.

Østerdølen skrev (Akkurat nå):

Ja, nettopp!Likevel er du så påståelig om at dette er vold!

Å, kjære! Leser du ikke det jeg skriver? Jeg blir litt matt. Jeg har skrevet flere ganger at man må ty til fysisk holding om barnet er til fare for seg eller andre. Så altså, igjen: Fysisk makt mot barn skal kun brukes når det er fare for at det skader seg selv eller andre. Jeg vet ikke hvor tidligere jeg kan si det. 

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Å, kjære! Leser du ikke det jeg skriver? Jeg blir litt matt. Jeg har skrevet flere ganger at man må ty til fysisk holding om barnet er til fare for seg eller andre. Så altså, igjen: Fysisk makt mot barn skal kun brukes når det er fare for at det skader seg selv eller andre. Jeg vet ikke hvor tidligere jeg kan si det. 

Anonymkode: 08ce3...975

Og igjen: DU VET INGENTING OM DET VAR NØDVENDIG MED FYSISK MAKT I SITUASJONEN VI DISKUTERER!!!!!

Anonymkode: f394f...6db

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Å, kjære! Leser du ikke det jeg skriver? Jeg blir litt matt. Jeg har skrevet flere ganger at man må ty til fysisk holding om barnet er til fare for seg eller andre. Så altså, igjen: Fysisk makt mot barn skal kun brukes når det er fare for at det skader seg selv eller andre. Jeg vet ikke hvor tidligere jeg kan si det. 

Anonymkode: 08ce3...975

Nei, at fysisk holding er innenfor har du på INGEN MÅTE skrevet her inne. Du har bastant og gjentatte ganger slått fast at denne episoden er ulovlig og at det er bruk av vold. Så ro ro til fiskeskjær, sier jeg. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Og igjen: DU VET INGENTING OM DET VAR NØDVENDIG MED FYSISK MAKT I SITUASJONEN VI DISKUTERER!!!!!

Anonymkode: f394f...6db

Nei. Men basert på innlegget svarer jeg som at det ikke var behov for fysisk makt. Basert på inntrykket til personen jeg siterte, altså. 

Anonymkode: 08ce3...975

Annonse

Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Nei, at fysisk holding er innenfor har du på INGEN MÅTE skrevet her inne. Du har bastant og gjentatte ganger slått fast at denne episoden er ulovlig og at det er bruk av vold. Så ro ro til fiskeskjær, sier jeg. 

Da får du lese gjennom tråden igjen. 

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Slik oppførsel er jo til fare for andre? 

Anonymkode: 08ce3...975

I hvilke tilfeller tenker du det er lærere bruker makt og der det er maktmisbruk? 

Anonymkode: 03aab...edb

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I hvilke tilfeller tenker du det er lærere bruker makt og der det er maktmisbruk? 

Anonymkode: 03aab...edb

Voksne må bruke makt ovenfor barn når barnet er til fare for seg selv eller andre. Alle andre situasjoner er maktmisbruk. 
 

Er ikke dette en selvfølgelig holdning blant de fleste voksne mennesker?

Når mener du at fysisk inngripen er maktmisbruk og når er det greit? 

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Voksne må bruke makt ovenfor barn når barnet er til fare for seg selv eller andre. Alle andre situasjoner er maktmisbruk. 
 

Er ikke dette en selvfølgelig holdning blant de fleste voksne mennesker?

Når mener du at fysisk inngripen er maktmisbruk og når er det greit? 

Anonymkode: 08ce3...975

Jeg var ute etter et eksempel fra deg. Jeg tror alle her egentlig er enig fordi man anvender en veldig vid definisjon for når barnet er til fare for seg selv eller andre. 
Dermed lurer jeg på om du har et eksempel på når du tenker det vil være maktmisbruk fra lærer å fjerne en elev med makt fra klasserommet. 

Anonymkode: 03aab...edb

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Men basert på innlegget svarer jeg som at det ikke var behov for fysisk makt. Basert på inntrykket til personen jeg siterte, altså. 

