Gå til innhold

Hjelp meg å formulere en melding her.. 🌸

Anbefalte innlegg

Jeg føler for å skrive mye, men tror jeg bør holde kjeft. Tror jeg. Samtidig frister det å be foreldrene se seg i speilet.

Min sønn og fire andre gutter fikk en melding hvor det var kommentert at høyden på den andre gutten var lav. At de satt sammen, målte og konkluderte med at denne gutten var lav. Skuldrene hans nådde de andre barna til brystet. Dette opplevde denne mammaen som nedlatende å har nå sendt ut en melding til alle fem foreldrene. Hun opplevde det som mobbing fordi guttene fokuserte veldig på høyde. Tipper det skiller 20 cm på guttene nå, de har vokst mye i sommer.

Hadde det vært ett annet barn hadde jeg tatt det seriøst. Denne gutten derimot er en bølle uten sidestykke. Han banner, slår, skriker andre barn inn i ørene, sier til foreldrene «hold kjeft, jeg hører ikke på deg dere kan dø» uten at foreldrene tar tak. Hadde han i en bursdag på lekeland hvor han var frekk mot fremmede barn og jeg forsøkte å irettesette oppførselen hans. Han responderte med «bla bla bla, du bestemmer ikke over meg». Mannen min har tatt han flere ganger fordi han plager andre så de gråter, de har samkjørt i bil til trening fire stk. Der sitter han også å skriker, prikker på andre og er stygg i munnen. På kamp var han helt ute av styr å foreldrene står å ser på uten å ta tak i han. Treneren kastet han ut av banen.

Så tilbake til dette med høyde. Jada, forstår at de foreldrene syntes det var leit men snakk for faen til deres egen sønn før dere har baller til å snakke om andres barn. Deres gutt er en uoppdragen bølle, å han står regelrett å skriker foreldrene opp i trynet uten at de sier noe.  Det har jeg lyst til å skrive. Men hva bør jeg skrive? Bør jeg skrive det jeg tenker, eller være pedagogisk korrekt? 

Anonymkode: 64d09...21d

Fortsetter under...

Den meldingen hadde jeg ikke giddet å svare på. 
evt hadde jeg skrevet noe sånt som: Hei. Denne meldingen velger jeg å ikke svare på siden jeg da fort kan bli usaklig i mitt svar. Ha en fin dag. 

Anonymkode: 333a4...943

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg føler for å skrive mye, men tror jeg bør holde kjeft. Tror jeg. Samtidig frister det å be foreldrene se seg i speilet.

Min sønn og fire andre gutter fikk en melding hvor det var kommentert at høyden på den andre gutten var lav. At de satt sammen, målte og konkluderte med at denne gutten var lav. Skuldrene hans nådde de andre barna til brystet. Dette opplevde denne mammaen som nedlatende å har nå sendt ut en melding til alle fem foreldrene. Hun opplevde det som mobbing fordi guttene fokuserte veldig på høyde. Tipper det skiller 20 cm på guttene nå, de har vokst mye i sommer.

Hadde det vært ett annet barn hadde jeg tatt det seriøst. Denne gutten derimot er en bølle uten sidestykke. Han banner, slår, skriker andre barn inn i ørene, sier til foreldrene «hold kjeft, jeg hører ikke på deg dere kan dø» uten at foreldrene tar tak. Hadde han i en bursdag på lekeland hvor han var frekk mot fremmede barn og jeg forsøkte å irettesette oppførselen hans. Han responderte med «bla bla bla, du bestemmer ikke over meg». Mannen min har tatt han flere ganger fordi han plager andre så de gråter, de har samkjørt i bil til trening fire stk. Der sitter han også å skriker, prikker på andre og er stygg i munnen. På kamp var han helt ute av styr å foreldrene står å ser på uten å ta tak i han. Treneren kastet han ut av banen.

Så tilbake til dette med høyde. Jada, forstår at de foreldrene syntes det var leit men snakk for faen til deres egen sønn før dere har baller til å snakke om andres barn. Deres gutt er en uoppdragen bølle, å han står regelrett å skriker foreldrene opp i trynet uten at de sier noe.  Det har jeg lyst til å skrive. Men hva bør jeg skrive? Bør jeg skrive det jeg tenker, eller være pedagogisk korrekt? 

Kanskje gutten har noen diagnoser som både leder til utagerende oppførsel og lav høyde? Det er bak mål at friske velfungerende gutter skal bølle med en gutt som tydeligvis har issues. 

