Gå til innhold

Noen oljearbeidere som kan svare angående turnus?

Anbefalte innlegg

Gjest Jegbarelurer

Hei!

Er det noen her som jobber i oljesektoren eller som har samboer/ektefelle som gjør?

Mannen min jobber borte, det er flere aspekter som er krevende, men det som er mest krevende er at han ikke har fast rotasjon, eller jeg vet faktisk ikke fordi det skal egentlig være 2 på og 3 av men det er sjeldent det blir sånn, jobben kan fort ringe etter noen dager, en uke og det varierer veldig, han sier veldig sjeldent nei og sier han må.

overtid blir det jo også endel av, en uke eller to ekstra, kan aldri vite, ofte sier han selv at han ikke har noen dato om når han skal hjem.

Har barn, hus og jeg har jobb og alt som følger med, jeg vet ikke hva jeg realistisk kan forvente, men akkurat nå føles det ut som en stor del av livet står på vent.

Fortsetter under...

Det er vel sånn det er for de som har menn ute til sjøs. Er det ikke 10.000 kroner døgnet når de jobber over? Hadde bare smilt jeg altså. Mannen min hadde jobb hvor jeg aldri visste når mannen kom hjem eller når han måtte dra, uten de økonomiske godene. Så jeg skjønner frustrasjonen, men bruk pengene til å gjøre gøye ting når han er hjemme 😁

Anonymkode: 908d1...01b

Gjest Jegbarelurer
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel sånn det er for de som har menn ute til sjøs. Er det ikke 10.000 kroner døgnet når de jobber over? Hadde bare smilt jeg altså. Mannen min hadde jobb hvor jeg aldri visste når mannen kom hjem eller når han måtte dra, uten de økonomiske godene. Så jeg skjønner frustrasjonen, men bruk pengene til å gjøre gøye ting når han er hjemme 😁

Ser ikke så veldig mye til de, og det er ikke ti tusen over tror jeg, da hadde årslønna vært betydelig høyere 🙂

Broren min gjør.

2 uker på, 4 uker av.

Sjelden han jobber overtid/ekstra, men av og til. Da tjener han veldig bra. Et par ganger i året jobber han en uke ekstra og da tjener ham fort 50.000 kr 

Hender han ikke kommer seg hjem pga vær da, at det blåser for mye til at helikopter henter dem. Da får han overtid for døgnene de må vente, og jobber selvfølgelig de dagene. Snakk om alt fra timer til et par-tre dager.

Han er mekaniker og har fast jobb i fast turnus, på rigg.

Regner med det er annerledes for de som jobber løse vakter, er vikarer eller jobber på båt.

Anonymkode: 792ec...369

Gjest Jegbarelurer
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Broren min gjør.

2 uker på, 4 uker av.

Sjelden han jobber overtid/ekstra, men av og til. Da tjener han veldig bra. Et par ganger i året jobber han en uke ekstra og da tjener ham fort 50.000 kr 

Hender han ikke kommer seg hjem pga vær da, at det blåser for mye til at helikopter henter dem. Da får han overtid for døgnene de må vente, og jobber selvfølgelig de dagene. Snakk om alt fra timer til et par-tre dager.

Han er mekaniker og har fast jobb i fast turnus, på rigg.

Regner med det er annerledes for de som jobber løse vakter, er vikarer eller jobber på båt.

Takk for svar! 
det høres jo igrunn litt luksus ut.

Jegbarelurer skrev (53 minutter siden):

Ser ikke så veldig mye til de, og det er ikke ti tusen over tror jeg, da hadde årslønna vært betydelig høyere 🙂

Mannen til venninna mi jobber på plattform og har 10.000 pr døgn han må stå over, mannen til sjefen min også. 

Sikker på han ikke tjener relativt fett på å jobbe overtid? Eller har han ikke fast jobb?

Annonse

Gjest Jegbarelurer
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Mannen til venninna mi jobber på plattform og har 10.000 pr døgn han må stå over, mannen til sjefen min også. 

Sikker på han ikke tjener relativt fett på å jobbe overtid? Eller har han ikke fast jobb?

Har en arbeidsavtale på 2 - 3 mer vet jeg egentlig ikke

Jegbarelurer skrev (3 minutter siden):

Har en arbeidsavtale på 2 - 3 mer vet jeg egentlig ikke

Men om han er fast ansatt i en 100% stilling så er alle overtidsdøgn ekstremt godt betalt. 

Gjest Jegbarelurer
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men om han er fast ansatt i en 100% stilling så er alle overtidsdøgn ekstremt godt betalt. 

Kan godt hende jeg ikke har gravd så dyrt der, unngår ofte økonomi diskusjonen

Jeg vet om en ung mann som jobber veldig uregelmessig i nordsjøen, og han sier alltid ja når han blir spurt fordi han ønsker fast stilling.

Han har ingen fast stilling, og blir spurt når det er sykdom og ellers når det er behov.

Men selv vikarer må følge regelverket, jobber de overtid har de krav på overtidslønn. Om mannen din jobber langt over full tid må han ha overtidslønn.

Er dere ikke gift? Da har dere gjensidig innsynsrett i familieøkonomien og du skal vite hva han tjener, dere skal ha felles kontroll over penger inn og ut.

Jegbarelurer skrev (12 minutter siden):

Kan godt hende jeg ikke har gravd så dyrt der, unngår ofte økonomi diskusjonen

Jeg syns du burde snakke med han om det. Skal han jobbe «i tide og utide» bør det han tjene komme godt med for deg. Det er grunnen til at jeg ikke orka mannens arbeidstider, fordi han ikke fikk betalt særlig godt for det. Hvis han var borte en hel uke hadde han kanskje 5-6000 før skatt og det var det ikke verdt. 

Gjest Jegbarelurer
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet om en ung mann som jobber veldig uregelmessig i nordsjøen, og han sier alltid ja når han blir spurt fordi han ønsker fast stilling.

Han har ingen fast stilling, og blir spurt når det er sykdom og ellers når det er behov.

Men selv vikarer må følge regelverket, jobber de overtid har de krav på overtidslønn. Om mannen din jobber langt over full tid må han ha overtidslønn.

Er dere ikke gift? Da har dere gjensidig innsynsrett i familieøkonomien og du skal vite hva han tjener, dere skal ha felles kontroll over penger inn og ut.

Ja, hørt det blitt nevnt av andre gifte par jeg kjenner, de har somregel felles økonomi.

Føler meg ganske tett egentlig, skal jeg være hundre prosent ærlig med meg selv, så vet jeg jo at ikke det er helt normalt med dynamikken.

Annonse

Gjest Jegbarelurer
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns du burde snakke med han om det. Skal han jobbe «i tide og utide» bør det han tjene komme godt med for deg. Det er grunnen til at jeg ikke orka mannens arbeidstider, fordi han ikke fikk betalt særlig godt for det. Hvis han var borte en hel uke hadde han kanskje 5-6000 før skatt og det var det ikke verdt. 

Jeg har prøvd å hatt den samtalen noen ganger, den tar ofte en u-sving av uvisse grunner

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Høres ut som en reprise på tråden fra nien år siden som rndte med at mannen liksom hadde en familie til og levde et dobbeltliv.

Anonymkode: 9f2d8...2e3

Samme tenkte jeg 

Jegbarelurer skrev (12 minutter siden):

Jeg har prøvd å hatt den samtalen noen ganger, den tar ofte en u-sving av uvisse grunner

Da er det nok ett tegn på at dere faktisk bør ta den praten, og ikke la han slippe unna. 

Jegbarelurer skrev (2 timer siden):

Forbered deg.

Sett opp budsjett og få kontroll over utgiftene dere har, og inntektene.

Hvor blir det av pengene han tjener? Trenger han jobbe så mye? Må han virkelig si ja hver gang han spør?

Mannen min jobber også mye, for han er selvstendig næringsdrivende og elsker jobben sin. Men han kunne aldri jobbet så mye om ikke jeg syntes det var greit å ta hovedansvaret på hjemmebane, så det han tjener må jo dryppe på meg også. Det han tjener brukes til å betale for vaskehjelp, og det brukes til pensjonssparing, for jeg jobber bare 70%.

Å drifte familien er et samarbeidsprosjekt, og alle sider av det må frem. Jobben du gjør hjemme er like mye verdt som pengene han tjener, dette må begge ha kontroll på.

Gjest Jegbarelurer
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Forbered deg.

Sett opp budsjett og få kontroll over utgiftene dere har, og inntektene.

Hvor blir det av pengene han tjener? Trenger han jobbe så mye? Må han virkelig si ja hver gang han spør?

Mannen min jobber også mye, for han er selvstendig næringsdrivende og elsker jobben sin. Men han kunne aldri jobbet så mye om ikke jeg syntes det var greit å ta hovedansvaret på hjemmebane, så det han tjener må jo dryppe på meg også. Det han tjener brukes til å betale for vaskehjelp, og det brukes til pensjonssparing, for jeg jobber bare 70%.

Å drifte familien er et samarbeidsprosjekt, og alle sider av det må frem. Jobben du gjør hjemme er like mye verdt som pengene han tjener, dette må begge ha kontroll på.

Kontroll på utgiftene har jeg heldigvis, vi er veldig forskjellige når det kommer til forbruk og økonomi, jeg har alltid vært typen som tenker at man vet aldri og dårlige tider kan komme.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Høres ut som en reprise på tråden fra nien år siden som rndte med at mannen liksom hadde en familie til og levde et dobbeltliv.

Hotte Charlotte ja

Anonymkode: 71fe6...daf

Gjest Jegbarelurer
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det hadde i det minste vært en forklaring 😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...