Anonymkode: 08ce3...975

Og det er jo det som er så utrolig. Du antar ar det ikke var behov for fysisk makt (uten å vite foranledning), og går i strupen på de som sier at det kan ha vært behov for fysisk makt («klarer du ikke å oppdra barna dine uten fysisk eller psykisk makt?». 
Makan til fossroing.

Anonymkode: f394f...6db

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg var ute etter et eksempel fra deg. Jeg tror alle her egentlig er enig fordi man anvender en veldig vid definisjon for når barnet er til fare for seg selv eller andre. 
Dermed lurer jeg på om du har et eksempel på når du tenker det vil være maktmisbruk fra lærer å fjerne en elev med makt fra klasserommet. 

Anonymkode: 03aab...edb

Hva skal du med mine hypotetiske eksempler? Normalt utrusta voksne må forventes å klare å ta avgjørelsen i situasjonen. 

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Og det er jo det som er så utrolig. Du antar ar det ikke var behov for fysisk makt (uten å vite foranledning), og går i strupen på de som sier at det kan ha vært behov for fysisk makt («klarer du ikke å oppdra barna dine uten fysisk eller psykisk makt?». 
Makan til fossroing.

Anonymkode: f394f...6db

Brukeren som skrev reagerte negativt på lærerens maktbruk. Det er kun det jeg har forholdt meg til i hele tråden. At flere andre dikter opp scenario som gjør lærerens handling akseptert får stå for deres/din regning. 

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Brukeren som skrev reagerte negativt på lærerens maktbruk. Det er kun det jeg har forholdt meg til i hele tråden. At flere andre dikter opp scenario som gjør lærerens handling akseptert får stå for deres/din regning. 

Anonymkode: 08ce3...975

De aller fleste som ikke kjenner foranledningen vil jo reagere negativt når de ser en elev blir dratt ut av et klasserom da. Det betyr likevel ikke at det ikke var nødvendig.
At du dikter opp et scenario som gjør lærerens handling uakseptabel får stå for din regning.

Når man vet hva som foregår i norske klasserom, så er det i min verden langt mer sannsynlig at læreren hadde en grunn til at hen handler som hen gjorde, enn at hen er en sadist som kaster random elever ut på gangen ved hjelp av makt.

Anonymkode: f394f...6db

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

De aller fleste som ikke kjenner foranledningen vil jo reagere negativt når de ser en elev blir dratt ut av et klasserom da. Det betyr likevel ikke at det ikke var nødvendig.
At du dikter opp et scenario som gjør lærerens handling uakseptabel får stå for din regning.

Når man vet hva som foregår i norske klasserom, så er det i min verden langt mer sannsynlig at læreren hadde en grunn til at hen handler som hen gjorde, enn at hen er en sadist som kaster random elever ut på gangen ved hjelp av makt.

Anonymkode: f394f...6db

Vi vet ikke hva brukeren fikk med seg av det som skjedde før hendelsen, og det har jeg forholdt meg til hele tiden. Det er jo du/dere som dikter opp scenario om hvorfor læreren handlet som hn gjorde. 
 

Helt klart at læreren kan ha vært frustrert, ingen har vel sagt noe om at hn er sadist siden du nå er så opptatt av at andre ikke skal bruke stråmenn, men frustrasjon unnskylder ikke maktovergrep. 

Anonymkode: 08ce3...975

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vi vet ikke hva brukeren fikk med seg av det som skjedde før hendelsen, og det har jeg forholdt meg til hele tiden. Det er jo du/dere som dikter opp scenario om hvorfor læreren handlet som hn gjorde. 
 

Helt klart at læreren kan ha vært frustrert, ingen har vel sagt noe om at hn er sadist siden du nå er så opptatt av at andre ikke skal bruke stråmenn, men frustrasjon unnskylder ikke maktovergrep. 

Anonymkode: 08ce3...975

Nei nettopp, vi vet ikke. Men du har bestemt deg for ar læreren misbrukte makten sin. Eller har «vært frustrert». At læreren hadde god grunn til å handle som hen gjorde virker bare heeelt fjernt for deg. Ergo, du dikter.

Anonymkode: f394f...6db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...