Anonymkode: 89a32...3f6

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje gutten har noen diagnoser som både leder til utagerende oppførsel og lav høyde? Det er bak mål at friske velfungerende gutter skal bølle med en gutt som tydeligvis har issues. 

Anonymkode: 89a32...3f6

Foreldrene er også lave så gener. Går mer på oppdragelse enn diagnoser her, men issues har han definitivt. Han skriker idiot til foreldrene uten at de sier noe så jada. 

hi

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

«Takk for melding. Vi får snakke litt med gutta våre om hva det vil si å oppføre seg pent, alle sammen.»

Anonymkode: 570da...9ae

Denne var pedagogisk og ikke så dum. Takk. Selv om det frister å ikke si noe også.

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Den meldingen hadde jeg ikke giddet å svare på. 
evt hadde jeg skrevet noe sånt som: Hei. Denne meldingen velger jeg å ikke svare på siden jeg da fort kan bli usaklig i mitt svar. Ha en fin dag. 

Anonymkode: 333a4...943

Dette frister, men så er jeg voksen da. Dilemma😆

Du kan takke for melding og si at du skal ta det opp med barnet ditt, å kommenterer negativt på andre er ikke greit for ditt barn heller, og så hadde jeg sendt sms hver jækla gang jeg opplevde noe negativt med deres barn. 

"Takk for beskjed, vi skal snakke litt om det å kommentere andres utseende og ting de ikke kan noe for på negativ måte. Det skal selvfølgelig hverken min sønn eller andre gjøre."

Jeg hadde ikke giddet gjøre noe mer ut av det enn det. En slik samtale er helt greit å ha med egne barn av og til, for det er greit å la være å kommentere andres utseende negativt. Oppførselen og (mangelen på) oppdragelse på den lave gutten hadde jeg ikke nevnt, det kommer du ingen vei med uansett.

Anonymkode: 82838...35f

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

«Takk for melding. Vi får snakke litt med gutta våre om hva det vil si å oppføre seg pent, alle sammen.»

Dette synes jeg var en veldig fin måte å svare på. 

Anonymkode: 9ee66...5b8

Da tror hun kanskje at HI kun mener hennes sønn og kameratenes foreldre.

Jeg hadde skrevet "Både vi og dere bør nok snakke litt med gutta våre om hva det vil si å oppføre seg pent. 

Men sier du det så MÅ du faktisk ta den praten med egen sønn også HI. Forklar at han må ta ansvar for egen atferd uansett hva hans venner gjør og uansett hva denne kompisen har gjort før.

At foreldrene ikke reagerer når sønnen sier stygge ting betyr andolutt ikke at oppdragelsen er dårlig eller at gutten ikke har noen diagnose. Foreldre til diagnosebarn anbefales ofte av fagfolk av gode grunner å velge sine kamper med omhu og å heller snakke om atferden hjemme etterpå når barnet har blitt rolig igjen. For barn som får mye korreksjon og kjeft slutter til slutt å høre etter og utvikler indre skam og mer sinne. For øvrig kan sinnet og atferden til gutten også hovedsakelig ha sin opprinnelse i mobbing, det er det viktig å være klar over. 

Anonymkode: 3edae...132

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde skrevet "Både vi og dere bør nok snakke litt med gutta våre om hva det vil si å oppføre seg pent. 

Men sier du det så MÅ du faktisk ta den praten med egen sønn også HI. Forklar at han må ta ansvar for egen atferd uansett hva hans venner gjør og uansett hva denne kompisen har gjort før.

At foreldrene ikke reagerer når sønnen sier stygge ting betyr andolutt ikke at oppdragelsen er dårlig eller at gutten ikke har noen diagnose. Foreldre til diagnosebarn anbefales ofte av fagfolk av gode grunner å velge sine kamper med omhu og å heller snakke om atferden hjemme etterpå når barnet har blitt rolig igjen. For barn som får mye korreksjon og kjeft slutter til slutt å høre etter og utvikler indre skam og mer sinne. For øvrig kan sinnet og atferden til gutten også hovedsakelig ha sin opprinnelse i mobbing, det er det viktig å være klar over. 

Eventuelt er det bare ekstremt ræva oppdragelse. Det MÅ ikke være en diagnose bak enhver ubrukelige unge.

