Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #1 Skrevet 14. juli 2024 Jeg spiser jo knekkebrød og det går fint, men med brødmat blir jeg oppblåst, får ekstremt mye luft i magen, blir ekstremt trøtt. Spiser derfor sjelden brød. Men det har jeg gjort nå - dumme meg, og blir «dårlig». Men jeg spiser jo knekkebrød til lunch og kveldsmat og føler meg tipptopp, så cøliaki er det ikke! Anonymkode: 9917f...135
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #2 Skrevet 14. juli 2024 Kanskje du reagerer på gjær? Anonymkode: df904...f91
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #3 Skrevet 14. juli 2024 Javisst, går an å ha glutensensitivitet uten allergi. Kjøpebrød er tilsatt ekstra gluten for å få det så luftig også. Men du kan også reagere på gjær Jeg reagerer på hvitt hvetemel, ikke fordi jeg er allergisk, men fordi jeg spiser det så sjeldent tror jeg. De fleste reagerer vel litt om de plutselig spiser mer gluten enn de pleier. Jeg spiser grovkarbo/startkarbo pga sykdom, så spiser grove kornprodukter og havregryn, men sjelden hvitt hvetemel. Så spiser jeg en hetebølge reagerer magen. Anonymkode: 04ebe...ece
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #4 Skrevet 14. juli 2024 Jeg trodde jeg reagerte på hvetemel for jeg ble som en oppblåst ballong av f.eks. en bolle fra bensinstasjonen. Nå har jeg skjønt at jeg reagerer på gjær. Når jeg baker brød og annen hvetebakst hjemme bruker jeg bare litt gjær (halv ts tørrgjær til 1 kg mel) og lar det heller heve lenge. Da holder magen seg fin. Kjøpebrød og boller er bakt med mye gjær. Prøv deg litt fram med å bake selv eller med surdeigsbrød og se om det gjør en forskjell. Anonymkode: 6d8fb...1a1
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #5 Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Javisst, går an å ha glutensensitivitet uten allergi. Kjøpebrød er tilsatt ekstra gluten for å få det så luftig også. Men du kan også reagere på gjær Jeg reagerer på hvitt hvetemel, ikke fordi jeg er allergisk, men fordi jeg spiser det så sjeldent tror jeg. De fleste reagerer vel litt om de plutselig spiser mer gluten enn de pleier. Jeg spiser grovkarbo/startkarbo pga sykdom, så spiser grove kornprodukter og havregryn, men sjelden hvitt hvetemel. Så spiser jeg en hetebølge reagerer magen. Anonymkode: 04ebe...ece Haha, hetebølge faktisk Eller hvetebolle da 😉 Anonymkode: 04ebe...ece
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #6 Skrevet 14. juli 2024 Jeg tåler ikke kornprodukter, men har ikke cøliaki. Havre er noe av det verste jeg spiser, enten den vanlig eller glutenfri. Blir veldig oppblåst og hard i magen av kornprodukter Har spist lavkarbo brødmat de siste årene og det fungerer helt fint, har normalt fungerende mage og ingen plager da. Så fort jeg prøver meg på et knekkebrød eller et kakestykke med hvetemel er det fullt gasskraftverk i magen etter et par timer. Anonymkode: db6b2...34b
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #7 Skrevet 14. juli 2024 Det er helt normalt å reagere på brød uten å ha cøliaki er min erfaring. Det er faktisk svært vanskelig og er nok her alle lavkarbo diettene har blomstret opp fra. Det er også mulig å reagere ekstra på hvitt hvetemel om man spiser det svært sjeldent. Som en annen nevnte her. Magen vender set av med det. Vi har svært lite hveteprodukter i vårt hus. Lager vi feks pizza med ferdig deigbunn, velger vi alltid grov. I går gjorde vi derimot et unntak og kjørte lys bunn. Dermed fikk både samboer og eldste datter magetrøbbel. Etter flere år uten særlig lyst brød så var magene deres rett og slett utrente. Samme skjedde med hveteboller fra bensinstasjonen som gjerne er litt deigete i tillegg. De måtte rett på do etterpå. Anonymkode: 2324e...519
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #8 Skrevet 14. juli 2024 Det er ikke noe son heter «glutenallergi» eller «gluten-sensitiv». Det man reagerer på er ofte gjær. Denne gjør mer av seg med hvitt mel enn med grovt mel. Alt man spiser sjeldent vil man reagere på. Men for å ikke tåle gluten, må man ha en spesiell vevstype. Uten den er det ikke mulig å få cøliaki eller reaksjoner på gluten (som også er cøliaki). Jeg jobber i bakeri, og Gud bedre så mange som vil ha speltbrød fordi de ikke tåler gluten så godt… men altså. Det er gluten i spelt også. Men det er grovere og «restene» av kornet som ikke gikk i kverna. Det er altså melets svar på pølser og servelat (det man ikke kan bruke til noe annet og stapper i en «samlepølse»). Og det et sååååå bra for magen. Anonymkode: 17860...8db