Anonymkode: 1a450...4f6

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nei, det bør du ikke. 
Du har nå fått en tilbakemelding på at din sønn har vært med på å kommentere høyden på et annet barn, og barnet har blitt lei seg. 
Det handler ikke om å være pedagogisk korrekt, men normal folkeskikk. 

hva som skjer på fotballbanen, eller at han er frekk har ingenting med dette å gjøre. 
Du som mor er fornærmet etter å ha fått en melding om dette, og du har lyst å beskytte din sønn ved å angripe denne moren og fortelle henne at gutten hennes er ei bølle? Hvor vil du med dette? 
Du snakker med sønnen din om at det ikke er lurt å kommentere høyde og kropp da han ble lei seg. 
Denne gutten har lov å være lei seg og oppleve dette kjipt, uavhengig om denne gutten kan være «bølle» i andre sammenhenger. 
Du svarer mor på en melding du får. 

Du skriver da; Takk for at du gir beskjed, leit å høre at sønnen din opplevde dette som sårt. Jeg skal snakke med sønnen min om dette, og håper det ikke skjer igjen. 
beklager. 

Hvis du er voksen og oppegående så skap ikke splid inforeldregruppen ved å dra frem hva andre barn gjør feil og ikke. 
Jeg har selv snart voksne gutter, og har vært med å observere foreldre som går i strupen på hverandre og eskalerer konflikter 

Anonymkode: e77e1...7dd

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Her har ts sin sønn såret et annet barn og da må Ts forholde seg til denne saken, og ikke blande inn alt annet. 
Foreldre er verre enn barna virker det som. 
Enkelte foreldre er typisk slik: 

Om noen klager på barnet mitt så får du igjen, pass på din egen sønn, han er frekk i munnen og ikke bedre enn noen andre. 
Barn er barn, hver sin gang. 
Slutt å si sånt!!! 
Bare ta praten med eget barn og si takk for melding uten å stikk tilbake 

Uansett hva denne gutten har gjort tidligere er det ikke greit at din gutt gjør narr av høyden hans. Så en prat er jo på sin plass.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Altså, man lar ikke barn med diagnoser holde på slik de selv ønsker med kjefting, herjing og bølling, og så bare prater med dem senere. Man må ta tak i det der og da, i tillegg til at man prater med dem senere når de har roet seg. Sier dette som mor til to barn med diagnoser, hvorav en utagerer og den andre sier mye stygt til vennene sine. De får selvfølgelig beskjed der og da om at dette ikke er greit, naturlig konsekvens (f eks hvis vi er på besøk avslutter vi og reiser hjem), og praten i tillegg. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei, det bør du ikke. 
Du har nå fått en tilbakemelding på at din sønn har vært med på å kommentere høyden på et annet barn, og barnet har blitt lei seg. 
Det handler ikke om å være pedagogisk korrekt, men normal folkeskikk. 

hva som skjer på fotballbanen, eller at han er frekk har ingenting med dette å gjøre. 
Du som mor er fornærmet etter å ha fått en melding om dette, og du har lyst å beskytte din sønn ved å angripe denne moren og fortelle henne at gutten hennes er ei bølle? Hvor vil du med dette? 
Du snakker med sønnen din om at det ikke er lurt å kommentere høyde og kropp da han ble lei seg. 
Denne gutten har lov å være lei seg og oppleve dette kjipt, uavhengig om denne gutten kan være «bølle» i andre sammenhenger. 
Du svarer mor på en melding du får. 

Du skriver da; Takk for at du gir beskjed, leit å høre at sønnen din opplevde dette som sårt. Jeg skal snakke med sønnen min om dette, og håper det ikke skjer igjen. 
beklager. 

Hvis du er voksen og oppegående så skap ikke splid inforeldregruppen ved å dra frem hva andre barn gjør feil og ikke. 
Jeg har selv snart voksne gutter, og har vært med å observere foreldre som går i strupen på hverandre og eskalerer konflikter 

Men da står jo også hi fritt til å sende melding til bøllas mor hver gang gutten har oppført seg som en usivilisert idiot, og be henne ta en prat med ungen sin.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Men da står jo også hi fritt til å sende melding til bøllas mor hver gang gutten har oppført seg som en usivilisert idiot, og be henne ta en prat med ungen sin.

Selvfølgelig 

Anonymkode: 82838...35f

En liten digresjon herfra.. .

Barnet vårt ble mobbet og plaget av bestevenninnen/ naboen her. Før det gikk helt gæli, var hun ute i hagen her og lekte. Jeg fulgte med som en hauk. 

Denne jenta stormet hjem, og jeg fikk raskt en telefon fra moren. 

:" NN sier at barnet ditt sier at NN er slem!!! " Mora sinna som fy.

Jeg hadde allerde snakket med mitt barn, som hadde kommet inn til meg og fortalt alt sammen. 

Jeg :" Ja, det stemmer at datteren min kalte henne slem. For hun var slem! Hun var slem mot ei annen jente som lekte ute her. " Hun var ikke blid, selvom jeg fortalte henne hva hennes barn gjorde mot denne jenta. 

Jeg blir helt matt. 

Likte forslaget over her. 

Vær tydelig i meld om t du og DEM må snakke med barna. 

Så får du sende meld hver bidige gang det barnet sier eller gjør noe. 

Anonymkode: 9db93...88c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig kan hun gjøre det. Men slutt å kalle barn bølle og idiot. 
Dere er voksne mennesker, og dere skal veilede barna deres gjennom disse årene. 
Ta tak i egne barn og deres adferd. 
Er det andre barn som plager barnet ditt, så lær barnet ditt å håndtere det først. Evt si fra til foreldrene hvis det er for ille. 
Disse sinte meldingene mellom foreldre der foreldre krangler om ditt barn gjorde dette mot mitt barn, eller mitt barn tok igjen fordi ditt barn begynte først. 
Dere er jo fader meg ikke bedre enn barna. 
Snakk sammen eller ring hverandre, fremfor å være tøff bak et tastatur. 
Å sende meldinger der dere angriper andre foreldre er så lavmål man kan få det. 
Det er foreldrene som er problemet her. 
Vi foreldre får ofte en emosjonell reaksjon når barna våre blir krenket av andre. Vi blir rasende og vil filleriste det barnet som har såret vårt barn. Enda mer har vi lyst å skjelle ut foreldrene og be de «filleriste» barnet sitt og at hele familien stiller på døra med blomster og ber om unnskyldning. Helst ta barnet inn i varmen og aldri tenke på å såre barnet ditt igjen. 
motsatt tåler ikke foreldre selv å få tilbakemelding om at eget barn har såret et annet barn. Foreldre blir fylt av skam og ydmykelse som igjen skaper en reaksjon av sinne, der foreldre nekter på at eget barn har gjort dette. Også i frykt av at andre foreldre skal tenke at barnet deres er «slem»  foreldre må begynne å få innsikt i eget reaksjonsmønster og roe seg ned. 
Jeg jobber med barn og ser dette hele tiden. 
Foreldre på randen og i krig med hverandre lenge etter barna er venner igjen. 
Dette bidrar til å ødelegge relasjonene mellom barna. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan hun gjøre det. Men slutt å kalle barn bølle og idiot. 
Dere er voksne mennesker, og dere skal veilede barna deres gjennom disse årene. 
Ta tak i egne barn og deres adferd. 
Er det andre barn som plager barnet ditt, så lær barnet ditt å håndtere det først. Evt si fra til foreldrene hvis det er for ille. 
Disse sinte meldingene mellom foreldre der foreldre krangler om ditt barn gjorde dette mot mitt barn, eller mitt barn tok igjen fordi ditt barn begynte først. 
Dere er jo fader meg ikke bedre enn barna. 
Snakk sammen eller ring hverandre, fremfor å være tøff bak et tastatur. 
Å sende meldinger der dere angriper andre foreldre er så lavmål man kan få det. 
Det er foreldrene som er problemet her. 
Vi foreldre får ofte en emosjonell reaksjon når barna våre blir krenket av andre. Vi blir rasende og vil filleriste det barnet som har såret vårt barn. Enda mer har vi lyst å skjelle ut foreldrene og be de «filleriste» barnet sitt og at hele familien stiller på døra med blomster og ber om unnskyldning. Helst ta barnet inn i varmen og aldri tenke på å såre barnet ditt igjen. 
motsatt tåler ikke foreldre selv å få tilbakemelding om at eget barn har såret et annet barn. Foreldre blir fylt av skam og ydmykelse som igjen skaper en reaksjon av sinne, der foreldre nekter på at eget barn har gjort dette. Også i frykt av at andre foreldre skal tenke at barnet deres er «slem»  foreldre må begynne å få innsikt i eget reaksjonsmønster og roe seg ned. 
Jeg jobber med barn og ser dette hele tiden. 
Foreldre på randen og i krig med hverandre lenge etter barna er venner igjen. 
Dette bidrar til å ødelegge relasjonene mellom barna. 

Jeg trenger ikke å ta tak i egne barn og deres adferd, mine barn oppfører seg siviliserte og er ikke slemme med andre. Jeg har aldri opplevd at foreldre har sett seg nødt til å kontakte meg fordi barna mine har oppført seg dårlig, så psykoanalysen din trenger du ikke å rette mot meg.

Et barn som ber voksne holde kjeft, er slem mot andre og oppfører seg så amøbe at hen blir kaster ut av fotballtreningen kaller jeg bølle og idiot så mye jeg lyster.

Jeg er enig i at en enkelt melding ala "kanskje vi skulle tatt en prat med alle guttene sammen? Det kan jo være at denne hendelsen er et resultat av **** dårlige oppførsel overfor andre?" 

Anonymkode: 45419...46b

Jeg trenger ikke å ta tak i egne barn og deres adferd, mine barn oppfører seg siviliserte og er ikke slemme med andre. Jeg har aldri opplevd at foreldre har sett seg nødt til å kontakte meg fordi barna mine har oppført seg dårlig, så psykoanalysen din trenger du ikke å rette mot meg.

Et barn som ber voksne holde kjeft, er slem mot andre og oppfører seg så amøbe at hen blir kaster ut av fotballtreningen kaller jeg bølle og idiot så mye jeg lyster.

Godt du lever i god tro. 
Når du sitter på nett å kaller barn for bøller og idioter, så vitner det om mangel på forståelse og ordforråd. 
Alle barn som utvikler seg normalt kommer i konflikter, vil finne plassen sin og kommer i situasjoner. Normal utvikling det. 
ikke alt du hører om, men det skjer. 
Mange foreldre tror ikke at egne barn kan være kjip eller såre andre barn, bevisst eller ubevisst. 
Da blir det full krig mellom foreldre. Helt latterlig. 
Barn som ber voksne holde kjeft og skaper trøbbel og blir kastet ut av treningen er barn som sliter med noe. 
Disse barna trenger hjelp. 
Hvordan tror du det går med «bøller» sol du kaller de hvis alle dømmer de nord og ned? Det kan jeg fortelle deg, de kommer ganske skjevt ut i livet. Når barna kommer i en viss alder så velger de vennene sine selv. 
De som ikke har klart å oppføre seg, mobbet andre eller er er kjip forblir ganske ensom når de blir 16-17 år. 
Derfor veldig viktig å hjelpe disse småbarna så de ikke ender opp som venneløse ensomme som faller utenfor. 

Å hate andres barn er ikke særlig fint. 
Men vi er mennesker. 
Jeg har lagt en ungdom for hat. Jeg hverken roper ut om det, eller gjør noe med det. Men jeg forstår ikke den ungdommen. Dette fordi han har mobbet min ungdom over tid som har ført til store vansker. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Godt du lever i god tro. 
Når du sitter på nett å kaller barn for bøller og idioter, så vitner det om mangel på forståelse og ordforråd. 
Alle barn som utvikler seg normalt kommer i konflikter, vil finne plassen sin og kommer i situasjoner. Normal utvikling det. 
ikke alt du hører om, men det skjer. 
Mange foreldre tror ikke at egne barn kan være kjip eller såre andre barn, bevisst eller ubevisst. 
Da blir det full krig mellom foreldre. Helt latterlig. 
Barn som ber voksne holde kjeft og skaper trøbbel og blir kastet ut av treningen er barn som sliter med noe. 
Disse barna trenger hjelp. 
Hvordan tror du det går med «bøller» sol du kaller de hvis alle dømmer de nord og ned? Det kan jeg fortelle deg, de kommer ganske skjevt ut i livet. Når barna kommer i en viss alder så velger de vennene sine selv. 
De som ikke har klart å oppføre seg, mobbet andre eller er er kjip forblir ganske ensom når de blir 16-17 år. 
Derfor veldig viktig å hjelpe disse småbarna så de ikke ender opp som venneløse ensomme som faller utenfor. 

Å hate andres barn er ikke særlig fint. 
Men vi er mennesker. 
Jeg har lagt en ungdom for hat. Jeg hverken roper ut om det, eller gjør noe med det. Men jeg forstår ikke den ungdommen. Dette fordi han har mobbet min ungdom over tid som har ført til store vansker. 

For et dobbelt moralsk svar! Du sier selv at du har lagt et annet barn for hat jo😆😆

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

For et dobbelt moralsk svar! Du sier selv at du har lagt et annet barn for hat jo😆😆

Hun roper jo ikke høyt om det, så da er det visst greit....selv om hun sier at det er ikke greit å hate andres barn.

Anonymkode: 14f48...18e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...