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2024 #9 Skrevet 14. juli 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Gud bedre så mange som vil ha speltbrød fordi de ikke tåler gluten så godt… men altså. Det er gluten i spelt også. Men det er grovere og «restene» av kornet som ikke gikk i kverna. Det er altså melets svar på pølser og servelat (det man ikke kan bruke til noe annet og stapper i en «samlepølse»). Og det et sååååå bra for magen. Sammenlignet du virkelig grovt mel med pølser?!😆 Du prater som om disse folka som foretrekker spelt ikke har peiling. Insinuerer du at de lyver om at tåler spelt bedre enn hvitt mel?! Jeg tåler alle typer mel og liker ikke spelt fordi jeg syns det blir litt for tørt. Jeg et dermot ikke i tvil om at det er et bedre alternativ til hvitt hvetemel. Det ser jeg jo bare på datteren min på 5 år som blir mindre oppblåst og vond i magen av det. Derfor er jeg heller ikke i tvil om at folk snakker sant når de sier de foretrekker speltmel for magen.. Anonymkode: 2324e...519
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #10 Skrevet 15. juli 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det er ikke noe son heter «glutenallergi» eller «gluten-sensitiv». Det man reagerer på er ofte gjær. Denne gjør mer av seg med hvitt mel enn med grovt mel. Alt man spiser sjeldent vil man reagere på. Men for å ikke tåle gluten, må man ha en spesiell vevstype. Uten den er det ikke mulig å få cøliaki eller reaksjoner på gluten (som også er cøliaki). Jeg jobber i bakeri, og Gud bedre så mange som vil ha speltbrød fordi de ikke tåler gluten så godt… men altså. Det er gluten i spelt også. Men det er grovere og «restene» av kornet som ikke gikk i kverna. Det er altså melets svar på pølser og servelat (det man ikke kan bruke til noe annet og stapper i en «samlepølse»). Og det et sååååå bra for magen. Anonymkode: 17860...8db Så du som jobber på bakeri vet bedre enn legene som snakker om "ikke cøliatisk glutenintoleranse/allergi"? Cøliaki er ikke en allergi, det er en tarmsykdom. Anonymkode: 04ebe...ece
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #11 Skrevet 15. juli 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er ikke noe son heter «glutenallergi» eller «gluten-sensitiv». Det man reagerer på er ofte gjær. Denne gjør mer av seg med hvitt mel enn med grovt mel. Alt man spiser sjeldent vil man reagere på. Men for å ikke tåle gluten, må man ha en spesiell vevstype. Uten den er det ikke mulig å få cøliaki eller reaksjoner på gluten (som også er cøliaki). Jeg jobber i bakeri, og Gud bedre så mange som vil ha speltbrød fordi de ikke tåler gluten så godt… men altså. Det er gluten i spelt også. Men det er grovere og «restene» av kornet som ikke gikk i kverna. Det er altså melets svar på pølser og servelat (det man ikke kan bruke til noe annet og stapper i en «samlepølse»). Og det et sååååå bra for magen. Anonymkode: 17860...8db Det er sikkert mennesker som tror de reagerer på gluten, som egentlig reagerer på gjær, det har du sikkert rett i. Men det finnes folk som reagerer på hvetemelet også, uten å være allergisk mot hvete. Det kalles ikke-cøliakisk glutensenssitivitet. og de reagerer på alt med hvete/gluten i, som f.eks en muffins. Det er ikke gjær i en muffins, så der faller teorien din til bakken... https://ncf.no/coliaki/andre-former-for-glutenintoleranse/ikke-coliakisk-gluten-hvetesensitivitet Anonymkode: 04ebe...ece
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #12 Skrevet 15. juli 2024 Det går fint an. Jeg tåler gjærbakst svært dårlig (uten å ha noen påvist allergi, men har ikke sjekket det heller - det er jo lett å unngå), men har ingen problemer med mel i sauser og gryter, knekkebrød, potetkaker etc. Anonymkode: b2a38...1f7
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #13 Skrevet 15. juli 2024 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Så du som jobber på bakeri vet bedre enn legene som snakker om "ikke cøliatisk glutenintoleranse/allergi"? Cøliaki er ikke en allergi, det er en tarmsykdom. Anonymkode: 04ebe...ece Cøliaki er en autoimmun sykdom. Anonymkode: 28e4d...586
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2024 #14 Skrevet 15. juli 2024 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Sammenlignet du virkelig grovt mel med pølser?!😆 Du prater som om disse folka som foretrekker spelt ikke har peiling. Insinuerer du at de lyver om at tåler spelt bedre enn hvitt mel?! Jeg tåler alle typer mel og liker ikke spelt fordi jeg syns det blir litt for tørt. Jeg et dermot ikke i tvil om at det er et bedre alternativ til hvitt hvetemel. Det ser jeg jo bare på datteren min på 5 år som blir mindre oppblåst og vond i magen av det. Derfor er jeg heller ikke i tvil om at folk snakker sant når de sier de foretrekker speltmel for magen.. Anonymkode: 2324e...519 Spelt er det melet med mest gluten i🤪 Anonymkode: b59e5...3dc
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2024 #15 Skrevet 16. juli 2024 Anonym bruker skrev (På 15.7.2024 den 1.29): Sammenlignet du virkelig grovt mel med pølser?!😆 Du prater som om disse folka som foretrekker spelt ikke har peiling. Insinuerer du at de lyver om at tåler spelt bedre enn hvitt mel?! Jeg tåler alle typer mel og liker ikke spelt fordi jeg syns det blir litt for tørt. Jeg et dermot ikke i tvil om at det er et bedre alternativ til hvitt hvetemel. Det ser jeg jo bare på datteren min på 5 år som blir mindre oppblåst og vond i magen av det. Derfor er jeg heller ikke i tvil om at folk snakker sant når de sier de foretrekker speltmel for magen.. Anonymkode: 2324e...519 Nei. Jeg sammenlignet rester med rester. Det er ikke melet de reagerer på. Det er gjæren. Anonym bruker skrev (17 timer siden): Så du som jobber på bakeri vet bedre enn legene som snakker om " Anonym bruker skrev (17 timer siden): Det er sikkert mennesker som tror de reagerer på gluten, som egentlig reagerer på gjær, det har du sikkert rett i. Men det finnes folk som reagerer på hvetemelet også, uten å være allergisk mot hvete. Det kalles ikke-cøliakisk glutensenssitivitet. og de reagerer på alt med hvete/gluten i, som f.eks en muffins. Det er ikke gjær i en muffins, så der faller teorien din til bakken... https://ncf.no/coliaki/andre-former-for-glutenintoleranse/ikke-coliakisk-gluten-hvetesensitivitet Anonymkode: 04ebe...ece "? Cøliaki er ikke en allergi, det er en tarmsykdom. Anonymkode: 04ebe...ece Det er ikke en tarmsykdom. Jeg selv har vevstype for cøliaki. Men jeg har ikke cøliaki. På samme måte har jeg gen for bechtrews, men ikke sykdommen. siden du linker til skriver dette «Ikke-cøliakisk glutenintoleranse er, som du vet, ikke lenger en diagnose da vi og andre har vist at det ikke er gluten i hveten disse reagerer på. Ren glutenprovokasjon ga ingen plager hos disse og man mener at de hovedsaklig reagerer på FODMAP-karbohydratene i hveten (Fruktaner), som en IBS pasient.» Anonymkode: 17860...8db
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2024 #16 Skrevet 16. juli 2024 Jeg har IBS og tåler spelt MYE bedre enn vanlig hvete. Kan jo tenke hva man vil uten at det bryr meg. Har ihvertfall ingenting med gluten å gjøre Anonymkode: 0ed6d...a7b
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2024 #17 Skrevet 16. juli 2024 Hadde folk enda skjønt hva de spiser. Hvis deu reagerer på noe, så reagerer du ikke mindre selv om det er blandet med annet eller mer av noe! Hallo. Spelt betyr bare at melet har hele kornet med skall osv- og det er ikke sånn at det innholder mindre av noe, bare mer. Man blir ikke mindre allergisk mot nøtter selv om en skulle male opp skallet og spise det sammen med selve kjernen. Bruke hodet? En annen ting er at hvis man reagerer uønsket på noe, så lar en bare være å spise det. Det er ingen vits i å filosofere over hvorfor og hvordan, man velger annen mat. Anonymkode: 750b5...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå